recenze - TAINTED GRAIL: VĚKY MINULÉ A BUDOUCÍ
Je to již pár set let, co se vám povedlo zdolat Divnotu
a konečně zaslouženě odpočíváte v pokoji ... dva metry pod zemí. Nastal čas na
další dobrodružství. Nové příběhy Tainted Grail a Avalonu pokračují v rozšíření
Věky minulé a budoucí. Připravte si tužku na zapisování a také prachovku,
budou se oprašovat pravidla.
O 400 let později, anebo o 600 let dříve? Vyberte si
jednu ze dvou nových kampaní, a to po nebo před událostmi s temnou Divnotou. Vlastně
proč si vybírat, když si můžete zahrát obě. Rozšíření vám nabízí dvě kompletní
kampaně, což je u příběhové hry to hlavní gró, viďte. Jedna se jmenuje honosně Věk legend
a druhá Poslední rytíř. Kterou kampaň zvolíte první, je jen na vás. K
příběhovým knihám je připraveno osm nových postav, jež jsou šité na míru k daným příběhům. Čtyři pro jednu kampaň a čtyři pro tu druhou. Například krásná a mladá
lovkyně Caolin, zmrzloun Dagan, stopařka Fyul a další exoti co v Albertu ve
frontě na uzeniny jen tak nepotkáte.
Než si řekneme, co všechno krabice s rozšířením obsahuje, připomeňme si, o čem Tainted Grail vlastně je.
Kdo za tím vším stojí, pozadí příběhu a jak se to hraje si můžete přečíst v zánovní recenzi zde.
Ve stejně velké krabici jako má Pád Avalonu najdete kromě figurek postav i jejich desky, průvodní dopisy a hrací karty specifické ke každé postavě. Místo jedné knihy příběhu zde máme dvě knihy a k nim také dva balíčky velkých karet lokací, které slouží jako herní plocha a mapa světa. Bez čeho se neobejdete a co v rozšíření nemůže chybět, jsou nové ukládací archy. Zbytek komponent jako Menhiry, mince, kostky a kostičky zdrojů využijete ze základní hry.
V kampani Poslední rytíř se vypravíte na zmrzlý, postapokalyptický Avalon, čtyři staletí po událostech kampaně Pád Avalonu. Spatříte dopad rozhodnutí, která jste učinili během Pádu Avalonu a uzavřete příběh lidského dobývání titulního ostrova. Čekají na vás nová unikátní střetnutí, nový herní mechanismus omrzlin a nebezpečné lokace, v nichž využijete pomoc neočekávaného spojence.
- anotace distributora
Rozšíření
Věky minulé a budoucí neposkytuje jen nové příběhy, ale i pravidla a mechaniky
hry, které jsou více či méně upravené k obrazu svému. Nebo možná k obrazu přání
fanoušků? Namátkou vyberu několik (zq mě) nejvýraznějších rozdílů a změn, a to bez
rozdělení do konkrétních kampaní, například:
Menhiry
se nemusí pracně stále dokola aktivovat, postačí, když se v okolí pohybuje
postava. Místo toho mají na vás dopad takzvané Omrzliny, které vám
postupně snižují životy.
Střetnutí můžou být oproti Avalonu opravdu tvrdý oříšek a velkou výzvou
(místy téměř nemožnou). Někdy je lepší se jim prostě vyhnout, než se utrápit k
smrti.
Svět a příběh Pádu Avalonu mi přišel o něco volnější. Tím mám na mysli pohyb po
mapě a plnění úkolů. V rozšíření je plnění úkolů poněkud svázanější. Také nabývání zkušenostních odměn za úkoly je velmi skromné, a tím dochází k pomalejšímu
vývoji postavy.
U obou kampaní lze zvolit odlehčený příběhový režim, ve kterém si vychutnáte
příběh bez silnějšího tlaku na přežití. Ten si zase více užijete v režimu pro
náročné.
Figurka oslíka, která vám může být na cestách velmi nápomocná.
Nakonec jsou představeny zcela nové prvky jako Vojenská síla, anebo Trojité
zámky vlastností.
Kampaň Věk legend se odehrává šest set let před událostmi kampaně Pád Avalonu. Ocitnete se v ní po boku legendárních postav jako je král Artuš, Lancelot, Merlin a Nimue a odhalíte původ mnoha míst a legend, s nimiž jste se setkali v ostatních kampaních. Díky novému hernímu mechanismu vojenské síly budete při cestování divokou nádherou Avalonu velet celým armádám a budovat lidské osídlení.
- anotace distributora
Srovnání
jednotlivých kampaní (Pád Avalonu, Poslední rytíř, Věk legend) není úplně na
místě. Každá z nich má své specifika, co se týče přístupu k hratelnosti. Jedna
je svobodnější v prozkoumávání světa, druhá je příběhově lineárnější, třetí zase
přidává úplně nový prvek armády. O nějakém uceleném herním zážitku se nedá
rozhodně mluvit. Pravděpodobně to byl také záměr vydavatelů. Každý si vybere to
svoje oblíbené. O to více je hodnocení jednotlivých kampaní subjektivní. Prvek,
který vám nevoněl v Pádu Avalonu vám může vonět v Posledním rytíři a naopak.
Osobně mám nejlepší pocit z kampaně Věk legend, která vás tolik nedrtí a
netrestá, a přitom si v klidu užíváte tematického příběhu.
Základní hru Pád Avalonu jsem v recenzi hodnotil velmi
pozitivně (chválil silný příběh, herní styl alá gamebooky) a označil ji jako jednu
z nejlepších sólo her v mé sbírce. To vše v podstatě platí i pro rozšíření. Kampaně jsou
podle mě o něco kratší, ale za to jsou dvě. Nevím, jestli to ospravedlňuje
velmi vysokou cenu, která teda šplhá hodně přes dva tisíce. Ti, jenž základ nehráli či nedohráli, ať už z časových důvodů či herní náročnosti, varuji předem. Těm raději doporučuji investovat do jiných deskovek. Pravděpodobně se přes první kapitoly nedostanete, na krabici se vám bude jen prášit a sbírat stoletý prach. Pokud vás ale první
kampaň chytla za chlupy na zádech stejně jako mě, pravděpodobně už máte doma i tohle
rozšíření.
Yarek, the párek
Nemáš-li přečtenou celou recenzi - přejdi k odstavci 1.
V opačném případě vyber jednu z následujících možností:
○ Dej lajk - přejdi na facebook.
○ Znesvěť recenzi - přejdi na facebook a přidej komentář.
○ Kup si hru - přejdi na eshop Albi.
○ Odejdi - průzkum končí.
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku