recenze - TAINTED GRAIL: VĚKY MINULÉ A BUDOUCÍ

10.07.2022

Je to již pár set let, co se vám povedlo zdolat Divnotu a konečně zaslouženě odpočíváte v pokoji ... dva metry pod zemí. Nastal čas na další dobrodružství. Nové příběhy Tainted Grail a Avalonu pokračují v rozšíření Věky minulé a budoucí. Připravte si tužku na zapisování a také prachovku, budou se oprašovat pravidla.

O 400 let později, anebo o 600 let dříve? Vyberte si jednu ze dvou nových kampaní, a to po nebo před událostmi s temnou Divnotou. Vlastně proč si vybírat, když si můžete zahrát obě. Rozšíření vám nabízí dvě kompletní kampaně, což je u příběhové hry to hlavní gró, viďte. Jedna se jmenuje honosně Věk legend a druhá Poslední rytíř. Kterou kampaň zvolíte první, je jen na vás. K příběhovým knihám je připraveno osm nových postav, jež jsou šité na míru k daným příběhům. Čtyři pro jednu kampaň a čtyři pro tu druhou. Například krásná a mladá lovkyně Caolin, zmrzloun Dagan, stopařka Fyul a další exoti co v Albertu ve frontě na uzeniny jen tak nepotkáte. 

Povinná četba v Avalonu
Povinná četba v Avalonu

Než si řekneme, co všechno krabice s rozšířením obsahuje, připomeňme si, o čem Tainted Grail vlastně je.

Kdo za tím vším stojí, pozadí příběhu a jak se to hraje si můžete přečíst v zánovní recenzi zde

Ve stejně velké krabici jako má Pád Avalonu najdete kromě figurek postav i jejich desky, průvodní dopisy a hrací karty specifické ke každé postavě. Místo jedné knihy příběhu zde máme dvě knihy a k nim také dva balíčky velkých karet lokací, které slouží jako herní plocha a mapa světa. Bez čeho se neobejdete a co v rozšíření nemůže chybět, jsou nové ukládací archy. Zbytek komponent jako Menhiry, mince, kostky a kostičky zdrojů využijete ze základní hry.

Kde je ta cibule?
Kde je ta cibule?

V kampani Poslední rytíř se vypravíte na zmrzlý, postapokalyptický Avalon, čtyři staletí po událostech kampaně Pád Avalonu. Spatříte dopad rozhodnutí, která jste učinili během Pádu Avalonu a uzavřete příběh lidského dobývání titulního ostrova. Čekají na vás nová unikátní střetnutí, nový herní mechanismus omrzlin a nebezpečné lokace, v nichž využijete pomoc neočekávaného spojence. 
                                     - anotace distributora

Čas není relativní, čas je Menhir.
Čas není relativní, čas je Menhir.

Rozšíření Věky minulé a budoucí neposkytuje jen nové příběhy, ale i pravidla a mechaniky hry, které jsou více či méně upravené k obrazu svému. Nebo možná k obrazu přání fanoušků? Namátkou vyberu několik (zq mě) nejvýraznějších rozdílů a změn, a to bez rozdělení do konkrétních kampaní, například: 

Menhiry se nemusí pracně stále dokola aktivovat, postačí, když se v okolí pohybuje postava. Místo toho mají na vás dopad takzvané Omrzliny, které vám postupně snižují životy.
Střetnutí můžou být oproti Avalonu opravdu tvrdý oříšek a velkou výzvou (místy téměř nemožnou). Někdy je lepší se jim prostě vyhnout, než se utrápit k smrti.
Svět a příběh Pádu Avalonu mi přišel o něco volnější. Tím mám na mysli pohyb po mapě a plnění úkolů. V rozšíření je plnění úkolů poněkud svázanější. Také nabývání zkušenostních odměn za úkoly je velmi skromné, a tím dochází k pomalejšímu vývoji postavy.
U obou kampaní lze zvolit odlehčený příběhový režim, ve kterém si vychutnáte příběh bez silnějšího tlaku na přežití. Ten si zase více užijete v režimu pro náročné.
Figurka oslíka, která vám může být na cestách velmi nápomocná.
Nakonec jsou představeny zcela nové prvky jako Vojenská síla, anebo Trojité zámky vlastností.

Fachan je takový Ostravský permoník
Fachan je takový Ostravský permoník

Kampaň Věk legend se odehrává šest set let před událostmi kampaně Pád Avalonu. Ocitnete se v ní po boku legendárních postav jako je král Artuš, Lancelot, Merlin a Nimue a odhalíte původ mnoha míst a legend, s nimiž jste se setkali v ostatních kampaních. Díky novému hernímu mechanismu vojenské síly budete při cestování divokou nádherou Avalonu velet celým armádám a budovat lidské osídlení.
                           - anotace distributora

Tenhle oslík není naštěstí tak ukecaný.
Tenhle oslík není naštěstí tak ukecaný.

Srovnání jednotlivých kampaní (Pád Avalonu, Poslední rytíř, Věk legend) není úplně na místě. Každá z nich má své specifika, co se týče přístupu k hratelnosti. Jedna je svobodnější v prozkoumávání světa, druhá je příběhově lineárnější, třetí zase přidává úplně nový prvek armády. O nějakém uceleném herním zážitku se nedá rozhodně mluvit. Pravděpodobně to byl také záměr vydavatelů. Každý si vybere to svoje oblíbené. O to více je hodnocení jednotlivých kampaní subjektivní. Prvek, který vám nevoněl v Pádu Avalonu vám může vonět v Posledním rytíři a naopak. Osobně mám nejlepší pocit z kampaně Věk legend, která vás tolik nedrtí a netrestá, a přitom si v klidu užíváte tematického příběhu.

Ještě poslední verš a jdu spát, slibuju
Ještě poslední verš a jdu spát, slibuju

Základní hru Pád Avalonu jsem v recenzi hodnotil velmi pozitivně (chválil silný příběh, herní styl alá gamebooky) a označil ji jako jednu z nejlepších sólo her v mé sbírce. To vše v podstatě platí i pro rozšíření. Kampaně jsou podle mě o něco kratší, ale za to jsou dvě. Nevím, jestli to ospravedlňuje velmi vysokou cenu, která teda šplhá hodně přes dva tisíce. Ti, jenž základ nehráli či nedohráli, ať už z časových důvodů či herní náročnosti, varuji předem. Těm raději doporučuji investovat do jiných deskovek. Pravděpodobně se přes první kapitoly nedostanete, na krabici se vám bude jen prášit a sbírat stoletý prach. Pokud vás ale první kampaň chytla za chlupy na zádech stejně jako mě, pravděpodobně už máte doma i tohle rozšíření. 

Yarek, the párek


Nemáš-li přečtenou celou recenzi - přejdi k odstavci 1.
 
V opačném případě vyber jednu z následujících možností:

Dej lajk - přejdi na facebook.
Znesvěť recenzi - přejdi na facebook a přidej komentář.
Kup si hru - přejdi na eshop Albi.
Odejdi - průzkum končí.


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku