recenze - SUMMONER WARS: MISTROVSKÁ SADA 2.VYDÁNÍ

05.06.2022

Moc dobře si pamatuju, kdy jsem hrál první edici Summoner Wars poprvé. Už to bude skoro osm let. Yarek si tenkrát koupil tu levnou variantu, kde herní desku představoval poskládaný papír a v balení byly ukryty dva národy. Velmi budgetové zpracování, ale i přes to na hratelnosti to nic neubralo. Graficky mi hra přišla spíš mdlá a určitě bylo co zlepšit. Těch večerů v hospodě Pod modřínem, kde měli pro tuhle deskovku ideálně velký stůl... Jo, něco jsme se "vyvolávačů" nahráli. Proto mě moc nepřekvapilo, že se autoři rozhodli Vyvolávače oživit a v druhé edici zvolili totální redesign všech ilustrací na kartách a dalších komponentech.

Už první edici jste si mohli pořídit i v takzvané Mistrovské sadě, která obsahovala především pevnou herní desku a hned šest balíčků s národy. A to samé nás čeká i zde, jen značně re-designované. "Duch" hry byl zachován a tak pokud vás někdo znalý původní verze zahlédne hrát druhou edici, jednoduše pozná, o jakou hru se jedná. Největší změny samozřejmě doznaly karty jednotlivých národů. Modernější ilustrace jednotlivých postav i celkový grafický design jsou pro mě jednoznačně krokem dopředu, protože původní Summoner Wars mi nepřišel moc cool ani před těmi osmi lety. Další důležitou novinkou jsou počítadla magie na herní desce, tam si budete zaznamenávat aktuální hodnotu své magie, což jste dříve dělali poměrně krkolomně pomocí odhozených karet.

Na kostkách už nenajdete klasické číselné hodnoty, ale symboly meče, luku a vlnovku pro zvláštní efekt. Je vidět, že se v Plaid Hat Games snažili nový Summoner Wars udělat atraktivnější pro současné hráče. Podle mě se jim to beze zbytku povedlo a všechny kosmetické změny vedou buď k hezčímu vizuálu, nebo pohodovější hratelnosti.

Protože jsem hrál Vyvolávače poměrně nedávno, věděl jsem, že tahle hra zestárla docela dobře a pořád dokáže nabídnout skvělou zábavu pro dva. Třeba do hospody, jak už jsem zmiňoval výše a asi v dalších sto padesáti recenzích. :) Nechme ale nostalgii stranou a pojďme se podívat do současnosti. V krabici tedy najdete šest balíčků s kartami jednotlivých národů, herní plán a samozřejmě žetony zranění a posílení. Nic víc k hraní nepotřebujete a příprava partie je díky tomu naprosto banální. Každý z hráčů si vybere jednu z šesti armád (národů), podle rozestavění vyobrazeného na kartě vyvolavače si na herní plochu rozmístí Portál a úvodní jednotky. První hráč si zaznačí dva body magie, druhý tři a můžete začít.

Hned se dostaneme dál, ale ještě si dovolím malou odbočku ke krabici, ta je totiž uvnitř rozdělena na dvě různě velké části, kde by se celý obsah bez problému vešel hned třikrát. Takže nám autoři nejspíše naznačují, že nás v budoucnu čeká pořádná hromada rozšiřujících balíčků. A nebo, pokud máte první edici Summoner Wars a nechcete se jí vzdát, vejdou se vám do krabice obě verze včetně všech rozšíření. :) Ok, tohle řešení je už trochu přitažené za vlasy.

Zpátky k naší přichystané partii. Armády jsou na svých místech, připraveny k boji. Během svého tahu postupně provádíte nebo passujete hned šest fází. Budete vyvolávat nové jednotky, pohybovat se po mapě, útočit, odhazovat karty za účelem získání bodů magie a dobírat si nové karty. Tedy do té doby než se vám nebo soupeři podaří své útoky zaměřit na nepřátelskou kartu vyvolavače a sprovodit ji z herního plánu.

Souboj, nebo v tomto případě spíše útok, ať už ten na blízko, či na dálku, je pak naprosto jednoduše veden pomocí kostek. Celá herní strategie tedy vychází z vhodného obranného a útočného přesouvání jednotek, jejich vzájemného krytí a následného, co nejefektivnějšího, odhazování karet. Jeden bod magie stojí jednu libovolnou kartu, váš balíček samozřejmě není nekonečný a díky tomu vás bude hlavně v pozdější fázi hry každé odhození karty s jednotkou i událostí hodně bolet.

A pak jsou tady samozřejmě vlastnosti jednotlivých balíčků, kde například Strážci disponují léčivými schopnostmi a vyplatí se vám zdržovat v okolí vyvolávačky Sery Eldwynové. Takoví Jeskynní goblini jsou naopak mrštní a než se nadějete, máte je rozeseté po celé mapě. Strategii tedy musíte přizpůsobovat nejen svému ale i soupeřově balíku. A až si všechny frakce pořádně osaháte, můžete si pomocí jejich karet dokonce namixovat vlastní balíky.

I když hra na první pohled může působit jako přímočará řežba, je to pravda jen částečně. Podle mě by se dala popsat jako mix šachoidního The Duke a taktického Unmatched. Druhý jmenovaný mě příliš nezaujal, ale vím, že by mu většina hráčů nejspíš dala přednost. A proč? Teď to nemyslím ve zlém, ale Summoner Wars je v podstatě suchá hra. Šachová partie okořeněná o spoustu náhody, při které šoupete kartami po herním plánu a házíte kostkami. Náhoda tady není ukrytá jen v kostkách, ale především v dobírání karet, protože ve chvíli, kdy nutně potřebujete portál, který šest kol nepřijde, vám nejspíše zamrzne úsměv. A přesně to chcete! Aby soupeři zamrzl úsměv, zhořklo mu pivo a vy jste epickým hodem ubrali tři poslední životy jeho vyvolavači.

Summoner Wars vám přesně tohle nabídne a to s minimem herních pravidel a zároveň opravdu bohatou herní variabilitou. Pokud vás předchozí verze nebavila, nenadchne vás ani ta současná a já to úplně chápu, protože jsem zažil nejednoho spoluhráče, kterému herní styl Vyvolavačů vůbec nesedl. Navíc ta cenovka, by v ideálním světě mohla být o pár stovek nižší, takhle nezbývá, než se smířit s realitou dvanácti stovek. Já jsem ale spokojený a v podstatě každou partii jsem si užil. Ty úspěšné jako vítěz, ty prohrané jako vyzyvatel k další bitvě a myslím, že jsem našel dalšího ideálního adepta na letošní letní zahrádky.

A jsme na konci, teď se to celé pokusím shrnout ve dvou souvětích. Summoner Wars v aktualizované verzi pěkně prokoukl, většina grafických i herních změn je podle mě k lepšímu. Jen nesmíte očekávat novou hru, protože tohle jsou prostě staří známí Vyvolávači.