recenze - STAR WARS: THE DECKBUILDING GAME

02.07.2023

Nevím jak vám, naši milí čtenáři, ale mě přijde, že se na nás ty dvojkovky aktuálně valí ze všech stran. V poslední době jsme jich tu měli hned několik a na pár se ještě podíváme, stejně jako na dnes recenzované karetní Star Wars.

První věc, která vás určitě zaujme, je původní anglický název Star Wars: The Deckbuilding Game na víku krabice. O tom, že se jedná o lokalizovanou verzi hry, nás informuje jen menší nápis České vydání. Nemusíte se ale bát, pod víkem najdete český návod a samozřejmě i kompletně lokalizovanou hru. Čeká vás tady více než sto čtyřicet karet a dvě sady plastových kostek znázorňujících poškození a zdroje. Začnu hned pochvalou, ilustrace použité na kartách jsou opravdu povedené a i když se o ně postaralo přes třicet ilustrátorů, hra po grafické stránce působí jednotným stylem. Jedná se prostě o poctivou produkci Fantasy Flight Games, kteří mají se světem Hvězdných válek dlouholeté zkušenosti a tentokrát nezapomněli dokonce ani na praktický plastový insert.

Jak už sám název napovídá, Star Wars: The Deckbuilding Game je v první řadě čistokrevný akční deckbuilding. Ne nepodobný klasikám jako Star Realms nebo Hero Realms a ano, pokud zmiňované hry znáte, tahle inspirace vám bude jasná už při čtení pravidel. Každý z hráčů na začátku partie získá svou úvodní sadu deseti karet, ty vám umožní útočit na soupeřovu základnu a zároveň na jeho karty v galaktické nabídce uprostřed. Nebo naopak nakupovat karty, pro rozšiřování vašeho balíčku. Jak už jste asi pochopili, karty jsou tady rozděleny na ty imperiální, povstalecké a neutrální a vy si do svého balíku můžete dokupovat pouze karty frakce, kterou jste si na začátku zvolili a kromě toho také ty neutrální.

V tomhle klasickém deckbuilding schématu funguje Star Wars skvěle a hratelnost je opravdu velmi plynulá. Během prvních partií mi nejdříve přišlo, že mají povstalci mírně navrch a to především v úvodní části hry. Dost záleží na kartách, které se dostanou do galaktické nabídky, což je do jisté míry řešeno neutrálními jednotkami a loděmi, které mohou nakupovat oba hráči. Pak jsou tady ale postavy jako Luke Skywalker a Darth Vader, ty budou pro váš balík zásadní a každé jejich zahrání si vychutnáte. Takže, jak je to s tím balancem? Jednoduše, stejně zkušení hráči mohou hrát vyrovnané partie, pokud se vám nepodaří extra špatně zamíchat galaktický balík, ze kterého se dobírají karty do nabídky.

Novinkou je pak ukazatel rovnováhy Síly, díky kterému budete přetahovat sílu mezi vámi a soupeřem. Pokud je žeton ve vaší polovině stupnice, má to vliv na některé akce na kartách. V úvodu provází síla povstalce a impérium má zase oproti tomu právo prvního tahu. Celkový průběh hráčova tahu je ale velmi podobný jako ve zmiňovaném Star Realms, skvělém Ascension, nebo spoustě dalších deckbuilding karetkách. Vyložíte karty, nakoupíte karty, zaútočíte, zahrajete akce na kartách, sbalíte karty, doberete nové. Takže, čím se vlastně Star Wars: The Deckbuilding Game snaží tenhle žánr posunout? A snaží se o to vůbec?

O žádné revoluci samozřejmě nemůže být řeč, tím hlavním lákadlem je tady totiž deckbuilding a jeho implementace do světa blasterů a světelných mečů. K tomu si přičtěte zařazení hráčů do jedné z frakcí, které ve světě Star Wars samozřejmě dává absolutní smysl a třeba i delší herní dobu, která vám zase dokáže zprostředkovat epičtější zážitek. Suma sumárum, máme tady skvělou karetní dvojkovku a zároveň ultimátní doporučení pro všechny fanoušky Star Wars. Co se týče zpracování a grafického designu, nemám hře co vytknout a těžko se mi hledají i nějaké mouchy v hratelnosti, protože přesně takovou dynamiku u karetních her hledám.

Někdy prostě není potřeba vymýšlet už vymyšlené. V případě Star Wars: The Deckbuilding Game všechno nasvědčuje tomu, že si autoři byli jisti propojením osvědčených herních postupů s jednou z nejslavnějších licencí. Díky tomu tady máme karetku, která by se na nějakou dobu mohla stát v podstatě referenčním deckbuildingem.