recenze - SPOJ 5

26.08.2021

Léto je tady, čas setkávání, večírků a oslav. Ještě to nemusíme přehánět, ale každý už asi cítí, že se situace zlepšuje. Možná bychom mohli zase na Deskologu udělat tematický článek s party hrami. Asi by se to dalo nějak poskládat, i když moc velký výběr party novinek aktuálně nemáme. Jedna hra nás ovšem zaujala a zpříjemnila nám už nejeden letní večer. Spoj 5 si od nás určitě zaslouží samostatnou recenzi.

Obsah krabice nevypadá vůbec špatně. Sada deseti barevných kostek vám určitě připomene slavné Roryho kostky a myslím, že by ani nebyl problém je takto využít. Takže dvě hry za cenu jedné! Já jsem vám říkal, že to bude stát za to. Kromě sady kostek najdete v balení velký blok na zapisování (bohužel žádnou tužku) a destičky šablon se slovy, ve kterých jsou čtvercové výřezy určené právě pro jednotlivé kostky. Nemusíte se obávat, listů je v bloku dostatek a jsou oboustranné, takže vám hra nějakou dobu vydrží. Možná bych ocenil nějaký plátěný pytlík na kostky, abych je nemusel ukládat do obyčejného plastového sáčku. "Tak si kup!", říkáte. :) Celkově se mi zpracování líbí, i když tady asi nebylo co zkazit.

Pravidla jsou opravdu jednoduchá. Princip hry spočívá v tom, že hledáte asociaci na dvě různá slova označená kostkami a zapisujete je do přiloženého bloku. V každém kole se snažíte přijít konkrétně na pět takových slov a následně, po uplynutí tří minut, je porovnáte se soupeři. Za korektně zapsané slovo získáte bod, pokud budou mít stejné slovo i někteří protihráči, máte všichni po dvou bodech. Sečtete body a začne další kolo. Nic složitého, zahrát si můžete i s dětmi. Největší zábava je pak samotné čtení jednotlivých slov, v některých případech dojde i na hlasování, jestli soupeři slovo uznáte a tady trochu narážíme.

Na víku je uvedeno, že je Spoj 5 určeno pro 2-8 hráčů. Horní hranice tady v podstatě nemusí být omezena, klidně vás může být u stolu deset, ale ve dvou hra vůbec nefunguje a osobně bych vám doporučil hrát minimálně ve čtyřech. U spousty případů je totiž potřeba rozhodnout, jestli je dané slovo korektní, nebo ne. Uznejte sami, že takové hlasování ve dvou nedává moc smysl. Takže když můj redakční kolega Jarek přišel s ustáleným slovním spojením "létající okurka", hned byl lilek na střeše. Teda oheň. Jako u většiny party her, i tady platí, že čím víc hráčů, tím větší zábava. A Spoj 5 zábava určitě je, pravidla jsou sice banální, ale vymyslet vhodné slovo je občas slušný oříšek a "záhul" pro vaši fantazii. Šablony se slovy jsou oboustranné, takže by tady měla být i slušná variabilita a znovuhratelnost. I tak se vám chtě nechtě začnou časem jednotlivé kombinace slov opakovat.

Spoj 5 nepřináší mezi hry s asociacemi nic moc originálního, ani nového, ale hledání vhodných slov a porovnávání se soupeři mě bavilo. Jen si sežeňte alespoň tři spoluhráče a nekažte si dojem ze hry hraním ve dvou.

Nepodporujte létající okurky a přidejte se k nám na facebook.