recenze - SPIKNUTÍ: KRÁLOVSTVÍ HLUBINY

13.03.2022

Podvodní království tajemné Hlubiny je velmi celkem podobné našemu světu nad hladinou, minimálně co se týče politiky. Pletichy, intriky, korupce, boj o vliv a moc, to je každodenní chléb v podmořském senátu. Podaří se vám zabrnkat na ty správné struny a vytvořit nejmocnější sdružení lordů?

Jestli jste nikdy předtím neslyšeli o království Hlubiny, je to pravděpodobně tím, že původní název tohoto království zní Abyss. Někteří z vás možná teď zbystřili. Ano, jedná se o deskovou hru z roku 2014. U nás zatím nevyšla v lokalizované verzi. Chlapci z Rexher ovšem ukázali prstem na menší karetní spin-off s podnázvem Spiknutí. To vychází z původního Abbysu a přebírá z něj téměř stejný herní i grafický design. Sedřený z kůže a ohlodaný na... však vy víte na co.

Základem je balík karet, který je rozdělený do sad v pěti barvách představujících jednotlivé cechy podmořského světa. Každá barevná sada je očíslována 0 až 6, což jsou samotní lordi, jež budete přetahovat na svou stranu. Můžete hádat, s jakým číslem jsou lordi nejmocnější? Vaše "strana" neboli skupina má přesně daný zasedací pořádek v podobě obrácené pyramidy (v první řadě po pěti a v poslední po jedné kartě), proto jsou karty z praktických důvodu čtvercového tvaru. Po dokončení pyramidy pomocí poslední karty končí hra a začínají se počítat body. Co se vlastně boduje?

Konečné bodování obsahuje jen pár jednoduchých položek. Například nejvyšší číslo z každé barvy cechu, největší koalice ve stejné barvě či titul perlového magnáta. Lordi mají na své kartě kromě hodnoty a barvy i vyobrazenou schopnost. Může to být jednorázový efekt, symbol klíče k odemknutí podmořských území, anebo právě symbol perel. Herní rozhodnutí tedy nespočívá jen ve výběru karet, ale i v jejich umístění do nejvhodnější pozice, ve správném pořadí, a to tak, abyste efekty co nejlépe zužitkovali.

Jak už jsem zmínil výše, grafika a ilustrace vychází z původní hry. I když je autorem jiný umělec, rozdíly ve stylizaci byste těžko hledali. Jelikož karty představují lordy, jsou na nich zobrazeny jejich busty. Samozřejmě jako v každém správném podmořském království i zde mají představitelé žábry, ploutve, šupiny a smrdí rybinou. Vydavatelé se snažili o co nejkompaktnější balení, a tak těch málo komponentů, co hra nabízí, strčili do malé plechové krabičky. Nejsem zastánce plechovek, ale v tomto případě onu volbu vřele vítám. Bohužel, co mi velmi chybí a co by se do krabičky ještě vlezlo, je malý bloček na zapisování bodů. Kurdebeledoprdele!

Mám velikou slabost pro menší a rychlé karetky, dobře hratelné ve dvou, ale i ve více hráčích. V poslední době jsem si oblíbil například Amazonii. Mám velkou slabost pro krásné a u nás často zmiňované Arboretum. Spiknutí se svou svižností a lehkostí okamžitě zařadilo mezi mé další favority. Vyrovnané taktiky vám umožňují každou partii zkoušet jinou strategii. Navíc každé kolo čelíte rozhodnutí, jestli zariskovat a líznout naslepo z balíčku, čímž můžete napomoct soupeři. Prostě velmi slušná karetka, která si místečko v našem srdíčku jistě najde.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Knihcentrum. Můžete si ji zakoupit na jejich webu.