recenze - ŠKODA KOUZLA, KTERÉ PADNE VEDLE
Na Deskologu rádi zmiňujeme nadějné české tvůrce a jejich projekty, v tomto případě si ale musíme nasypat hromadu popela na hlavu. Hra Škoda kouzla, které padne vedle nám doslova utekla z hledáčku. Aktuálně ale nastala ta pravá chvíle všechno napravit a podívat se původnímu českému fantasy deckbuildingu na zoubek.
Tak schválně, co na hru z fotek říkáte, zdá se vám líbivá? Musím se přiznat, že první pohled na víko krabice mě příliš neohromil a to samé platí i pro obsah v podobě cca stovky karet. Ilustrace a celkový grafický design hry mi prostě nepřišel nijak atraktivní. Tady jsem byl od začátku v pro mě nepochopitelném rozporu s většinou spoluhráčů a světe div se, po nějakých třech partiích jsem si vizuál hry nakonec oblíbil, nebo lépe řečeno zamiloval. Slovy klasika české rapové scény Oriona: "Nedělám věci, který se ti budou hned líbit, dělám věci, který se ti budou líbit furt." Pro mě to v případě karetky Škoda kouzla, které padne vedle platí beze zbytku. Kromě už zmiňovaných karet najdete v balení i několik druhů kartonových žetonů a třpytivé kamínky, které představují krystaly zmrazení. Volný prostor v krabici naznačuje, že bychom se snad do budoucna mohli dočkat i nějakého rozšíření, ale to už polemizuju a hlavně předbíhám.
Po přečtení pravidel se už moc těším na první partii. Všechno nasvědčuje tomu, že se jedná o standardní deckbuilding pro dva, ve stylu Hero Realms, nebo Ascension. Ano, příprava i herní kolo probíhají podobně, jako jsme zvyklí z konkurenčních karetních her. Každý z hráčů v úvodu dostane jeden startovní balík, který obsahuje 13 karet, kartu čaroděje a kartu úrovně, kterou osadí sedmi žetony životů. Ve svém tahu pak (kromě úplně prvního tahu prvního hráče) máte k dispozici pět karet. K vyložení, nebo lépe řečeno zahrání karty, budete potřebovat žetony magie. Jeden takový žeton získáte hned na začátku svého tahu, další si můžete doplnit za dobrovolné odložení karet na odhazovací hromádku. V levém horním rohu karty se tak nachází její cena za zahrání, která zároveň odpovídá ceně při koupi z nabídky obchodu, a aby se nám to zbytečně nekomplikovalo, je to i počet žetonů magie, které získáte po odložení karty. Tohle je zajímavý, řekl bych že i velmi dobře vymyšlený a praktický herní prvek.
Co se týče zmiňovaných žetonů magie, pokud to nebylo opravdu potřeba, tak jsme vlastně nikdy během hraní fyzické žetony nepoužívali a body magie si prostě sčítali a odečítali v hlavě přímo při odhazování a hraní karet. A s čím vším se ve hře setkáte? Karty představují kouzla, bytosti a obranu. Zatímco bytosti a obranu necháváte vyložené před sebou, kouzla po zahrání a provedení jejich efektu odložíte. Opět se jedná o poměrně standardní typy karet, ale musím pochválit způsob, jakým jsou jednotlivé akce promyšlené. Například udělování kleteb a naopak i její rušení. Musíte totiž balancovat, tři žetony kletby na vašem čaroději nic neznamenají, čtyři jsou už problém a sedm pak opravdu velký problém. Vylepšování čaroděje na vyšší úroveň a zisk barvy a nové schopnosti, které vám pak umožní levněji zahrávat určitý typ karet. To všechno autor očividně dobře promyslel a hlavně otestoval.
Způsobů, jak soupeřova čaroděje připravit o všechny životy je tedy docela dost, to má vliv i na délku herních partií. Zažil jsem hry, které trvaly skoro hodinu, a pak jsem naučil Škoda kouzla, které padne vedle našeho karetního mága Yarka a za patnáct minut se mnou byl hotový. Příprava nové partie je pak otázkou minuty, takže není problém dát několik her za večer, čemuž napomáhá i slušná znovuhratelnost. Já mám navíc velmi rád tyhle akční a přímočaré deckbuildingy. Rychle se střídáte na tahu, zaútočíte, odeberete žetony životů, přidělíte zmrazení a už se na vás valí kouzla vašeho soupeře. Tahle přebíjená dvou čarodějů vás na druhou stranu vůbec nenutí k vylepšování balíku, žetony magie můžete využít dle vlastního uvážení, brzy vám ale dojde, že bez silnějších karet to prostě nejde.
I když se mi zdál ze začátku název hry poměrně krkolomný, nakonec k téhle karetce vlastně perfektně sedí, protože partii můžete skončit právě jedním kouzlem nebo drtivým útokem, který zničí obranu soupeře a nakonec i jeho čaroděje. Tohle je prostě rubačka, ve které budete v rychlém tempu vykládat nové a odhazovat zmrzačené karty. To je zároveň asi má jediná větší výtka. Nedokázal jsem si zvyknout na to neustálé přemisťování žetonů a především v případě životů bych upřednostňoval žetony zranění, které by ukazovaly, kolik úderů už jsem té a oné bytosti uštědřil. Jinak jsem byl ale během každé partie nadšený z toho, jak se na stole neustále něco děje. Hra navíc není prostorově vůbec náročná, takže jsem si ji zahráli nejen v hospodě, ale bez problému i na stolku ve vlaku.
Samozřejmě mám někdy v případě českých projektů během hodnocení tendenci přivřít jedno oko, ale tady není nic podobného potřeba. Škoda kouzla, které padne vedle je prostě úkaz, podobně jako třeba Kinghill, nad kterým jsem se rozplýval loni. Přísloví o zlatých českých ručičkách se opět naplňuje. Žádná revoluce žánru se sice nekoná, ale spousta drobných nápadů dává dohromady chytlavou a zábavnou hru, která si doufám do budoucna vyslouží i nějaká rozšíření.
Petr
Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 4+/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.