recenze - SID MEIER’S CIVILIZATION: NOVÝ ÚSVIT – TERRA INCOGNITA

06.10.2022

No teda, zase se vracet čtyři roky do minulosti a vzpomínat na vydání Sid Meier's Civilization: Nový úsvit. Naštěstí mi paměť ještě slouží a tak se mi vybavují nejen naše odehrané partie, ale i kritika, která se tenkrát na tuhle licencovanou deskovku snesla. Dát si na krabici jméno uznávaného videoherního autora Sida Meiera s sebou holt přináší velkou zodpovědnost směrem k fanouškům oblíbené série tahových strategií, která jen tak mimochodem vychází právě z deskové hry. Já už byl před těmi čtyřmi lety spokojený, ale dnes recenzované rozšíření Terra Incognita by mělo hru posunout tím správným směrem, tak aby se zavděčila i hráčům, kteří očekávali komplexnější zážitek.

Autoři očividně počítali s tím, že si obsah téhle expanze přibalíte k původní hře, protože samotná krabice je vyrobena z poměrně měkkého kartonu. Obsah je ale poměrně bohatý, nechybí nové mapové díly, karty vůdců, ani rozšířené ukazatele zaměření. Většinu jednoduše přimícháte k obsahu Nového úsvitu, některé konkrétní karty, kotouč událostí a právě i ukazatele zaměření budete nahrazovat. V pravidlech je tomu věnována celá jedna kapitola a věřte, že vám tohle třídění zabere pár desítek minut. Krabice pak kompletní obsah pojme jen tak tak, na druhou stranu se podle mě dost dobře obejdete i bez insertu, stačí si barevně odlišené komponenty pro jednotlivé hráče "nasáčkovat", což notně urychlí přípravu partie.

Chtěl jsem si to původně nechat až na konec, ale raději uděláme malou rekapitulaci hned. Terra Incognita aktuálně vyjde na nějakých jedenáct stovek, a plus mínus stejné peníze utratíte i za základ. Pokud už vám Nový úsvit leží v polici, nebo ještě lépe, rozložený na stole, tak se případný nákup bude odvíjet od toho, jak se vám hra líbí. To samozřejmě platí pro jakoukoliv deskoherní expanzi a je to úplně OK. Pokud si ale budete chtít pořídit obě krabice najednou a investovat přes dva tisíce, abyste pak jednu z prázdných krabic vyhodili do popelnice s nápisem papír, to už je samozřejmě na delší zvažování. Snad se mi v následujících odstavcích podaří vám v tom udělat alespoň trochu jasněji.

Novinek je tu opravdu požehnaně a já asi začnu tou nejzásadnější, což je systém průzkumu. Pokud se vaše karavana, nebo armáda dostane k okraji mapového dílu s hlavním městem, nezastaví je to, ale vy můžete vzít zespoda hromádky nový mapový díl a následně ho dle pravidel připojit k stávající herní mapě. Právě absence takovéto formy průzkumu herní mapy byla terčem výtek mnoha hráčů a myslím, že si s tím autoři poradili asi nejlepším možným způsobem a zrovna v tomto ohledu se pak nějaká zásadní obměna herních komponent nekoná. Ona většina těch změn, které ještě budu zmiňovat, je k lepšímu a já mám ze hry v podstatě od prvních tahů čím dál lepší pocit. I když, pozorní hráči možná sami odhalí několik chyb, které vznikly během překladu hry, ať už je to například docela zásadní nepřesnost na jedné kartě vůdce. Není toho moc, ale stejně mě to vždycky zamrzí.

Důležitým doplňkem je sada fialových komponent pro pátého hráče. Hru v pěti jsem netestoval, ale ve čtyřech funguje stejně dobře, jako ve dvou, jen například některé výhody vůdců plně využijete až s větším počtem soupeřů. A to mě hned dostává k dalším dvěma novinkám. Pomocí žetonů vlády si aktuálně můžete vylepšit některou z vašich karet zaměření, která se pak chová, jako by byla umístěna o jednu až dvě pozice výše na ukazateli zaměření. Na herní mapu pak kromě klasických žetonů kontroly můžete nově stavět i okrsky, které také slouží k posílení obrany vašich měst, zároveň má každý z takových okrsků svou funkci. Vylepšování karet pomocí žetonů vlády i aktivování funkcí jednotlivých okrsků se pravidelně spouštějí pomocí nového kotouče událostí.

Karty zaměření tedy aktuálně vylepšujete dvěma způsoby, buďto na vyšší úroveň pomocí otáčení ukazatele na kotouči pokroku a zároveň pomocí žetonů vlády, což se může jevit jako drobnost, ale je to prostě další střípek, který nejen zvyšuje komplexitu, ale hlavně zlepšuje herní zážitek.

Změn doznal i boj, který byl obsažený už v původní hře, ale v dosti rozdílné formě. Aktuálně máte k dispozici plastové figurky praporů, které představují vaše armády a můžou se pohybovat po mapě podobně jako karavana, jen s tím rozdílem, že pokud dorazí na nepřátelské pole (popřípadě do pevnosti, městského státu nebo k barbarům) dojde k souboji. Pravidla pro souboj jsou naštěstí přehledně sepsána na zadní straně nové brožury s pravidly, protože těch výjimek a drobností, které si pro napadání různých cílů musíte zapamatovat, není vůbec málo. Každopádně se opět jedná o posun k lepšímu a mechanizmus, se kterým se bohužel nepočítalo už v základu Nového úsvitu.

Autoři měli dvě možnosti. Buďto Nový úsvit shodit ze stolu a zaměřit se na úplně novou hru s logem kultovní Civilizace, a nebo se pokusit tuhle poměrně rozpačitě přijatou deskovku vzkřísit. Mě se původní hra líbila, takže jsem rád, že jsme se nakonec dočkali tohoto rozšíření. Nejtěžší úkol byl asi využít maximum z původního obsahu a na ten co nejefektivněji naroubovat nové komponenty a herní mechaniky. Samozřejmě se to neobešlo bez zrát a tak se pár karet odebralo do věčných lovišť, což mě přivádí k mé hlavní výtce.

Podle mě měli dát autoři zapomenout na původní Nový úsvit a celé rozšíření pojmout jako upgrade na jakousi verzi 1,5, což se nakonec stalo jen napůl. Takže teď máme dva sešity pravidel, jeden, ve kterém jsou popsány základní mechanizmy a samozřejmě i ty, které už s rozšířením nepotřebujeme znát a pak druhý sešit, který spoustu těch pravidel nejen doplňuje, ale i rozporuje, což je velmi nepraktické. Jenže je tady určitě i skupina hráčů, na kterou autoři mysleli, a ti se z nějakého důvodu budou chtít vracet k původní hře. Díky tomu je pak celé řešení zbytečně kompromisní, což ale naštěstí nemá přímý vliv na hratelnost. Ve chvíli, kdy se vám Terra Incognita podaří rozhýbat, můžete si užít chytrou, promyšlenou, ale stále přístupnou strategickou hru.

Zásadní rozšíření, které z Civilizace: Nový úsvit jednoduše dělá lepší a zároveň komplexnější deskovku. Pro majitele a pravidelné hráče původní hry je to jasná volba, těm ostatním už český trh nabízí spoustu zajímavých alternativ, jako například monumentální Střet Civilizací, u toho ale budete muset sáhnout o něco hlouběji do peněženky.