recenze - SAVANA

09.12.2021

Savana je označení pro biom travnaté oblasti tropického a subtropického pásu. Během roku je zde vyhraněné období dešťů a období sucha. V podobných klimatických podmínkách se vyskytují i zcela nebo částečně opadavé lesy. O tom, který vegetační typ převládne, rozhoduje klima a půdní podmínky. Traviny i dřeviny mají odlišné ekologické nároky, vzájemně se potlačují a tím vytvářejí podstatu savany.

A pak je tu zaniklá Kitarská říše. Kdysi slavná říše pokrývala většinu savany ve středovýchodní Africe. O obnovení její slávy a velikosti budete bojovat ve stejnojmenné hře Kitara. Chci říct Savana. Moment, abych vám to vysvětlil a zbytečně vás nemystifikoval. Zatímco Kitara je původní název hry vydané vydavatelem IELLO, Savana je český název lokalizované verze nedávno vydané kluky z BoardBros. Bylo dost slovíčkaření. Namažte se opalovacím krémem s faktorem čtyřicet plus. "Jedem do Afriky, jedeme do Zimbabwe.."

Savana je kombinace draftování karet a dobývání, respektive kontrolování území. Jak to vypadá v praxi na stole si záhy popíšeme. Hrací plán je rozdělen do tří oblastí savan, jezer a rozvalin. Každý hráč začíná s několika válečníky na určené oblasti. Od této chvíle budete verbovat nové bojovníky, přesouvat je do sousedních oblastí, rozšiřovat říši, sytit poddané, bojovat se soupeři a získávat vítězné body. Jednotlivé tahy začínají draftováním karet z nabídky. Ty vám poskytují různé "bonusy", jako například vítězné body, nové bojovníky do vaší armády nebo extra pohyby po mapě.

Verbovat do armády můžete tři druhy bojovníků. Válečníka, šamana a šampiona. Každý z nich má ve hře jinou úlohu. Díky šamanům lze získat každé kolo vítězné body, šampiony využijete v boji a válečníci vám zase poskytují jídlo pro obyvatelé. Každopádně všichni se berou jako bojovníci, a tudíž je lze vyslat do boje. "Za Froda!" Útok není žádná komplikovaná věda. Stačí mít početní převahu. V tomhle případě se každý bojovník počítá jako jeden muž. Útokem na sousedící území, které je kontrolováno soupeři, jednoduše vytlačíte jednotky zpátky do buše, kam patří. Ano, máte pravdu, odborněji se tomuto hernímu systému říká area control. Což je prostě "přetlačovaná" a v Savaně je jednou z hlavních náplní hry. Zarputilí pacifisti mají smůlu, bitvám se pravděpodobně nevyhnete.

Jak už bylo zmíněno, karty vám přidávají jednotky, vítězné body nebo počet pohybů po mapě. Nic není ale zadarmo, a každou takovou kartu je potřeba "nasytit". A to obílím, které získáte za válečníka z každé kontrolované oblasti savany. Pokud nenakrmíte všechny "hladové krky", o kartu přijdete, a s ní i o všechny její bonusy. Po celou hru tedy s bojovníky takticky migrujete, abyste měli neustále dostatek obilí. Cestou občas zaútočíte na soupeře, a tím získáte ještě nějaký ten vítězný bod za šamany v rozvalinách. Vše je tedy o nejvýhodnější optimalizaci těchto tří faktorů. 

Herní mechanismy a principy Savany jsou zjednodušeny na nejmenší možnou míru. To ovšem nedělá ze hry jednoduchou záležitost. Strategii a možnosti taktizování bych přirovnal k šachům. Lze plánovat několik tahů dopředu a náhoda je téměř minimální. Na smůlu bohužel nic nesvedete. Což je za mě plus. Na druhou stranu i v šachách berete soupeřovi figurky. V Savaně nejsou souboje nikterak devastující a "jen" donutíte soupeře k úprku. Defacto jsou tyto láskyplné útoky neustálou snahou vytlačit soupeře z bodových pozic a z maximalizovat svůj bodový zisk. Logicky vám to soupeři hned v dalším tahu hezky oplatí.

Zpracování her od IELLO je standartně na vysoké úrovní a Savana není výjimkou. Praktický insert, hezké dřevěné figurky vyřezané do podob zvířat, plátěný pytlík na žetony a ilustrace svěřené zkušenému profíkovi Migueli Coimbrovi. Sázka téměř na jistotu. Jenom ta herní plocha mohla být o něco lépe prokreslená detaily. Z dálky vypadají jednotlivé oblasti jen jako rozmáznuté fleky. I přesto je Savana moc pěknou hrou, navíc spletenou se zajímavým africkým mytologickým tématem. 

Yarek, the párek


Hodnocení designu: 4/5
Hodnocení hratelnosti: 3+/5



Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku