recenze - SAGRADA

06.08.2018

Mám velkou slabost pro logické deskovky. Zároveň rád hážu kostkama a nesnáším, když mi to nepadá, takže mě Sagrada zaujala na první pohled :) Je to jedna z těch her, kterou prostě potřebujete mít v polici. Krásná, barevná krabice doslova láká k rozbalení, otevření, zahrání. Obstojí ale svou hratelností vedle nedávno recenzovaného Azulu? A je vůbec vhodné tyhle dvě hry srovnávat?

Pro začátek se podíváme, co najdeme pod lesklým víkem, které zdobí tematická vitráž. Návod je v angličtině, ale pravidla jsou poměrně jednoduchá a tak se nemusíte bát, maximálně si v nejasnostech pomůžete Google překladačem. Anglicky jsou i popisky na kartách, ale i tady platí, že je textu poskromnu. V insertu jsou kromě karet úhledně vloženy herní desky a velká hromada barevných kostek. Už při rozbalení jsem natěšený na první partii, což by ale taky mohlo znamenat velké zklamání. Tak se raději hned koukneme, jak to vypadá rozložené na stole.

Každý z hráčů dostane jednu desku, která má tvar kostela. Karton je dvouvrstvý, a tak v první vrstvě vzniknou pole na vkládání kostek, podobně, jako je to řešeno třeba v Scythe. Mezi vrstvy ještě vložíte kartu se vzorem, který vám bude znepříjemňovat hru, tedy skládání kostek. Pak tady máme bonusy za různé cíle, některé jsou společné a je tu i jeden osobní. Budete se snažit například stavět sloupce z různých čísel, nebo řady různých barev. Nakonec si každý hráč vezme žetony, za které bude "nakupovat" ze tří vyložených karet nástrojů. Kolik takových žetonů na začátku dostanete, záleží na obtížnosti, kterou si zvolíte. Kostky nasypete do přiloženého pytlíku a můžete začít. Zatím to vypadá skvěle, design se drží předlohy v podobě slavných vitráží španělského chrámu Sagrda Família. Možná vás hra donutí přemýšlet o výletu do Barcelony a to vůbec nemyslím jako nadsázku.

Hráč na tahu hodí kostkami, které předtím náhodně vytáhl z pytlíku. Postupně si pak všichni dobírají kostky, které zakládají do polí ve své herní desce. Musíte dodržet podmínky, kdy se vám nesmí vertikálně ani horizontálně dotýkat dvě kostky se stejnými hodnotami ani barvami. Nejhorší věc, co se vám může stát je, že si zablokujete některé pole nepozorným založením barvy nebo hodnoty. Vždy vám ještě může pomoct záchrana v podobě nástrojů, ale vaše zdroje k jejich "nákupu" se rychle vyčerpají. Ideální je zároveň sledovat postup soupeře a občas při výběru kostky nezapomenout na to, jak by se mu dalo zavařit. Herní deska se během deseti kol pomalu, ale jistě zaplňuje a neustále se zmenšuje počet možností, jak s kostkami naložit. Při prvních hrách jsme několikrát zjistili, že jsme udělali chybu a umístili vedle sebe kostky stejné hodnoty a světe div se, pravidla tuto situaci dokonce zmiňují a řeší, takže asi nebudeme jediní :)

Až na ty šestistěnné kostky to tedy může vypadat podobně jako Azul, ale s každou další partií se utvrzuju v tom, že Sagrada je o dost náročnější. I díky kartám nástrojů a cílů se hra v každé partii mírně obměňuje a je potřeba si tyhle věci dobře hlídat. V porovnání s Azulem je hratelnost méně svižná a Sagradu doporučuji hrát minimálně ve třech, jako dvojkovka tak dobře nefunguje (Azul mám nejraději právě ve dvou). Takže si sežeňte alespoň dva spoluhráče a můžete se do toho pustit.

Azul, Azul, Azul! Je mi líto, že jsem ho v článku o Sagradě tolik skloňoval, doufám, že jsem jí tím nezastínil. Nechtěl jsem ani tak srovnávat, která z her je lepší, spíše pomocí rozdílů přiblížit, jaká je Sagrada. A věřte mi, že je skvělá, čím více partií odehrajete, tím více vám vleze pod kůži. Rychlá příprava, na stole to vypadá skvěle a pocit z výhry je epický :) Pravidla jednoduše vysvětlíte i úplným nýmandům a je na každém, jak bude využívat všechny možnosti hry a jestli bude při tvoření vitráže uvažovat dva až tři kroky dopředu. U téhle hry prostě musíte přemýšlet, metoda pokus-omyl vás akorát dovede k depresivnímu zaseknutí. Takže pokud máte rádi výzvu, kostky a pěkně zpracované hry, berte Sagradu všemi deseti :)

ps: za pěkný dárek k narozeninám děkuji Markétce :)