recenze - RUDÝ ÚSVIT

01.08.2021

Deskovek s filmovou, nebo videoherní licencí najdete na českém trhu nepočítaně, ale inspirace čistě literárním dílem je spíše výjimkou. Jamey Stegmaier je velký fanoušek knižní trilogie Red rising (u nás vyšel první díl v roce 2016 jako Rudý úsvit), a své nadšení ze slavného young adult sci-fi se rozhodl zúročit při tvorbě deskové hry. Přes všechny peripetie jsme se jí letos dočkali a to dokonce i v české lokalizaci od vydavatelství Albi.

V české distribuci je k dispozici standardní edice, která se od té sběratelské liší v kvalitě některých komponent a chybějící vrstvě parciálního laku na krabici. Obsah "standardky", který najdeme pod barvami hrajícím víkem, je i tak na velmi vysoké úrovni a to i přes to, že se vlastně jedná o poměrně jednoduchou karetní hru. Grafika herní desky, ilustrace na kartách i design jednotlivých plastových komponent mi na první pohled připomněl Kyvadlo a Tapestry, dvě předchozí hry studia Stonemaier Games. Tenhle jedinečný rukopis mi sedí a beru ho jako velké plus. I když ve standardní verzi Rudého úsvitu chybí nějaký promyšlenější insert, nemám celkovému zpracování co vytknout.

Pravidla jsou opravdu příkladně sepsána a jak už jsem zmiňoval, jedná se o jednoduchou hru, takže po prvním rychlém pročtení můžete rozdávat karty. Kolektování a vzájemná návaznost karet vám možná bude povědomá z Tajuplných říší a autoři svou silnou inspiraci touhle oblíbenou karetkou otevřeně přiznávají. Během přípravy partie hned oceňuji, že má vše své místo a na herní desku se tak vejdou čtyři sloupce vyložených karet, zásoba žetonů helia v luxusní plastové krabičce, i macatý dobírací balík s kartami postav. Vy si na začátku náhodně vyberete jednu ze šesti kolejí, stanete se tak jejím členem a doberete si pět (v jednom případě šest) úvodních karet postav.

Celá hratelnost je založena na vykládaní karet, provádění jejich akcí a sbírání nových karet. Každá z karet představuje některou z mnoha postav z knižní předlohy a tak jsou i jejich akce a vlastnosti tematické. Jak moc? To vám bohužel nepotvrdím, protože mě právě čeká jedno velké odhalení. Žádnou knihu ze série Rudý úsvit jsem nečetl! I přes to si ale hraní Rudého úsvitu užívám. Měl jsem trochu strach, nejsem asi úplná cílovka, v žánru sci-fi vyhledávám spíše klasická díla Clarka, Asimova a Heinleina. Nejtěžší pro mě a pro každého nového hráče bylo vstřebání toho neuvěřitelného množství textu na kartách a to včetně jmen všech postav. Při hraní jsem si tak vzpomněl na můj oblíbený deckbuilding Ve stínu pyramid, kde jsem se během prvních partií taky spíše seznamoval s jednotlivými kartami a taktika šla trochu stranou. V případě Rudého úsvitu jsem se po několika herních večerech s kartami detailněji seznámil, přestal jsem si plést zlatou a žlutou barvu a hlavně jsem začal objevovat nejrůznější strategie a ideální kombinace karet.

Hra funguje skvěle ve třech i jako dvojkovka, což v dnešní době přijde vhod. Musím ale zmínit ještě jeden důležitý prvek a to je slušná porce náhody. Pokud se ostatní hráči nebudou snažit točit karty na herním plánu, je tady velká šance, že se potřebných karet nikdy nedočkáte. Nevnímám to jako negativum, jednoduše vás to během partie nutí průběžně upravovat strategii a pouštět i dobře bodované karty. Sada karet ve vaší ruce je tedy to nejcennější a vy se ji snažíte vyšperkovat tak, aby se s úderem posledního kola všechny postavy co nejlépe doplňovaly. Kromě toho posouváte ukazatel na stupnici flotily, nasazujete své žetony vlivu do Institutu a sbíráte vzácné helium. Právě stav těchto tří hodnot, přináší další vítězné body, ale hlavně podmiňuje konec celé partie. Pak už následuje zapisování vítězných bodů do přiloženého bločku. Autor v návodu zmiňuje 300 bodů jako výsledek, se kterým můžete být spokojeni a musím přiznat, že nám dosažení téhle mety dalo pořádně zabrat.

Za mě tedy oba palce nahoru a to jak za provedení, tak velkou chytlavost a skvělou znovuhratelnost. Jen od hry nesmíte očekávat nic extra originálního.

Rudý úsvit jsem si rychle oblíbil, podobně jako loňské Kyvadlo. Snad ho nepostihne stejný nemilosrdný osud a nezapadne do kategorie "jednoho dne se k tobě vrátíme".