recenze - RES ARCANA: LUX & TENEBRAE a PERLAE IMPERII

21.08.2022

Tohle byla láska na první pohled. Recenzování Res Arcana jsem si loni pořádně užíval. Krásně zpracovaná, dynamická hra, které jsem se za tu dobu nahrál až až. A víte k čemu se vám musím přiznat? Vůbec mi nepřišlo, že by nutně potřebovala nějaké rozšíření. Nebo dokonce hned dvě najednou. Na druhou stranu je to skvělá příležitost mobilizovat naši Deskolog partu a znova se ponořit do tohohle parádního engine buildingu.

Obě rozšíření najdete v malých podlouhlých krabičkách, které jsou vyvedeny v grafickém designu původní hry. Kompletní obsah by se samozřejmě bez problému vešel do jedné z nich, ale to bychom si pak kupovali jednu a ne dvě expanze. :) No, jak vidíte, marketingový specialista ze mě asi nebude, tak se raději pojďme podívat, co si pro nás Sand Castle Games, potažmo český Blackfire připravili.

Lux et Tenebrae

Po otevření malé krabičky jsem rozhodně nebyl ohromen množstvím obsahu. V rámci rozšíření toho není málo, ale nečekejte žádnou hromadu novinek, ty hlavní změny stejně oceníte až během partie. Co asi musím hned ze začátku vypíchnout, je možnost hry se čtyřmi soupeři a hned vás taky upozorním, abyste si v takovém případě připravili opravdu velký stůl. Ale přesuňme se už k tomu obsahu. 12 nových karet artefaktů, 4 mágové, 2 místa moci, pár dřevěných žetonů esencí na doplnění, ale hlavně sada žetonů svitků, což jsou úplně nové komponenty, se kterými jsme se v původní hře nesetkali. Jejich využití je naprosto jednoduché, prostě ve vašem tahu provedete akci vyobrazenou na svitku a vrátíte ho zpět do společné zásoby.

Získat takovýto svitek lze prakticky jen jedním způsobem a to přes akci na jednom z nových magických předmětů s názvem Brk a inkoust. Akce je tedy jednorázová ale výhodou je, že si můžete svitek na rozdíl od magických předmětů ponechat, jak dlouho chcete a jeho akci tak využít v ten správný moment. Ve spojení s novými schopnostmi některých artefaktů a mágů vám tedy Res Arcana naroste nejen objemově, ale i herními možnostmi. Dovolím si malou odbočku. Když už jsem na začátku naťuknul to kompletování, věřte, že se vám obsah obou expanzí vejde do krabice od původní hry.

Zpátky ale k Lux et Tenebrae. Pokud byste ode mě chtěli doporučení, tak ano, tuhle expanzi určitě oceníte, ale jen v případě, že Res Arcana dostanete na stůl více než dvakrát ročně a to samozřejmě platí i pro Perlae Imperii.

Perlae Imperii

Ooooo, copak to tu máme za vzácné perly? Po otevření krabičky s rozšířením Perlae Imperii, vás určitě jako první zaujme nová esence v podobě kulatých dřevěných žetonů perel (ano, prý se opravdu jedná o dřevo). Opět nechybí dvojice nových míst moci, karty artefaktů, nebo například čtyři nové monumenty a já znovu nejsem uchvácen množstvím obsahu. :) Méně je ale někdy více a ač se vám tohle rčení může zdát v případě deskoherního rozšíření postavené na hlavu, myslím, že tady platí beze zbytku. Hned na začátku musím ocenit, že příprava (počty monumentů/míst moci) zůstává stejná, ale i tak si budete v krabici s původní hrou muset nechat všechny tři sešity pravidel. Jsou v nich podrobněji vysvětleny funkce nových karet a samozřejmě i pár spíše drobných pravidlových změn.

Krev není voda a zlato nejsou perly, i když tady to platí jen částečně. Každou perlu totiž můžete libovolně proměňovat ve zlato, popřípadě dvě libovolné esence. Ale bude vás to docela bolet, protože perla = vítězný bod, to je taky jeden z důvodů, proč se při použití Perlae Imperii hraje na 13 vítězných bodů. Opět tedy přibývá nový způsob, jak se přiblížit k výhře, ale průběh partie je zase o něco málo komplexnější. Jak vidíte, celou dobu jsme se nesli spíše v pozitivním duchu a podobně tuhle recenzi i uzavřeme. Já jsem si hraní aktuálně čtyř (původní hra/ Lux et Tenebrae/ Perlae Imperii/ komplet) herních variant užíval, je tady jasně vidět, jak pečlivě nad celou hrou Tom Lehmann přemýšlí a kolik úsilí věnuje vyladění jednotlivých detailů.

Nepřestává mě udivovat, kolika způsoby můžete přistoupit k partii a získat vytoužené vítězné body. S rozšířeními je variabilita Res Arcana ještě o dva levely vyšší, ale platí tady samozřejmě to, co už jsem zmínil v předchozích odstavcích. Tyhle dvě malé krabičky ocení především pravidelní hráči a nadšenci do téhle chytlavé a krásně zpracované fantasy karetky.