recenze - PLANETA

22.04.2020

Chtěli byste si vyzkoušet jak se cítil bůh při vytváření planety Země? Kontinenty a oceány vám budou vznikat doslova pod rukama. A stačí vám na to zhruba tři čtvrtě hodinky a zbytek týdne můžete odpočívat. Vyzkoušejte si novou hru Planeta.

Autor deskovek Urtis Šulinskas (nesmějte se, kolik vám je, jedenáct?) si očividně libuje v originálních mechanikách a komponentech ve svých hrách. Nedávno jsme recenzovali dětskou hru Speedy Roll, ve které používáte místo kostek tenisový míček. Ani u Planety to není méně originální. Najdeme zde totiž čtyři 3D kovové základny Země, na které se magneticky přilepují dílky světa. Zajímá vás to? Čtěte dál.

Planeta je pro až čtyři hráče od osmi let. Takže splňuje základní podmínky pro rodinnou hru se vším všudy. Vašim úkolem je vzít planetu do svých rukou a přetvořit ji k obrazu svému. To znamená vytvořit na ni ideální podmínky pro co nejvíc živočichů. Na konci hry se sečtou body a vítěz se stane novým bohem. Ale to jsem předběhl.

Jak to opravdu funguje? Každý hráč má svou 3D základnu planety, na které každé kolo umisťuje jeden magnetický dílek. Těch se na planetu vleze celkem dvanáct. Dílky mají na sobě jeden z pěti prostředí nebo jejich kombinace. Od oceánů, lesů, pohoří, po ledovce a pouště. V posledním kole každý umístí poslední dílek na svou planetu, a tím dokončí své dokonalé veledílo. Bohužel tady musím upozornit snad na jeden neduh hry, a tím je že občas dílek při manipulaci s planetou odpadne. A věřte, že to není sranda, když záleží na každé poloze dílku :))

Menší zádrhel je ve zvířátkách, které mají rády specifické prostředí a jen na tu planetu, která jim nejlépe vyhovuje, se přestěhují. V daných kolech je náhodně přiřazeno několik karet se zvířaty s jejich přirozeným prostředím. Například medvěd hnědý žijící v lese s podmínkou "vedle pohoří". Jen ta planeta, která bude mít nejrozsáhlejší les s dílkem pohoří bude hostit medvěda lesního. Už víte, která bije?

Vaši snahou bude co nejlépe skládat dílky na planetu vedle sebe tak, aby vyhovovala co nejlépe všem živočichům. Nebo aspoň většině. Z mých zkušeností se nelze soustředit na všechny prostředí a zvířata a být nejlépe vyhovující ve všem. Co ovšem lze, je hodně dopředu plánovat a soustředit se na vámi vybrané karty zvířat a jejich prostředí. A tímto způsobem vhodně umisťovat dílky planety po celou hru. Ještě je dobré říci, že každé kolo máte na výběr z omezeného počtu dílků a je třeba pracovat s tím, co vám vesmír nadělíl.

Planeta je jednoduchá hra s jednoduchými pravidly, přesto poměrně strategická. Každý tah můžete dlouho promýšlet, aby jste získali co nejvíce zvířat / bodů. Líbí se mi design, který by měl zaujmout starší i děti. Držet 3D základnu v ruce a celou hru si ji otáčet a zkoumat je činnost, která vás zabaví, i když je na tahu soupeř. Popravdě já se bavil po celý čas tvorby mé planety Země a mrzí mě, že hra nemá ve světě vyšší hodnocení, než by si zasloužila. Pro mě je Planeta rychlá, příjemná a nenáročná oddechovka, kterou si užiju s rodinnou i v duelu.