recenze - PIVO A CHLÉB

20.08.2023

V Albi, potažmo Deep Print Games, vědí, jak mě zaujmout na první dobrou. "Pivo v názvu deskovky? - Jasně, a přidejte tam nějaké pečivo! - Třeba rohlík? - Chleba bude lepší." Ano, přesně takhle určitě vypadají porady marketingových oddělení deskoherních studií. Trochu přímočarý způsob uvažování, ale přesně tak se mi to líbí. Doufám, že se mi zalíbí i dnes recenzovaná deskovka.

Hned ze startu se chtě nechtě musím pustit do chválení velmi kompaktního balení. Čekal jsem větší krabici, ale autorům se všechny komponenty podařilo dostat do opravdu "cestovního" balení. A píšu to i vzhledem k tomu, že si tuhle dvojkovku určitě rádi vezmete do vaší oblíbené hospody, nebo někam na výlet. Obsahu přitom není málo, najdete tady poskládaný herní plán, pět sad dřevěných žetonů představujících nejrůznější suroviny a především sadu karet. "Pivní" karty s modrým rubem a béžové "chlebové" karty. Zpracování je na opravdu vysoké úrovni a kvituju i absenci kartonových žetonů. Suroviny jsou dřevěné, dobře se s nimi manipuluje, což je při hraní důležité, protože je budete v podstatě neustále doplňovat a přesouvat.

Produkčně se tedy hra povedla a myslím že vás neurazí ani grafika, která je, jak bych to tak řekl, pestrá a euroidní. Samozřejmě si po rozložení hry na stůl vybavím hry jako Agricola nebo Doba kamenná. Pivo a Chléb je ale svou hratelností přeci jen trochu jiná deskovka. Zásadní jsou tady karty, kterých budete mít na začátku každého kola v ruce rovných pět. Ve svém tahu pak jednoduše zahrajete jednu z karet a provedete jednu ze tří akcí, kterou každá z karet nabízí. Můžete si dobrat předpřipravené suroviny z polí, uvařit pivo, upéct chleba a nebo provést stavbu. To vám během hraní dává opravdu velkou volnost v tom, jakým směrem se chcete vydat.

Způsob, jakým se k vám karty dostávají, se navíc během partie neustále mění. Každé liché kolo nastává úrodný rok a v něm probíhá jednoduchý draft, kdy si po zahrání jedné karty předáte zbývající karty se soupeřem. V sudých kolech (neúrodných letech) pak máte svou pevnou sadu karet, ale zároveň můžete zahrát jednu ze tří karet v nabídce karet na výměnu. Při sklizni surovin si navíc berete i totožné suroviny z dříve zahraných karet, to z vás v kombinaci s vybudovanými stavbami může udělat opravdového chmelového magnáta.

Nemůžu říct, že by ze hry téma přímo tryskalo, ostatně her o přípravě alkoholu máme na českém trhu hned několik a vyzdvihnout musím hlavně perfektní Palírnu. Pivo a chléb rozhodně nedesignovali žádní pivovarníci ani pekaři, ale i tak si podle mě "běžný hráč" tyhle kratochvíle užije. Hotové chleby a piva jsou nakonec zásadní pro váš bodový zisk a ani jednu z těchto "potravin" nesmíte zanedbávat. Tohle je vlastně hlavní pointa celé hry, vaše finální skóre se totiž rovná jen mincím za Pivo, nebo Chléb a světe div se, zrovna tomu, za co jich získáte méně. Je tedy důležité udržovat balanc a za každé poctivě uvařené pivo přidat i nějaký ten křupavý bochník. Zajímalo by mě, co by na to řekl nějaký dietolog. :)

V kategorii euroher pro dva hráče podle mě patří Pivo a Chléb k tomu nejlepšímu a to i díky poměrně "oldschoolovému" pojetí. Kdyby mi někdo řekl, že tahle hra vyšla původně před patnácti lety a tohle je její lehce modernizovaná verze, asi bych mu uvěřil a ještě bych se ho zeptal na to, co přesně tady autoři modernizovali. Já jsem s každou další partií objevoval nové cesty, kterými se vydat, ale stejně jsem zatím tu ultimativní startegii nenašel a těším se na další objevování. Díky kompaktnímu zpracování je to navíc opravdu povedená "malá velká" deskovka. Není divu, autorem je Scott Almes, autor Malých velkých galaxií.