recenze - PELÍŠEK

25.11.2021

Kočky a deskovky, tahle symbióza očividně funguje, protože jinak si nedokážu vysvětlit tu hromadu her s kočičí tematikou. Pokud jste v poslední době pořádali deskoherní víkend a mezi vybranými hrami nebyla ani jedna hra s kočkou na víku, jmenuji vás vrchními kočkoignoranty. Pelíšek není úplná novinka, ale bestseller, který se už na českém trhu dočkal i dotisku. A to je hlavní důvod, proč s naší recenzí přicházíme až teď.

Krásně ilustrovaná krabice určitě zaujme všechny fanoušky kočiček, kocourků a koťátek a já vám zároveň slibuji, že se po zbytek recenze pokusím zdržet podobného žoviálního vyjadřování. Mňau. ;) Na své si přijdou i milovníci vyloupávání kartonových žetonů, protože studio Flatout Games prostě miluje hexové žetony, jak jsem se mohl nedávno přesvědčit například v Kaskádii. Na první pohled je mi jasné, že se Pelíšek řadí mezi abstraktní hry, nasvědčuje tomu použitá grafika, barvy a vzory. Co mě potěšilo, je kvalita jednotlivých komponent. Všechny žetony a dvouvrstvé herní desky jsou vyrobeny z opravdu tlusté vrstvy kartonu a působí robustním dojmem. Pelíšek je jednoduše pěkně zpracovaná hra, která si svou cenu obhájí.

Při čtení pravidel jsem si opět vzpomněl na nedávno recenzovanou Kaskádii. Během přípravy určíte, které tři kočky budou soupeřit o místo na vaší nově ušité dečce a zároveň si každý z hráčů vybere tři osobní úkoly a umístí je na svou desku hráče (dečku).

Základní herní mechanizmus je jednodušší než sledování a následná analýza akčního filmu z osmdesátých let. Ve svém tahu si prostě zvolíte jeden ze dvou hexových dílků, takzvaných výstřižků, který umístíte do své herní desky a následně si z nabídky vyberete dílek nový.

Primitivní, že? Chyba lávky, Pelíšek je pořádný mindfuck. A já se budu zase muset vrátit ke Kaskádii, kde jste skládali hned dvě vrstvy herní mapy. Do té první různá prostředí a na ně zvířata, která je obývají. V Pelíšku je to podobné, protože každý dílek má určitou barvu a zároveň vzor. A věřte tomu, nebo ne, Macan a Johana si prostě nelehnou do nějaké obyčejné puntíkované deky.

Celou dobu si hlídáte hned tři důležité aspekty.

-Spojování tří stejných barev, pro získání knoflíků.

-Vaše osobní žetony úkolů, které potřebujete obložit určenou sadou útržků.

-A nakonec tři velmi vybíravé kočky, které vyžadují prostor složený z určitého konkrétního vzoru.

Pokusit se plnit všechny tři podmínky, vesele sbírat žetony koček, knoflíků a zároveň plnit úkoly, to dá zabrat i zkušenému stratégovi. Takže zpět k obtížnosti. Jak už jsem zmiňoval výše, i když na první pohled vypadá Pelíšek jako pohodová puzzle hra k sobotnímu čaji, opak je pravdou. Tohle je hlavolam, u kterého jsem se dost zapotil, nemáte prostě možnost "hrát srdcem" a spoléhat se na štěstí. U každého útržku musíte opravdu důkladně zvážit, kam ho v rámci své dečky umístíte. Pokud na začátku partie provedete chybný tah, ponesete si následky po zbytek hry, ale pořád samozřejmě máte možnost nevhodně položený útržek využít pro některý z dalších cílů. Teď to možná znělo až strašidelně, ale tohle osobně nevnímám jako negativum, Pelíšek je pořád zábavná a chytlavá hra.

Já jsem se u každé partie dobře bavil, i když jsem většinu času upřeně koukal na svou nedokončenou dečku, držel jsem se za hlavu a velmi potichu klel. :) Možná jste z mého popisu pochopili, že hratelnost je poměrně solitérní a soupeřům nemusíte věnovat až tolik pozornosti. Hra ale funguje bez problémů jako dvojkovka a bavily mě i partie ve čtyřech hráčích. S každým dalším spoluhráčem se samozřejmě podstatně prodlužuje herní doba. Naštěstí si ale nový dílek útržku vybíráte na konci vašeho tahu, takže máte během čekání možnost přemýšlet nad tím, jak svou dečku následně vyplníte. Finální součet bodů pak probíhá do přiloženého bločku, takže si své úspěchy můžete uchovávat pro další generace a zároveň sledovat svůj progres. Příprava nové partie je otázkou minuty, takže u hry můžete strávit celý večer a nemáte pocit, že vás něco zbytečně zdržuje. Je tady připravena i herní varianta pro začátečníky, ale rozdíl je jen v tom, že použijete předurčené panely koček a úkolové dílky. Takže ne, dámy a pánové, tohle opravdu není deskovka pro rodinné hraní s dětmi, ale výzva pro všechny nadané přemýšlivce a bystré hlavy. V tom případě ale nechápu, proč ji recenzuju zrovna já. :)

Jak to bývá u Flatout Games zvykem, Pelíšky jsou pěkně zpracovaná hra, která ale trochu klame tělem. Roztomilé kočičky totiž umí pořádně potrápit mozkové závity a prověřit sílu vašeho logického uvažování.