recenze - PARKY

03.04.2022

Minulý víkend jsem asi po desáté v tomhle roce zdolal Ondřejník. Ok, není to zrovna ten nejvyšší beskydský vrchol, ale spíše oblíbená procházka. Tohle je prostě moje, vyrazit někam na hory a pak večer svolat kamarády na deskoherní akci. Přeci jen hraní deskovek je spíš relaxem, než sportovním výkonem a proto si rád zahraju takzvaně "za odměnu". Možná si říkáte, co to tady melu a proč vám prostě rovnou nezrecenzuju Parky? Nebojte, dočkáte se. Chtěl jsem jen zdůraznit, že mám kladný vztah k přírodě, na každém výletě rád zdokumentuju každý pěkný strom, na který narazím a když vidím krabici téhle deskovky, už se nemůžu dočkat první partie.

Parky jsou opravdu pěkný kousek do deskoherní sbírky. Nepřehlédnutelná a krásně ilustrovaná krabice je po okraj naplněna komponenty. Stylové ilustrace zdobí samozřejmě i sadu karet parků a stejně tak žetony lokací, které si po rozbalení budete muset vyloupat. Všechny komponenty si pak uložíte do promyšleného insertu a to včetně luxusních dřevěných žetonů lesa, hor, slunce a vody, na které tady máte k dispozici hned dva plastové podavače. Překvapil mě i smaltovaný žeton prvního hráče, autoři prostě dbali na každý detail a co se týče zpracování, nemám Parkům co vytknout.

Až si do ruky vezmete příručku pravidel, možná vás zarazí drobný nápis VERZE 1.1. Ano, v případě českého vydání se jedná o revidovanou verzi a rozdíly nejsou jen v textu pravidel, ale co jsem měl možnost porovnat, liší se i akce na některých komponentech. Verze, neverze, pravidla zůstávají poměrně jednoduchá a naučit se Parky zvládne bez problému i deskoherní začátečník.

Už jsem se rozplýval nad komponenty vloženými v insertu, ale hra samozřejmě nejlépe vynikne rozložená na stole. Každý hráč disponuje dvěma figurkami turistů, které už stojí připravené na startu, protože jsem opravdu nedočkavý. A věřte, že tohle nebude žádná strastiplná výprava do nitra Hory osudu, ale pohodová túra s foťákem a čutorou.

Ve svém tahu se s figurkou vašeho turisty pohybujete zleva doprava po dílcích lokací. Nic vás neomezuje v tom, o kolik polí se pohnete dopředu. Tedy, omezovat by vás měla vaše zvolená strategie. Na jednotlivých polích totiž provádíte akce a získáváte suroviny, za které pak můžete navštívit park a získat tak příslušnou kartu do vaší kolekce. Důležité je, se správně rozhodnout, kterým z vašich dvou turistů se v jakou chvíli a kam posunete. Pokud totiž chcete navštívit obsazenou lokaci, budete muset zaplatit uhašením vašeho táboráku a abyste ho mohli znovu rozpálit, bude se muset jeden z vámi ovládaných turistů přesunout až na poslední cílové pole. Můžete si tedy pole vybírat i tak, abyste uškodili soupeři, který se ve svém tahu, stejně jako vy, musí pohnout dopředu.

Kromě návštěvy parku si můžete nakoupit některé z vyložených vybavení, fotit okolní přírodu (fotka = 1VB), nebo sbírat čutory, které následně naplníte vodou. Už jen z tohoto popisu vám musí být jasné, že jsou Parky pohodová, v podstatě naprosto banální hra. A to už vlastně začínám s hodnocením. Nebudu chodit kolem horké kaše, Parky (hmmm, kaše s párkem, nevím proč mě to napadlo:)) rozhodně nepotěší náročné hráče. Pokud bych je srovnával s jinou oblíbenou a také poměrně jednoduchou "přírodní" hrou Na Křídlech, pak mají ptáci navrch díky větší variabilitě. U obou her mám pocit, že mě tak trochu vedou za ručičku a zároveň je podobná i jejich obtížnost. Parky tedy fungují především jako rodinná hra. Tím nechci říct, že by hraní v rodině mělo automaticky znamenat nějaké úlevy v komplexnosti, ale rozumíme si, ne?

Ne!? Tak si to pojďme shrnout. Nebo byste ještě raději chtěli nějaké povídání o rozšíření, které je už u nás taky dostupné?

PO SETMĚNÍ

Pokud byste se rozhodli pořídit si tuhle deskovku, nejspíše budete zvažovat, jestli si k ní hned nepřiberete i rozšíření s názvem Po setmění.

V téhle malé krabičce najdete hned několik vychytávek, které rozšiřují a v jednom případě i nahrazují herní obsah. Samozřejmostí jsou nové parky, které přimícháte do už tak nabyté sady velkých karet s krásnými ilustracemi. Na těch nově najdete i symbol blesku a okamžitou odměnu za navštívení parku. Jestli si ale opravdu něco zasloužilo úpravu, jsou to karty roku, což pro mě byla největší slabina základní hry. Jsou to vlastně vaše osobní úkoly, které se během partie snažíte splnit. Aktuálně mají tyto karty zajímavější a rozumnější podmínky pro dokončení a hlavně jich můžete získat v průběhu hry i několik.

Kromě toho v malé krabičce naleznete úplně nové figurky stanů, které rozložíte na určené destičky lokací. Pokud se přesunete na destičku s figurkou stanu, můžete se rozhodnout místo klasického vyhodnocení destičky lokace sebrat figurku stanu a umístit ji do tábořiště. To vám umožní získat novou kartu roku nebo některou z dalších okamžitých odměn. Jak vidíte, hra se díky rozšíření stává komplexnější a nabízí o něco více prostoru k plánování a strategickému rozhodování.

Jako první partie rozhodně doporučuji pořádně zahrát základní hru bez expanze a myslím, že sami rychle poznáte, až z téhle jednoduchoučké deskovky vytáhnete maximum a přijde čas rozbalit krabičku Po setmění. Co jsem tak vypozoroval, většina hráčů si hned pořídila lokalizovaný komplet hry a rozšíření, což je podle mě dobrá volba. Ano, dobrá, nikoliv skvělá, protože přesně taková je podle mě hra Parky.

Pojďme si to tedy shrnout.

Hraní Parků je pro zkušeného hráče v podstatě relaxační záležitost, což považuji spíše za plus. A proč by ne, když celá hra tak pěkně odsýpá, skvěle vypadá a hlavně mě nenudí. Já jsem si každou partii užil i přes to, že je tady jen málo prostoru k manévrování a vymýšlení nějaké hlubší strategie.

Odebírat a komentovat nás můžete na Facebooku, kde najdete i odkazy na naše články.