recenze - PÁN PRSTENŮ: PUTOVÁNÍ PO STŘEDOZEMI - STÍNOVÉ CESTY

28.03.2021

Pán prstenů snad vůbec nestárne, ten knižní ani filmový. Nedávno jsem si vychutnal maraton celé trilogie v její rozšířené verzi a musím uznat, že filmy vypadají i po letech úžasně. Díky skvělé práci s maskami a lokacemi dokonce předčí většinu aktuálních blockbusterů plných digitálního odpadu. Hned mě napadlo, že bych se rád vrátil ke skvělému Putování po Středozemi a nejideálněji k tomu poslouží právě rozšíření Stínové cesty.

Stejně jako u Panství hrůzy, i tady stačí v aplikaci potvrdit vlastnictví krabice s rozšířením. Přibyde vám díky tomu nová kampaň a zároveň budou původní příběhy zahrnovat i nově nabyté komponenty. Jednoduché, intuitivní, vlastně jako celá aplikace, kterou jsem ale chválil už posledně.

Komponent v krabici Stínových cest není málo. Hned pět nových hrdinů, spousta figurek nepřátel, nových mapových dílů, předmětů a taky nové typy kartonových žetonů. Obsah rozšíření si přidáte do původní hry s tím, že ho vždy rozeznáte podle ikonky s pavučinou. Pak už se jen stačí naučit pár nových pravidel. Jednou z hlavních novinek je Zkaženost, kterou se autorům povedlo chytře naroubovat do příběhu kampaně. V určitých situacích dojdete k rozhodnutím, která právě tuto vlastnost ovlivní a některé výhody budete získávat jen jako "zkažení". Nic se ale nesmí přehánět, čtvrtý žeton zkaženosti je smrtící a podobně jako karty zranění a strachu vás dovede až k poslednímu vzdoru.

Nově si na mapě budete pomocí žetonů vyznačovat překážky v podobě náročných oblastí, ty jednoduše zastaví váš pohyb, což můžete vykoupit odhozením připravené karty. Jsem rád za každý prvek, který do hry přidává nutnost uvažovat takticky a nejen se hrnout kupředu. Na mapu bojiště budete nově pokládat žeton vyvýšeného terénu, ideální palebná pozice pro postavu s lukem. Nechci moc spoilovat, ale konkrétně mapy bojiště jsou v nové kampani využity velmi originálně a i díky skvělému ozvučení aplikace jsem si tyhle atmosférické pasáže opravdu užil. Pána prstenů jsem četl před cca dvaceti lety, ale procházení známých lokací, doprovázené tóny podobnými těm z filmové trilogie, na mě prostě perfektně zapůsobilo. I když, musím jednu rýpavou, ať už v Panství hrůzy nebo Putování po Středozemi mi chybí alespoň malá příběhová interakce mezi hrdiny. Prostě kolem sebe chodíme jako dva duchové. Možná by mi stačilo, kdyby aplikace občas vyplivla nějaký jednoduchý dialog nebo... Já nevím, nejsem herní designer. :)

Výběr postav je náročný a spočívá v tom, že se musíte slušně dohodnout, kdo si vezme Gandalfa. Sekundovat mu pak může některý z trpaslíků a přesně tahle kombinace nám do celého putování nejlépe sedla. Nečekal jsem žádnou procházku plnou svačinek na malebných paloučcích, ale na "střední" obtížnost nám nová kampaň nedala moc vydechnout. A i když jsem už v recenzi původní hry zmiňoval, že mě souboje pomocí karet baví, ve spoustě případů jsme raději volili úprk. Kromě skřetů se v lesích i jeskyních rojí pavouci dvou velikostí a už při pokládání jejich figurek na herní mapu si užije každý arachnofob. Všechny figurky nepřátel v čele s Balrogem vypadají skvěle, ale na dotírající skupinky pavouků budu ještě dlouho vzpomínat.

Chvílemi mi připadalo, že nám chtějí autoři nové figurky nepřátel ukázat v celé kráse a v co největším množství najednou. Obtížnost a náročnost jednotlivých soubojů se navíc neustále zvyšuje a na konci už opravdu graduje, ale to už se zase pohybuju na hranici spoileru. Jestli bych hře něco vytknul, je to různorodost terénů, která se od minula moc neposunula. Při bližším ohledání sice uvidíte různé detaily, doly jsou zpracovány pěkně, ale doufám, že v příštím rozšíření se dočkáme něčeho velkolepějšího. Než se nějaké další expanze dočkáme, klidně si můžete dát celou kampaň znovu, vyzkoušet jiné volby, jiné cesty a jiné hrdiny, třeba i ty z původní hry.

Stejně jako u Panství hrůzy jsou rozšíření pro majitele Putování po Středozemi doslova povinnost. I když by se cenovka mohla zdát nasazena příliš vysoko, obsahu fyzického i elektronického je tady dost a vydrží vám na spoustu herních večerů.