recenze - OSTROV DINOSAURŮ: HOĎ A KROŤ

28.04.2024

Pomalu ale jistě si s Yarkem začínáme připadat jako takoví deskoherní dinosauři. Však už se tomu našemu blogu věnujeme sedmým rokem a jestli si něco dobře pamatuju, je to nástup flip and write respektive roll and write her. Pokud mě paměť nešálí, tak tou první, kterou jsme hráli, byl kostkový Catan z roku 2007, což není žádná velká pecka, ale občas se k němu vracíme. Ten hlavní boom přišel až později v podobě Silver & Gold, Ganz schönn clever a například Kartografů. Dnes už je nabídka opravdu pestrá a nebudu to moc prodlužovat, podle nadpisu už to stejně víte, v dnešní recenzi se podíváme na hru Ostrov dinosaurů: Hoď a kroť, která nepatří mezi úplné novinky, ale podle všeho si zaslouží naši pozornost.

V první řadě je potřeba zdůraznit, že se jedná o roll and write verzi původní hry Dinosaur Island, která se nikdy nedočkala oficiálního českého vydání a ve vydavatelství Mindok se rozhodli sáhnout rovnou po novější "zakreslovací" variantě. Stejně jako její starší bratříček, tak i Hoď a kroť už při prvním pohledu na víko hraje všemi barvami. To platí i pro všechny komponenty, které jsou uloženy v praktickém plastovém insertu. Nemůže samozřejmě chybět sada kostek, těch je tady deset a všechny mají krásný jantarový design. Jak by řekl John Hammond: "Na ničem jsme nešetřili.". Zakreslovací herní listy jsou oboustranné a kromě nich vás už čeká jen sada karet a rudě zářící plátěný pytlík. Psací potřeby budete muset vytáhnout z vlastních zásob, což mi přijde jako docela zvláštní rozhodnutí autorů, ale kdo by doma nenašel jednu, dvě, tři, nebo čtyři propisky. Například já. :) Jinak ale musím nejen stylové a pestrobarevné grafické zpracování hry pochválit. Všechny ilustrace na kartách i použitá ikonografie k sobě krásně sednou, a když si k tomu přičtete ty parádní velké kostky, máme tady podle mě jednu z nejhezčích roll and write her na trhu.

Sešit s pravidly nepatří mezi ty nejužší, protože Hoď a kroť není žádná vstupní deskovka, na druhou stranu, pokud jste už nějaký jiný komplexnější roll and write hráli, budete rychle vědět, co vás ve hře čeká. Právě i díky mechanizmu roll and write je příprava hry doslova banální. Nepotřebujete žádné žetony surovin a mincí, vše je umístěno na herních listech. Prvním hráčem se stane ten, kdo nejdříve vmyslí vtip o dinosaurech, ten pak obdrží žeton prvního hráče a hned může z plátěného pytlíku tahat kostky a hodit jimi. Počet těchto kostek se odvíjí od počtu hráčů, protože po následném draftu bude mít každý své dvě kostky, s tím, že jedna zůstane bez majitele. Kostky obsahují ikony DNA, mince, nebo třeba zabezpečení (zámečky), které zamezují hrozbám. Obsah svých kostek si tedy zakreslíte do herních listů a pokud se vám díky tomu například podaří zaplatit některého ze specialistů, nebo postavit budovu, vyhodnotíte ještě příslušné efekty.

Ty samé vydraftované kostky následně využijete v další fázi, kde je budete postupně od prvního hráče pokládat na akční pole centrální desky. Akcí je tady celkem pět a hned ta první se pro Ostrov dinosaurů jeví jako nejdůležitější. Umožní vám totiž stvořit dinosaury za pomocí nasbírané DNA. Dinosauři samozřejmě potřebují výběh, ten si zakreslíte do svého plánu parku, podobně jako obchody se suvenýry nebo občerstvení, protože vašim návštěvníkům při pohledu na rozčtvrcenou kozu pojídanou tyranosaurem určitě vyhládne. Budovy tady představují různě velké "tetrisoidní" tvary, které budete zakreslovat do mřížky 16x16 políček. Průběh každého kola je opravdu svižný, i když časem se vám bude čím dál častěji stávat, že během zakreslování spustíte určitá komba a tady už je důležité si vše dobře pohlídat.

Každé třetí kolo pak proběhne fáze Správy parku, během které získáte zdroje za vaše najaté specialisty a body nadšení, zároveň vás čeká prohlídka parku, na které si otestujete, jak dobře se vám podařilo vystavět trasu na čtverečkovaném plánu. Jednotlivé budovy samozřejmě musíte propojit cestami a v tom ideálním případě vaši návštěvníci vejdou vstupní halou a projdou až k některému z východů. Já myslím, že co se týče herních postupů, tohle by vám k hrubé představě asi mohlo stačit.

To hlavní o co se s vámi chci podělit, je moje nadšení z toho, jak se autorům podařilo jednotlivé prvky propojit a naroubovat na roll and write deskovku. V první řadě je to i přes slušnou komplexitu hry její přehlednost, kostky jsou opravdu velké, takže se na nich ikony neztrácejí a nemusíte vytahovat lupu. Akcí na centrální desce je pouze pět, což podstatně zamezuje nějaké paralýze, která by zdržovala hru. Tady se liší hra ve dvou a ve třech, kdy je ve větším počtu hráčů těžší najít neobsazené pole. Ve čtyřech pak použijete druhou stranu centrální desky, kde je z tohoto důvodu u dvou z akcí jedno pole navíc. Už jsem ale zmiňoval, že vás také čeká spousta kombení a tady je prostě důležité, aby byl každý u stolu se hrou dobře obeznámen, většinu kroků totiž můžete provádět simultánně a je opravdu velká otrava někoho neustále hlídat a upomínat, protože nepochopil některé návaznosti. V případě, že budete se hrou všichni perfektně obeznámeni, čeká vás dynamická hratelnost a minimální prodlevy. Velkou pochvalu si zaslouží také způsob, jakým postupně rozšiřujete váš park na plánu. Neustále jsem měl pocit, že opravdu buduju něco funkčního, čím bych se třeba rád prošel a s párkem v rohlíku v ruce zkouknul pár vymřelých živočichů.

Interakce mezi hráči je během partie zajištěna draftem kostek a jejich použití ve fázi akcí. Můžete si totiž vybrat i obsazené pole, ale pokud na něj před vámi soupeř položil kostku obsahující body ohrožení (červené tečky), budete si je muset zakreslit na váš herní list a následně se jich zbavovat pomocí ikonek zabezpečení (žluté zámečky). Znovuhratelnosti zase pomáhají sady dvaceti karet budov a dvaceti specialistů, které jsou pak ještě rozděleny na speciální karty pro experty. Finální počítání bodů na první pohled vypadá hororově, ale není se čeho bát, za cca dvě minuty máte hotovo a můžete pogratulovat tomu kdo postavil, a teď budu citovat z pravidel, "hernajs ten nejlepší dinopark".

Komplexní a především originální roll/flip and write hry prostě můžu a Ostrov Dinosaurů - Hoď a kroť splňuje obojí. Aktuálně se tedy jedná o jednu z nejlepších her tohoto typu na českém trhu a může se směle rovnat například Hadrianovu valu, nebo Twilight Inscription, ty jsou ovšem ještě o nějaký ten ždibec komplexnější. Co dodat, chybějící tužky jsou zapomenuty a já uděluji dvakrát plný počet bodů. A tady máte ještě vtip s dinosaurem, abyste se případně mohli stát prvním hráčem, i když je to tak trochu podvod: "Ptá se takhle medvěd dinosaura: "Dinosaure, přidal si tě už Noe na facebooku mezi přátele?" "Ne, proč?" "Hmm, tak to jsi v prdeli."