recenze - NÁJEZDNÍCI ZE SKÝTIE

15.08.2021

Loni jsme se v recenzích rozplývali nad trilogií Západního království, kterou na český trh přineslo vydavatelství Tlama Games. Všechny tři hry spojovalo krásné grafické zpracování Mihajla Dimitrievského a spousta herních prvků, díky kterým byl každý z dílů zábavný a originální.

Už ilustrace na krabici vám napoví, že se o grafiku Nájezdníků ze Skýtie postaral jiný autor. Kresby Sama Phillipse můžete znát z Hadrianova valu, který jsme u nás recenzovali nedávno. Musím se přiznat, že tenhle nově použitý styl mi až tolik nesedl a především stylizace jednotlivých postav na kartách se mi mnohem více líbila ve hrách Západního království. Každopádně pořád se jedná o nepřehlédnutelnou hru s jasně viditelným rukopisem ilustrátora.

Kromě už dříve zmiňovaných karet postav (hrdinů a nájezdníků) v krabici najdete velký herní plán, desky hráčů, spoustu dřevěných surovin a hlavně skoro žádný vzduch. Opět musím designery z Garphill games pochválit, protože prostor v krabici využili na 100%, tady by se jiná herní studia mohla inspirovat. Místo kartonových mincí si navíc můžou ti největší nadšenci (za nemalý peníz) pořídit mince kovové, které vypadají luxusně a hlavně pěkně cinkají.

Herní pravidla jsou příkladně strukturována, nejdříve se seznámíme s průběhem jednotlivých kol a následně jsou nám dopodrobna popsány všechny lokace (akce), které se nacházejí na herní desce.

Nájezdníci spadají do kategorie worker placement, takže ve svém tahu budete umisťovat figurky Skýtů na herní desku. Ta se skládá ze dvou částí. Menší vesnice se nachází u horního okraje a umožňuje vám získávat suroviny, mince, ale taky nájezdníky a zvířata do vaší družiny. Vy se tak postupně snažíte vytvořit dobře vybavenou jednotku, která se bude, s podporou orlů a koní, postupně dobývat do dalekých končin Kavkazu, Asýrie, Persie a Řecka. Tyhle destinace zabírají většinu herní desky a jsou odstupňovány svou náročností. Kromě tradičního žoldu vaši válečníci vyžadují i proviant, bez nějž se na žádnou výpravu nevydají. Samotné plenění pak probíhá i za pomoci kostek, bez kterých se ale můžete obejít, pokud bude vaše družina dostatečně silná, nebo nabuzená kumysem.

Kumys? Jak jsem zjistil, tomuhle zvláštně vyhlížejícímu živočišnému špiritusu z kvašeného kobylího mléka holdují v některých východních zemích dodnes, my na Deskologu zůstáváme věrni pivu.

Na Nájezdnících se mi nejvíc líbí skvělé propojení tématu a hratelnosti. V každém tahu disponujete jen jedním Skýtem, kterého můžete umístit na volné pole ve vesnici, druhého Skýta z jiného pole následně odeberete. Každý z nich vykoná akci dané lokace. V případě akce plenění také dostanete nového Skýta, abyste v dalším tahu mohli pokračovat. Žádná z akcí, kterou provedete, nesmí být zbytečná a optimalizace tahů je základem úspěchu.

Během celé partie se snažíte vylepšovat vaši družinu, vysílat ji na plenění jednotlivých destinací a následně, opět v domovské vesnici, hojíte rány utržené v boji.

Neustále sledujete stav soupeřových zásob a průběžné bodování na stupnici okolo herního plánu. Občas vás to donutí zariskovat, zdržet se ve vesnici kratší dobu, neřešit stav a sílu družiny. V takovém případě se prostě spolehnete na štěstí při hodu kostkami. Vezmete zuboženou bandu raněných a unavených nájezdníků a zavelíte jim k pochodu, i za cenu velkých ztrát. Tenhle prvek napětí mě baví. Navíc to celé skvěle funguje ve dvou i ve čtyřech hráčích a to i přes to, že partie není omezena počtem kol. Opět jsme se tedy dočkali vyladěné a chytlavé deskovky.

Jasně, máme tady starší Nájezdníky ze Severu, ale na podobný mix strategie a akce v eurohrách běžně nenarazíte. Studiu Garphill games se opakovaně daří do her přidávat právě takovéto originální prvky, které spolu s osobitým grafickým kabátkem přispívají ke skvělému hernímu zážitku.

Petr


Hodnocení designu: 4/5

Hodnocení hratelnosti: 4+/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku