recenze - MULTIVERSE

01.10.2020

Herní komponenty ze dřeva, to není nic speciálního. Představte si ale, že by se z tohohle přírodního materiálu někdo rozhodl vyrábět celé hry, včetně krabice a insertu. A přesně tomu se věnuje Matyáš Veselý z vydavatelství MATY MOVES. Deskovky vyřezané z březové překližky jsou pro nás na Deskologu velkou neznámou, a tak jsem rád, že jsme dostali příležitost jednu z novinek otestovat.

Krabice s hrou vypadá opravdu netradičně, tam, kde bych čekal víko, je vlastně zadní strana a mezi ostatní deskovky v kalaxu vám Multiverse určitě nezapadne. Autor hry je zároveň designerem těchto sympatických boxů a navrhl je tak, abyste si hru raději vystavili na nějaké viditelné místo. Skrz průhledná okýnka pak můžete nahlédnout na komponenty uvnitř krabice. Název hry je vygravírovaný i na hřbetu, to kdybyste si koupili více her a chtěli je skladovat vedle sebe. Pravidla nejsou součástí balení, takže se je učím cestou z práce z "pédéefka" v mobilu.

Přidám ještě malou radu hned na začátek, pokud byste si rozhodli hru v aktuální kampani pořídit, rozhodně sáhněte po krabicové verzi. Ta "cestovní" je vlastně hromada komponent zabalených v textilním pytlíku a to mi bohužel při rozbalení úsměv na tváři nevykouzlilo.

Zpátky k pravidlům, jsou sepsána dost svérázně a i když je hra poměrně jednoduchá, po prvním přečtení jsem z nich nebyl moc moudrý, naštěstí nebyl problém se na cokoliv doptat. Autor se totiž drží tématu cestování mezi paralelními světy, a tak mi chvíli trvalo osvojit si pojmy jako "žezlo", "setkání", nebo "kvantový skok". :) Po rozložení hry na stůl jsem už byl v obraze, co se bude během partie dít a jak soupeřům nakopat... Ehm, tedy "odhalit pravou identitu".

Každý z hráčů na začátku dostane jeden přepínač barev a pět barevných žetonů znázorňujících světy. Navíc bude každý vládnout žetonem/žetony žezel, které během partie kolují mezi jednotlivými hráči. Všechno to zatím vypadá jako klasická abstraktní hra, ale jen do té doby, než vytáhnete komponentu nejmenší, ale zároveň nejpodstatnější - dřevěnou MULTI-kostku. Na té mohou padnout jen dva různé výsledky - změna/stabilita.

Ano, v Murtiversu existuje podstatný prvek náhody, čímž se odlišuje od většiny abstraktních her. Na svém táhlu se snažíte nastavit stejnou barevnou kombinaci, jako mají ostatní hráči na svých žetonech světů, což vám ale může překazit soupeř prostřednictvím kostky, na které padne jako výsledek "změna". Pokud uspějete a dojde k takzvanému Setkání, získáte žeton a ihned se pokoušíte o další Setkání (kvantový skok) opět za pomoci kostky. Nejdříve jsem z toho byl mírně řečeno zaražený, ale autor moc dobře ví, proč Multiverse označuje jako party hru, protože přesně takto k ní musíte přistupovat. Na konci partie už každý u stolu vesele přehazuje barvy na svém přepínači a čeká se na rozhodující tah, který ukončí hru.

I když by se mohlo na první pohled zdát, že má hra nějaké společné znaky například s nedávno recenzovaným Hypergridem, opak je pravdou. Multiverse je rychlou hrou, ve které sice budete muset promýšlet svůj tah, ale zároveň počítat s tím, že vás může vytrestat nepovedený hod kostkou a nezbyde vám nic jiného než bouchnout pěstí do stolu. Ale to už je na řadě další hráč a nikoho vaše naříkání nezajímá. Přeci nebudete ostatním kazit párty. :) Manipulace s dřevěnými komponenty je příjemná, všechno působí bytelně, posuvníky jsou praktické a zároveň to na dřevěném hospodském stole vypadá opravdu stylově. Štamgasti, co procházeli kolem, se občas zastavili kouknout, co že to hrajeme. Sem tam nám někdo koupil panáka a pak jsme všichni do rána tancovali YMCA.... Ok, teď jsem se nechal unést do jiného světa.

Originální, zábavná, jednoduchá a zároveň opravdu drahá hra. Takto vysokou cenu si obhájí pouze, pokud oceníte netradiční zpracování a úsilí, které do ní autor vložil. Tohle není deskovka z čínské továrny, ale dřevěný artefakt se hrou uvnitř.

Petr


Hodnocení designu: 5/5

Hodnocení hratelnosti: 3+/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku