recenze - HYPERGRID

10.05.2020

Máte někdy chuť oprostit se od všech těch příběhů a postav? Samotná hra je stejně většinou ukrytá někde pod povrchem. Vytažením takovéto esence pak může vzniknout lepší či horší abstraktní deskovka. A nebo autoři žádné tematické pozadí (hmmm tematické pozadí 😊) neřeší a všechnu svou pozornost zaměří na vyladění hratelnosti. To ale trochu předbíhám.

Krabice Hypergridu nemá úplně standardní rozměry, je o něco nižší, než bývá zvykem a je to jen dobře, protože uspoří místo v polici. Zároveň mě napadá, že do takovéhoto boxu by se vešla kdejaká deskovka zabírající zbytečně dvojnásobný prostor. Nechám teď polemizování nad velikostí krabic a mrknu se raději dovnitř. Pod velkými listy čtyřjazyčných pravidel se nachází sada barevných žetonů a mohutné kostky, které nebudou sloužit k házení ale označování. Nakonec tady máme podlouhlou krabičku, která v sobě skrývá srolovaný herní plán. Ten je vyroben z jakéhosi neoprenu, což byla předpokládám dost drahá položka, a nejen že to dobře vypadá, povrch zároveň napomáhá jednoduché manipulaci s žetony. Velký palec nahoru.

První výtku mám k formátu pravidel, obří leporelo se nečte moc pohodlně a to samé platí o případném dalším nahlížení. Naštěstí ale základní pravidla nejsou vůbec složitá a rychle pochopíte, která bije. Ještě jsem to nezmínil, ale Hypergrid je čistě dvojkovka, takže vám postačí jeden soupeř.

Podle návodu provedete jednoduchou přípravu hry a bohužel v tuhle chvíli mě začne bít do očí to, jak moc jsou všechny komponenty nesourodé. Jasně, u takovéhoto typu deskovek je kladen důraz hlavně na přehlednost, Hypergrid na mě ale působí jako nějaký prototyp poskládaný ze čtyř různých her. Čtyř pěkných her. :)

Oba hráči na začátku dostanou po šesti žetonech od každé barvy a postaví si svou bodovací kostku (první hráč bílou, druhý černou) na startovní pole. Celá hra je pak založena na tom, že se pomocí přikládání žetonů do sítě (matice 3x3) snažíte vytvořit vodorovnou, svislou, nebo diagonální trojici žetonů stejné barvy. Prostě takové piškvorky. S tím rozdílem, že kromě úplně prvního tahu, přikládá každý hráč dva žetony a můžete je bez omezení skládat i na sebe do takzvaných pilířů. Za každou vytvořenou trojici dostanete bod a hráč s nejvyšším počtem bodů vyhraje. Děkuji. Petr

Nooo tak jednoduché to zas nebude, po přiložení nového žetonu totiž uzamknete danou barvu, takže nemůžete hrát stejnou barvu žetonu dvakrát po sobě. Zároveň vytvořením nové trojice uzamknete kostkou danou řadu, sloupec nebo diagonálu a tu není možné bodovat, dokud se zase neodemkne.

Už vás nechci zahlcovat pravidly, ale bohužel jsem ještě nezmínil to nejdůležitější. Každá barva žetonů má svůj efekt. Ten můžete provést ve chvíli, kdy žeton položíte na pilíř, který se už skládá minimálně ze dvou žetonů. A právě tyto efekty jsou alfou a omegou celé hratelnosti. Modrý žeton vám umožní mezi sebou prohodit dva pilíře, žlutý zase přesunout vrchní žeton z pilíře na jiný, díky fialovému můžete některý z žetonů získat do své zásoby a tak dále. To všechno má většinou ještě nějaké další podmínky a výjimky. Důležité je znát tyto efekty zpaměti, protože první hry, kdy jsem musel nahlížet do přiložené lama karty, jsem si moc neužil. To ale platí u každé abstraktní hry. Jen si představte, jak s někým rozehrajete partii šachu, načež se ho zeptáte: "Kam můžu táhnout tím koněm?''. - "Sám jsi kůň!"

Hypergrid vám pak v tahu nabízí obrovské množství možností a šanci na výhru má jen aktivní hráč, který bude vyhledávat všechny příležitosti k skórování. Tím, že ve svém tahu každý přikládá hned dva žetony, dostáváte jedinečnou šanci pomocí efektů vytvořit promyšlená komba. Autor Janko "Opčík" všechny mechanizmy opravdu dobře vyladil a otestoval. Taktiky jako pasivní/defenzivní hra nebo hra na jeden jistý bod se mi nikdy nevyplatily, protože zkušenému soupeři dávají větší prostor ke kombinování. Do každé partie je potřeba dát maximum, zároveň si musíte být neustále vědomi všech svých možností a to vyžaduje dlouhý trénink.

Ideální volba pro všechny přemýšlivé a trpělivé hráče. S každou partií a nasbíranými zkušenostmi je hra lepší a lepší.

Hodnocení hratelnosti : 4/5