recenze - MOŘE A SOUŠ

20.11.2022

Máte rádi hravolamy? Že nevíte, co to je? Na krabici hry Moře a souš, kterou u nás vydalo Tlama Games, se píše "Hravolam pro 2-4 hráče" a my na Deskologu rádi a) řešíme záhady, b) slintáme u unboxingu, c) dáváme si u a) a b) pivo a tak jsme se zase jednou sešli na chatě v horách a šli jsme na to. Vy si teď můžete přečíst, jak to dopadlo a jestli jsme i v hravolamu našli nějaké žetonky na vyloupání, jak jsme doufali.

Úsporná krabička je naplněná až po okraj a kromě úložiště slouží i jako bodovací stupnice, která je součástí spodního dílu krabice. Navzdory obalu obsah rozložený na stole vám zabere celkem dost místa a to proto, že každá partie končí až ve chvíli, kdy z celkového počtu 59 (potažmo 60) šestiúhelníkových dílků všechny vyložíte na stůl a složíte svou unikátní mapu. Dílky jsou z tvrdého kartonu a najdete na nich úžasné ilustrace, které má na svědomí Jon-Paul Jacques. Na některých například narazíte na zajíce ve zbroji v dobyté věži či krakena krmícího se plachetnicí. Pokud jste hráli někdy hru jako Carcassonne, budete se tady cítit jako doma. A o co tady tedy jde? Tedy tady jde o to zvítězit! Tedy tady jde o tu cestu, jak se k vítězství dostat, ostatně jako vždy. Hru si zahrajete ve dvou, třech nebo čtyřech hráčích, snažíte se získat co nejvíce vítězných bodů a těch se vám dostane v základní variantě hry za uzavřené ostrovy (za stranu souše) nebo za uzavřené vodní plochy mezi nimi (za stranu moře).

Někde pěkně doprostřed stolu si položíte startovní dílek, který je rozdělený rovným dílem na souš a moře, na spodní díl krabice aka bodovací stupnici položíte dřevěný oranžový žeton souše a modrý žeton moře, bokem si dáte dílek sopky/víru, dílky mapy vyrovnáte do dvou stejných dobíracích sloupečků a pak to může vypuknout. Kromě modrých a oranžových žetonů se v krabici nachází taky jeden zelený, který znázorňuje kartografa a je použit pouze při hře ve třech hráčích, doporučené až pro zkušené hráče. Také tam ještě najdete nápovědy pro pokročilé bodování. Vás ale bude určitě zajímat nejdříve základní hra. Na začátku si vylosujete svou barvu, přičemž souš vždy začíná hru. Do své zásoby si postupně vezmete dva dílky mapy, libovolně ze stejného nebo každý z jiného dobíracího sloupce. Ty si položíte před sebe stejnou stranou nahoru, jako byla viditelná na dobíracím sloupečku. Jelikož jsou ale dílky potištěné oboustranně, máte možnost tajně se podívat na druhou stranu a využít k tahu i tu.

Pokud hrajete ve dvou, začíná hráč za souš, pokud ve čtyřech, začne mladší hráč z týmu souše. Podívá se na ty svoje dva dílky mapy, co si vybral a zjistí, že je to na začátku vlastně docela jedno, na nějakou velkou strategii bude prostor až po tahu soupeře. Nicméně i tak může hru ovlivnit už v prvním tahu. A to zvláště pak možností využít jednu ze dvou speciálních akcí, které některé dílky nabízí. První z nich je "hraj znovu". Pokud na svém dílku mapy máte kruhový obrázek kompasu, pak po zahrání tohoto dílku můžete - hrát znovu. Tedy použít i svůj druhý dílek, máte-li ho k dispozici, a to se může snadno v průběhu hry změnit akcí druhou - tou je totiž "krádež" vyobrazená jako zkřížené čepele. Ta vám zase umožní ukrást dílek mapy soupeře do své zásoby, přičemž onen chudák si nový může dobrat až po dokončení svého tahu. Dílky přikládáte tak, aby vždy všemi svými stranami odpovídaly již vytvořené mapě, tedy vodu k vodě, souš k souši. A to je vlastně celá základní hra. Svými dílky mapy tvoříte originální plánek souše a vodstva, dobíráte si ze zásoby a děláte to tak dlouho, dokud nepoložíte poslední dostupný dílek na stůl.

Ale jak že získáte body? Uzavřete oblast souše či moře, spočítáte, na kolika dílcích mapy se nachází a pokud se na některé z jeho částí nachází ještě libovolný počet křížků, za každý křížek máte bonusový bod. Ostrov na dvou políčkách a žádné křížky. Typické lacné dva body. Posunete dřevěný žeton své strany na bodové stupnici a hraje další hráč. Pokud přiložením svého herního dílku zavřete oblast soupeře, pak dostane body on, vy pak pouze případné bonusové body za křížky. Zrada může nastat, když se vám povede složit bermudský šestiúhelník, teda kecám, prostě jedno prázdné políčko obklopíte šesti dalšími a všechny vnitřní strany budou stejné, tedy polopaticky, pokud vytvoříte mořskou oblast, kde je uprostřed díra, nebo suchozemskou oblast s tímtéž problémem, pak takový žeton v zásobě nenajdete a nastupuje do akce speciální dílek mapy, který jste si odložili na začátku bokem. Na jedné straně je vír, na druhé sopka a podle typu díry ji taky ucpete správným špuntem. A je to za solidní nálož bodů. Jednoduché, že? Pak tady máme ale speciální pravidla, a ta se týkají hodnocení a hraní ve třech či čtyřech hráčích.

Něco málo ze hry ve čtyřech už bylo zmíněno dříve, ještě je třeba ale dodat, že týmy sice hrají za stejnou stranu, ale jejich možnost si pomáhat je pravidly limitovaná.

"Jendo prosímtě, už se Aleně přestaň dívat na tu druhou stranu! Já tě viděla, sakra práce!" ...

Spoluhráč smí koukat pouze na stejnou stranu dílků jako všichni ostatní a strategii naznačit může pouze povoleným způsobem a to jest použitím dřevěného žetonku orientačního bodu, což je ten samý, který máte jako tým na bodovací stupnici. V zásobě jsou ještě další dva a to pro každého hráče týmu. Ten pak může žeton umístit na mapu během svého tahu a ukázat tak svému spoluhráči, které území má v plánu rozšiřovat. A váš spoluhráč si řekne a proč bych zavíral ten kamínek trčící z moře, když můžu zavřít ostrov za dvacet. A tak žeton uvízne na neurčito a spolupráce bude vypadat jako v dobách před telekomunikacemi. Ve chvíli, kdy je oblast s orientačním bodem uzavřena a obodována, přidává vítězný bod navíc a hráč si jej může vzít zpět a znovu použít.

"Už zase jí ukazuješ, kam to má položit?!"

A pak tam celá ve stresu mrskla ten žeton, že se celá mapa rozletěla a podfukáři prohráli. Dobro zase zvítězilo, karma zdarma.

Abyste si hru vychutnali v celé její strategické kráse, můžete si do ní přidat jedno nebo více z pokročilých bodování, která hra nabízí. Na výběr máte Hory a korály, Karavany a lodě a Orientační body. Otázku orientačního bodu už jsme nakousli ve hře pro čtyři hráče, ve hře pro dva má pak podobný význam. Žeton ve své barvě položíte na neuzavřenou oblast. Jakmile se oblast zavře, případně je orientační bod obklopen díly mapy ze všech stran, vrátí se vám do zásoby a kdo uzavřel či obklopil, má za něj bod navíc. Není to moc, ale už se nám stalo, že i jeden bod rozhodl o vítězi. Nezajímavější jsou ale bezpochyby zbylá dvě pokročilá bodování. Tak jako speciální akce, se na některých dílcích mapy nacházejí korály, hory, karavany a lodě. Nejde tady zase o nic složitého, korál ke korálu, hora ke korálu, teda hora k hoře, ale v reálném životě by už možná šel i korál ke karavaně, dneska už nic jisté není. Tam, kde se vám podaří spojit korál stejnou stranou s korálem na jiném dílku, dostanete body za příslušný pás korálů, ten může být hodně dlouhý a můžete jej rozšiřovat stále dál a to samé platí pro hory na souši. Na konci hry, pokud už nemůžete žádnou oblast uzavřít, může vám řetězení přinést ještě nějaké ty body navíc. Pokud máte na svém dílku souše karavanu či na dílku moře loď, můžete se také pokusit vytvořit a ovládnout obchodní stezku. V praxi to znamená, že pokud takový dílek přiložíte k dalšímu, na kterém je loď či karavana (nezáleží na druhu), získáváte ihned body za takto sousedící dílky. Na konci hry pak vyhodnocujete vzniklé obchodní stezky, tedy propojené dílky lodí a karavan, a kdo jich má víc, tomu stezka patří. Pokud je lodí i karavan stejně, nedostane nikdo nic.

Když to všechno sečteme a podtrhneme, jedná se o jednoduchou ale promyšlenou hru. Po třetí partii už jsme hráli všechna pokročilá bodování a docela jsme si namáhali ty svoje mozkové závity, škodili si jako o život, kradli díly mapy, zatarasovali si obchodní stezky a tvořili pohoří, jaká by karavany z obrázků jen těžko překonávaly. Krabice říká "PRAVIDLA... Která zvládnete do 2 minut!", což je pravda pravdoucí. Můžete hrát stále dokola a mapa bude pokaždé jiná. Můžete si stavět na svém písečku nebo brázdit rušné průplavy mezi dvoubodovými ostrůvky a mazat soupeřům úsměv z tváří.

Peťka

Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku, ať už jste fandové moře nebo ostrovů.