recenze - MERCADO DE LISBOA

27.06.2021

Dostali jste někdy v životě bláznivý nápad, otevřít si vlastní stánek se zeleninou? Ne? Já taky ne. Ale co takhle celou síť stánků s masem, rybami, ovocem, vínem? Pořád nic? Mám obavu, že jsem právě odradil pár čtenářů, ale vy ostatní nebojte, máte se na co těšit. Ryby, maso i zeleninu budeme prodávat za eura podle mechanizmu známého ze hry Lisboa.

Krabice je poměrně tenká, ale plná komponentů, vešel se tu i praktický plastový insert a luxusní pytlík na destičky prodejen. Kromě insertu tady žádný plast nenajdete, všechny žetony i herní deska jsou z opravdu kvalitního, pevného kartonu a tak je radost s nimi manipulovat. I když se mi grafická stránka celého Mercada zrovna netrefila do vkusu, je tady i pár prvků, které musím vyzdvihnout. Barvy a hlavně odstíny dřevěných figurek stánků a zástěn pro jednotlivé hráče působí opravdu originálně, oproti běžně se opakující kombinaci červená, modrá, zelená. Ok, zelená je tu taky, ale snad se chápeme.

Jméno známého herního designera Vitala Lacerdy na krabici by vám mohlo chybně napovědět, že se jedná o pravdilově složitou, komplexní eurohru. Opak je ale pravdou, celá pravidla jsou přehledně strukturovaná na několika stránkách. Za 20 minut máte přečteno, naučeno, hru připravenou na první partii a ještě stíháte kouknout na náš instagram. :) Během prvních tahů si hned vzpomenu na hry Království a Beowulf. Tedy jsou to vlastně dvě stejné deskovky s jiným tématem, ale hratelností se jim Mercado de Lisboa v lecčem podobá.

Na herní plán postupně pokládáte destičky prodejen, restaurací a zákazníků. Jednotlivé provozovny jsou označeny figurkami, aby bylo na první pohled patrné, který z hráčů je jejich majitel. Za otevření nového stánku budete muset zaplatit poplatek, pokud postavíte restauraci získáte eurovou minci z banku. No a pak jsou tady zákazníci, kteří nedočkavě postávají na parkovišti. To, kdo bude jako první vpuštěn do areálu tržnice, rozhodují jednotliví hráči ve svých tazích. Jednou se tedy vyhodnocují nákupy nově příchozích zákazníků, jindy zase zisk aktuálně otevřeného stánku. Cíl je jediný, dosáhnout na konci hry co nejvyššího zisku v podobě eurových mincí.

Asi jste z mého skromného výkladu pravidel pochopili, že se v jádru jedná o abstraktní hru, na kterou autoři naroubovali téma populárních městských tržnic. Porovnání s Královstvím a Beowulfem je sice na místě, ale věřte, že Mercado je o dost komplexnější hrou. Ve svém tahu máte sice jen jednu akci, ale většinou velké množství možností, jak s ní naložit. Dostupných je hned dvanáct různých žetonů zákazníků, k tomu si připočtěte tři stánky ve vaší zásobě, plus restaurace, které jste posbírali v předchozích tazích. Můžete plánovat několik tahů dopředu, pak ale počítejte s občasnou paralýzou a hlavně velkým zklamáním, pokud vám vaši vytouženou parcelu zabere soupeř. Tohle se mi na Mercadu líbí, i v té skrumáži stánků na herním plánu je všechno pořád pěkně přehledné a já se rozhlížím a hledám, co by mi přineslo nejvyšší zisk.

Hru jsem vyzkoušel ve dvou a ve třech hráčích, a protože je příprava otázkou dvou minut, nikdy jsme navíc nezůstali u jedné partie. Naše editorka Romča sice nešetřila kritikou ("to je pořádná pičovina"), ale bohužel byla v menšině. Každopádně provoz tržnice není nejatraktivnější téma a to ani v žánru euroher, takže se připravte na to, že Mercadem každého na první dobrou neoslníte. Chleba se začne lámat až ve chvíli, kdy se hra blíží konci, všichni mají své úspory schované za zástěnou a vy se z posledního tahu snažíte vytěžit maximum a zároveň nepřihrát zisk vašim soupeřům.

Takže brát, nebo nechat? Pokud máte rádi abstraktní "přemýšlecí" hry a odpustíte Mercadu trochu sterilní grafiku, je to určitě dobrá volba. No a jestli upřednostňujete jednoduší a přímočařejší zábavu, možná by stálo za to kouknout na deskoherní bazary, jestli někde neuvidíte našeho milovaného Beowulfa.

Petr


Hodnocení designu: 3+/5

Hodnocení hratelnosti: 4/5



Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku