recenze - BEOWULF: THE MOVIE BOARD GAME

22.07.2018

"I-am-Beowulf!" zařval geátský král a rázem se objevil film, figurky a hračky všeho druhu včetně deskové hry na motivy legendárního příběhu v podáni Roberta Zemeckise. Tak pojď králi, ukaž co v tobě je...

Beowulf The Movie Board Game má oficiální licenci k filmové podobě. Nečekejte ale originální hru vymyšlenou "na zakázku", jako například Zaklínač. Tvůrci z Fantasy Flight Games vsadili na jistotu, a tou je kopie hry Království z roku 1994. Lze na spojení Království s královstvím Heorota něco pokazit? Nemyslím si, jak se ale říká, "důvěřuj ale prověřuj!"

Děj ve zkratce: Béowulf přijíždí spolu se čtrnácti spolubojovníky do Dánska na pomoc královi Hrótghárovi. Tomu slibuje zabití obří nestvůry Grendela. Načež přichystá past a následně v souboji smrtelně Grendela zraní. Už už se slaví, ale na to se dostaví nasraná matka Grendela, zabije několik bojovníků a zmizí. Béowulf na nic nečeká a vyhledá její úkryt, kde se s matkou pustí do boje. Bohužel to není sexy prsatá Angelina, ale odporná mořská příšera. Béowulf tedy místo svého údu tasí meč. Ups, meč se mu rozpustí v ruce, ale to nevadí, naštěstí se mu náhle objeví ještě silnější, kouzelný meč. Jeb s ním ji po hlavě. Matka je poražena a hrdina si může dojít pro odměnu. Se všemi cetkami se vrací zpátky domů, do země Geátů. Jeho otec, král, zemře v nadcházející bitvě a Béowulf si konečně posedí na trůně pár let. To by ale nebyl hrdinský konec. Proto přiletí ohnivý drak a zaútočí na Geáty. Král Béowulf je sice statečný, ale už starý. Draka sice zdolá, ale sám umře v boji. Lidé popláčou a zazpívají písně. Konec.

Princip hry Království netřeba doufám vysvětlovat, nebo jo?? Dobrá tedy, ale jen krátce vy nevzdělaná chátro! Máte hrací plochu s políčky rozdělenou na řádky a sloupce, máte žetony s body, které umisťujete na políčka a máte figurky, které umisťujete na políčka. No a pak sčítáte všechny body, které se střetávají v řádku a sloupci s konkrétní figurkou. Uf, to bylo nejrychlejší vysvětlení principu. A teď zpátky do práce na pole!
Samozřejmě je to trochu složitější, ale vysvětlovat koncept hry staré 24 let se mi opravdu nechce. Na to jsem už docela starý .)

Pusťme se raději do boje s tím, jak hra vypadá jinak a jak se jinak hraje, oproti původní verzi.
Klasické Království obsahuje, (když naprosto opomenu, že v první verzi nebyly figurky, ale jen žetony) figurky hradů s různým počtem věžiček určující jejich hodnotu. Béowulfova verze obsahuje figurky lodí Drakkar, hradů, bojovníků až po samotného Béowulfa. Rozhodně jsou rozdělené figurky přehlednější v hodnotách, než počítat věžičky na hradech. Ilustrace na žetonech (neboli kartičkách) jsou podle očekávání tématicky zasazené do dob vikingů a Skandinávie, navíc opepřené filmovým zpracováním, takže tu máme plno bojovníků, hrdinů, příšer, zbraní, draků, zlatých rohů a hlavně korbelů medoviny. Na zdraví!

Princip pravidel je u obou verzí stejný, co se ale liší jsou speciální žetony. Kromě žetonů s body jsou ve hře i speciální žetony s různými schopnostmi. Béowulf tyto specialitky rozšiřuje o několik dalších typů, jako například Medovinu s plusovou hodnotou, kterou lze nahradit Opilostí s mínusovou hodnotou. Dále Pokušení a Srdnatost, žetony odstraňující jedna druhou, nebo silnou Zlatou sošku zaměňující pozici dvou žetonů na desce, a tím možný zvrat v průběhu hry.
Možná největší změnou je hrací deska. V původní verzi se hrají všechna tři kola na stejném poli, zatímco u Béowulfa jsou rozděleny kola do třech jednání, odehrávající se každé v jiném prostředí. První jednání se odvíjí kolem souboje s Grendelem, druhé s jeho matkou a třetí soubojem s drakem. Obtížnost terénu, a tím i taktizování, přitom stoupá.

Musím moc pochválit výběr hry k tomuhle licencovanému tématu. Ono téma obsahující království nasadit na původní hru, která se nazývá Království zní jako rozumný tah :) Jenže za mě, Béowulf překonává o několik levelů původní verzi, co se týče vzhledu a designu. A to nemusím být ani fanouškem filmu. Prvky, kterými se snaží hru "vylepšit" a přidat něco nového, ať jde o nové speciální žetony nebo upravenou desku, si mě hra úplně získala. Miluju takový styl hry jako je Království a dané změny jsou správný krok k větší možnosti taktizování a větší napínavosti až do konce třetího kola. Nechápu slabší hodnocení Béowulfíka na BGG oproti původní verzi, ale některým starým psům novým kouskům nenaučíš...
Za mě je to jasná záležitost.

Král je mrtev, ať žije král!

Yarek, geátský párek