recenze - MARVEL UNITED

10.03.2022

Co říkáte na ty poslední filmové marvelovky? Bylo tam pár světlých momentů, ale jinak mě osobně tenhle druh kinematografie moc nebere. O dost lepší je situace ve světě komiksů. A není divu, protože tam všechny ty postavy a náměty vznikají. Pak tady samozřejmě máme deskovky, to, co nás na Deskologu zajímá nejvíce. Nebudu vám mazat med kolem bradavek, Marvel United rozhodně nepatřil mezi mé nejočekávanější hry, ale slibuji, že zůstanu objektivní. Thor je mi svědkem a rána Mjollnirem bude případným trestem.

A zrovna se slovutným Thorem se v téhle základní krabici Marvel United nesetkáme. Pod víkem ale najdete hned deset figurek hrdinů a záporáků ze světa Marvel. Co se týče zpracování, jedná se o opravdu pěkné kousky, s čím ale bude mít spousta fanoušků problém, je jejich dosti stylizovaný vzhled. Celá hra má pak poměrně tuctovou grafiku, všechny karty působí jako výjevy z nějaké levné publikace o historii Marvelu, kterou vydalo nakladatelství Egmont a ve vašem oblíbeném hypermarketu ji koupíte s padesátiprocentní slevou. Zajímavé, protože například karetka Marvel Champions na mě působila úplně opačným dojmem a její autoři se více drželi klasické komiksové předlohy. Na druhou stranu, ikonografie je v Marvel United perfektně přehledná a neustále tak během partie vidíte, na čem jste. A hlavně, na čem jsou vaši nepřátelé.

Brožurce s pravidly nemám co vytknout, na několika stránkách najdete pěkně strukturovaný návod, se spoustou praktických příkladů. Na zadní straně pak najdete užitečný přehled.

Marvel United patří mezi ty jednodušší, možná nejjednodušší ameritrash deskovky na trhu. Ale rozhodně se neřadí k prostorově nejmenším, takže si připravte velký stůl, kam celou hru rozložíte. Myslím opravdu velký stůl.

Na začátku partie si společně se spoluhráči zvolíte vašeho nepřítele, kterému pak budete kooperativně vzdorovat. Každý si zároveň vybere svého hrdinu, jeho figurku a sadu karet. Ano, jak už vám možná došlo, nejsou tady žádné kostky.

V základní krabici máte na výběr z Kapitána Ameriky, Iron-Mana, Black Widow, Captain Marvel, Hulka, Wasp a Ant-Mana. Připravíte univerzální desku s přehledem misí, desky lokací, všechny příslušné žetony a hrozby do jednotlivých lokací a můžete se pustit do vašich hrdinských činů. Ještě v tuhle chvíli mi celý Marvel United připadá jako taková rodinná blbinka... Jak já se ale mýlím.

Eric M. Lang patří mezi mé oblíbené herní designery a vždycky jsem obdivoval to, jak jeho deskovky dovedou bavit zkušené hráče i úplné ignoranty. Příkladem budiž hratelnost Marvel United. Ve svém tahu jednoduše doberete jednu kartu, zahrajete jednu kartu a provedete její akce, plus akce z karty předchozího hráče. Ve chvíli, kdy se dostane ke slovu padouch, tak zahrajete jeho kartu a provedete jeho akce. A tyhle zmiňované akce jsou navíc znázorněny pomocí několika výrazných ikon. Jednoduché jako facka, respektive jako dostat facku na srazu fanoušků fackování. Ok, ještě jsou tady nějaké speciální efekty, které jsou rozepsány textově. Takže k hraní Marvel United, budete navíc potřebovat superschopnost zvanou "čtení". Což mě přivádí k další superschopnosti zvané "překlad", ten je tady totiž opravdu povedený a neobjevil jsem žádné zbytečné chyby.

Takže, hrajete karty, pohybujete se mezi lokacemi, zachraňujete civilisty, provádíte hrdinské činy, uštědřujete rány poskokům a nakonec i samotnému padouchovi. Tohle není typická rodinná hra, spíš akční oddechovka (zajímavé spojení) ideální k pivu. Partie vám nezabere víc než půl hodiny, po dohrání zvolíte jiného padoucha, vyberete si nové superhrdiny a můžete pokračovat. Během večera jsme neměli problém zahrát čtyři partie a ještě si hru okořenit kartami výzev, které zvyšují obtížnost. I když, o nějaké velké výzvě bych ani s tou nejsilnější kartou výzvy moc nemluvil. Brzy jsme navíc narazili na mantinel v podobě nedostatku nových nepřátel. Alfou a omegou Marvel United jsou totiž rozšíření, která do hry přidávají nové hrdiny a hlavně padouchy, jenž jsou naprosto zásadní pro znovuhratelnost. Objevování schopností vašich nepřátel, jejich karet hrozby a desky padouchů, je prostě zábavné a pokud si Marvel United pořídíte, určitě si přiberte do začátku alespoň jedno rozšíření. Ok, teď zním spíš jako nějaký influencer, než nezávislý recenzent, ale pokusím se to vysvětlit. :)

Od téhle Marvelácké deskovky jsem toho moc nečekal, už samotná krabice na mě působí strašně...hmm, jak to říct, prostě strašně. Po přečtení pravidel jsem byl pořád na pochybách a lákalo mě vlastně jen téma Marvelu a opravdu pěkně zpracované figurky. O to větší bylo moje překvapení, když jsme dohráli první partii a já už se nemohl dočkat až připravíme dalšího padoucha, zamícháme karty a začneme tvořit novou příběhovou linku pomocí karet. Právě způsob hraní karet a využívání akcí předchozího hrdiny dělá z Marvel United opravdovou akční hru, ve které se neustále něco děje a i přes to máte spoustu prostoru pro manévrování a taktizování. Jak už jsem zmiňoval, grafické zpracování je pro mě spíš funkční, než líbivé, tady se mi autoři do vkusu určitě netrefili. Tohle ale naštěstí vyvažuje perfektní přímočará hratelnost. A hlavně zábavnost.

Pro mě možná až překvapivě chytlavá akční deskovka, která doslova hypnoticky udržuje pozornost hráčů během každé krátké partie. Pro pravidelné hraní jsou rozhodně potřeba další rozšíření, ale už se základní krabicí si užijete spoustu srandy.

Přidejte se k nám na facebooku! Nenabízíme sice pozici v superhrdinském týmu, ale dáváme tam pravidelně odkazy na naše recenze. :)