recenze - MARVEL UNITED: X-MEN

30.04.2023

Fanoušci univerza Marvel mohou být spokojení, hlavně pokud se jim zalíbila původní hra Marvel United. V dnešní recenzi se totiž nepodíváme na nic jiného, než na samostatně hratelné rozšíření, ve kterém se setkáte s hrdiny a padouchy X-Men.

Krabice, insert, grafika karet i zpracování jednotlivých figurek se od původního United v ničem neliší. Tahle hra stále nabízí jakési roztomilé karikatury marvelovských hrdinů a musím uznat, že se autorům daří udržet jednotný koncept, do kterého se na samotném začátku pustili. Všechny ikony, popisky i žetony jsou výrazné a přehledné, což napomáhá čistě akční hratelnosti. S výraznými figurkami se dobře manipuluje, to samé platí pro žetony a karty. Jediné, na co vás musím před první partií upozornit, je potřeba poměrně velkého herního stolu, především pro pohodlné vykládání řady karet.

Už minule jsem chválil skvělou kooperativní hratelnost, kdy spolu u stolu musíte řešit každý jeden tah. Schopnosti jednotlivých padouchů jsou nastavené tak, aby vás neustále hnaly kupředu. V Marvel United: X-Men autoři ani trochu nepolevili a je vidět, že se nad každým hrdinou i padouchem pořádně zamysleli. Jednotliví padouši totiž představují jakýsi scénář, který budete muset společně se svými spoluhráči (popřípadě v sólo módu) zdolat.

Obtížnost je pak u jednotlivých padouchů různá a zatímco Sabretootha jsme zdolali na první zahrání, takový Juggernaut nám dal i na několikátý pokus zabrat. Možná trochu předbíhám, ale musím zmínit i velkou znovuhratelnost. Obtížnost jednotlivých scénářů můžete zvyšovat pomocí výzev a v neposlední řadě tady máte i dva anti-hridny, kteří se mohou přidat na libovolnou stranu. Ve variantě superpadouch, se pak může do role padoucha převtělit jeden z hráčů a postavit se ostatním hrdinům. Ideální po několika společných partiích, kdy se s jokerovským (zdravíme do DC) úsměvem převtělíte do role úhlavního nepřítele. Občas se pak někdo zapomene a chce s vámi plánovat. :) V klasické hře osobně preferuju partii ve třech hráčích, kdy se v úvodu střídáte na tahu v pořadí hrdina-hrdina-hrdina-padouch. To se samozřejmě mění po zdolání první karty misí, ale takhle mi zkrátka Marvel United sedí nejlépe. Tahy se pak střídají tak akorát a dobře se plánují v kooperaci s ostatními hráči.

X-Men boduje především výběrem postav, které nejspíš budou znát i vaši rodiče. Moji ne, ti si totiž Wolverina pletou s vlkodlakem. Hrát za Cyclopse, Storm, Professora X nebo právě zmiňovaného Rosomáka a dávat rány Magnetovi a Mystique je samozřejmě atraktivní a určitě jsem to psal už minule, ale Marvel United je rozhodně nejlepší lokalizovaná Marvel deskovka, kterou můžete obdarovat nějakého méně zkušeného hráče. Na druhou stranu tím nechci říct, že by nezabavila i zarytého deskomaniaka. Zdání totiž někdy dost klame a i když United působí na první pohled poměrně infantilně, má svoje kouzlo a dokáže skvěle vtáhnout. O čemž se pravidelně přesvědčuju.

Tematické jsou samozřejmě i schopnosti nových hrdinů, takže zatímco Wolverine využívá své adamantiové drápy, taková Storm dokáže zaútočit na dálku do libovolné lokace. Co to ale znamená pro hráče netknuté světem super hrdinů? Vůbec nic a z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že téma tady hraje mimořádně velkou roli. Hráči opovrhující, nebo celoživotně ignorující svět Marvel (opravdu takoví existují:) nebudou ze hry nijak nadšeni. Je velká škoda pak sledovat, jak své tahy někdo hraje "mechanicky" a prostě jen nechce hru pokazit ostatním u stolu. Takže pozor, tohle je produkt určený především fanouškům komiksové, nebo alespoň filmové předlohy. V takovém případě ani nemám Marvel United, potažmo Marvel United: X-Men, co vytknout.

Pokud ještě žádnou ze sad Marvel United nemáte a jsou vám blízcí hrdinové a padouši ze světa X-Men, můžete klidně začít touto krabicí. Pokud si více potrpíte na Kapitána Ameriku a Iron Mana, můžete kouknout na mou starší recenzi, kde jsem se věnoval původnímu United. V obou případech ale neuděláte chybu.