recenze - MAIAK 3D

28.12.2021

Maty vyřezává ze dřeva jednu deskovou hru za druhou, podobně jako tento pán z Liberce ovečky do betlému. Na svých stránkách už má hezkou sbírku menších i větších titulů. Většina má společnou specifickou dřevěnou krabičku a laserem vyřezané komponenty. Hratelností je každá hra samozřejmě jiná. O některých už jsme psali v minulosti. Dnes se podíváme na "piliny" z nové hry MAiAK. Nyní ve 3D!

Většina (nebo pravděpodobně všechny) z Matyho výtvorů představují abstraktní hry. MAiAK 3D není žádnou výjimkou. Jedná se o rychlou dvojkovku na pět až patnáct minut. Sakra, to mohlo vyznít jako dvojsmysl, ale věřte, že nebyl. :) Podle autora ji budete chtít hrát znovu a znovu. To je samozřejmě odvážné tvrzení a my si ho několikrát pečlivě ověřili. V tradiční Matyho vymakané dřevěné krabičce z překližky a plexiskla tentokrát najdeme hrací plán z umělé kůže o velikosti 5x5 polí, na kterém se bude vše odehrávat. Dále barevně rozdělené destičky polí a hráčské kameny v černé a bíle barvě. Těmi kameny jsou myšleny dřevěné kroužky. Ty se nasazují na váš ztopo... počkat, to je zas jiná hra.

Cíl hry je doslova přímočarý - dostat se jedním kamenem na protější stranu herního plánu dříve, než soupeř. Cíl je tedy jednoduchý, cesta k němu ale kostrbatá. Každý z hráčů má na začátku k dispozici pět svých kamenů rozložených v jedné řadě na své straně herního pole. Nebudu vám mazat med kolem huby, v průběhu hry o většinu z nich přijdete. Buďto útokem protihráče, nebo takzvaným placením. Jednotlivá barevná pole herního plánu stojí "cenu" v podobě obětování kamenů. Což je dost krutá cena, ale naštěstí jsou tady výjimky. Modrá pole jsou totiž bez placení. Taktéž přesun z jedné barvy na stejnou barvu je "zadarmo". Útok na soupeřovy kameny probíhá jako v dámě. Základní pilíře herního systému MAiAKu jsou tímto vysvětleny.

MAiAK má jedno eso v rukávu. Prvek, který dělá hru ještě zajímavější a strategičtější. Tím je možnost jednou za tah zaměnit dvě pole na herním plánu. Herní prostor se tak průběžně mění a přizpůsobuje hráčovým potřebám. Může znepříjemňovat cestu soupeři, nebo naopak ulehčovat vlastní cestu na druhou stranu. Důležitější rozhodnutí, než kudy se pohnout kamenem (ten totiž může jen dopředu a dopředu šikmo), je pohyb a rozmístění jednotlivých barevných polí. 

Jak už jsme u Matyho her zvyklí, i zde jsou jednotlivé komponenty vytvořeny z překližky a vyřezány laserem. Pole jsou barevně odlišena podle ceny za vstup na pole, stejně jako na semaforu. Zatímco je modrá zadarmo, zelená za jeden, červená vás stojí obětování tři vlastních kamenů. Zde se dostáváme k 3D. Pole jsou kromě barvy odlišeny navíc svou výškou. Což je rozdíl oproti základní verzi bez 3D. Výškovy rozdíl mi zde dává smysl a pomáhá i lepší orientaci. Bohužel mi chyběl v krabičce návod, který bych raději vyměnil za přiložený cestovní pytlík.

Jednoduchou strategii pochopíte během jedné partie. Výhodou je se držet těch nejvyšších polí. Takzvaně držet "high ground". Jak jednou sestoupíte na modré pole, draze se budete vracet nazpět. Kvůli jedné chybě může partie trvat jen pět minut. Pokud si budete v hlavě promítat všechny možné kombinace, tak i půl hodiny. Výměna dvou polí, kterou jsem nazval výše "esem v rukávu", u nás bohužel moc nezafungovala. Většinou vrátil soupeř pole na původní pozici, a tím byl tento strategicky zajímavý prvek zcela vytracen. My ovšem nejsme žádní profesionální hráči MAiKu a je docela možné, že jsme to prostě hráli blbě :)

Pokud vás hra zaujala, doporučuji kouknout i na Petrovu recenzi za mě o chlup zajímavější Equilibrix

Yarek, the párek 

Hodnocení designu: 3+/5
Hodnocení hratelnosti: 3/5



Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku