recenze - LORDS OF RAGNARÖK
Konec světa pěkně po seversku, to je Ragnarok. Téma, které se ve světě deskových her objevuje poměrně často. Severská mytologie prostě táhne a když si k tomu připočtete opulentní produkci studia Awaken Realms, tak by z toho mohl být pořádný hit, a nebo taky ne. Já jsem při zaslechnutí názvu Lords of Ragnarok okamžitě zbystřil. Částečně to samozřejmě bylo způsobeno mou skvělou zkušeností s hrou Lords of Hellas, která se na českém trhu objevila už před dlouhými šesti lety. Pojďme se tedy vydat do světa, kde meče planou, štíty praskají a bouře burácí.
Osobně jsem byl vždycky dost odvařený z her, za kterými stálo studio Awaken Realms, i když uznávám, že některé starší tituly nebyly úplně stoprocentní, co se týče zpracování a především grafiky. Ale ve většině případů to bylo krásných devadesát. Často jsem slýchával označení "klasická polská hra", které mělo spíše nelichotivou konotaci. Tohle se podle mě zlomilo u Tainted Grail a například nedávná pecka ISS Vanguard už podle mě patří k naprosté špičce ve všech ohledech. A to samé můžu říct i o Lords of Ragnarok. Krásně zpracované figurky nestvůr, hrdinů, i obřích monumentů.
A pak ta grafika. Krásně ilustrovaný herní plán i všechny karty a herní desky. Velmi zajímavým prvkem jsou například obrázky figurek použité na deskách nestvůr, ty mi na první pohled přišly nepatřičné, asi jako fotky jídla v jídelním lístku, ale během hraní je to vlastně perfektní a jen těžko nahraditelná pomůcka. Důležité je, že k sobě všechny komponenty pěkně ladí a hra rozložená na stole působí opravdu epickým dojmem. Já jsem si navíc ve výprodeji pořídil i dvě kosmetická rozšíření a to Terrain Expansion a Vylepšené runy, takže na fotkách můžete vidět i obsah z těchto dvou krabiček.
Docela mě překvapilo, jak stručně vypadá sešit s pravidly. Stručně, ale na první pročtení i dost nepřehledně. Nebojte, hru se naučíte poměrně rychle a v případě, že budete chtít během prvních partií něco dohledat, nebo si to ujasnit, je to většinou uvedeno tam, kde bych to logicky očekával. Rychle vám bude jasné, jaký je princip téhle deskovky a jakým způsobem se dostat k některému z cílů a případné otázky, které během studování pravidel vzniknou, vám rychle odpoví už prvních několik kol. Přehledně rozepsaná je i příprava partie, která, stejně jako úklid zabere docela dost času, pokud si navíc celou hru, stejně jako já, budete chtít zkrášlit expanzemi. Ve chvíli, kdy připravíte herní plán, nestvůry, desky hráčů a všechny balíky karet, nic vám nebrání se pustit do prvního tahu. Zmiňuju to, protože já už jsem byl v tuhle chvíli opravdu nedočkavý.
Během prvních kol mi připadalo, že mě hra doslova zahlcuje různými možnostmi. Máte tady čtyři nepovinné akce, kdy se některé ještě větví a následně pátou zvláštní akci, kterou si vybíráte z akčního kruhu umístěného na herním plánu. Nejdříve si samozřejmě budete vše procházet krok po kroku, ale časem už budete dobře vědět, které fáze v rámci vašeho tahu můžete v danou chvíli ignorovat. Vyslání kněze zkrátka můžete provést pouze, pokud kněze vlastníte, k tvorbě runy zase potřebujete Kovárnu v regionu s figurkou vašeho hrdiny, runové akce vyžadují runy a v případě manévru provádíte jen jednu aktivaci armády. To znamená, že v konečném důsledku v rámci těchto akcí, provedete například jen zvýšení síly jedné z vašich armád.
Zvláštních akcí je tady hned sedm a jsou zároveň a dost silnější, než ty základní. Jejich volba tak občas bývá dost zapeklitá. V rámci akčního kruhu si totiž můžete každou akci vybrat jen jednou, dokud tedy nedojde k zvláštní akci monument, na jejímž konci se akční kolo obnoví. Čím víc kol odehrajete, tím pro vás bude tahle hromada různých činností jasnější a často se nám stávalo, že byl celý tah doslova během pár vteřin hotov. Pokud se tedy během tahu nerozhodnete vašeho soupeře napadnout a vyvolat tak bitvu. Na začátku takové bitvy můžete zahrát bojovou kartu, následně vyhodnocujete případné ztráty a hráči, kteří nepasovali, pak mohou hrát další bojové karty. Následně sečtete bitevní sílu z karet, armád v regionu a dalších bonusů a porovnáte ji se soupeřem. Poražený hráč opět utrpí ztráty a následně musí ustoupit. V rámci area kontrol her vlastně docela klasický postup, který se vám také dostane rychle pod kůži.
Takže, akce na pohodu, boj na pohodu, máme tady dokonalou hru! No tak jednoznačné to bohužel není. Moje první výtka míří směrem k přehlednosti. Na herním plánu jsou v jednu chvíli hrdinové, nestvůry, armády, monumenty, kovárny, ukazatele nadvlády, chrámy, žetony a v případě terénní expanze i figurky pro každou říši. A to jsem určitě ještě na něco zapomněl. Mezi touto změtí komponent se musíte pohybovat a zároveň hlídat hned tři možné podmínky pro vítězství ve hře. Mně to občas dávalo dost zabrat a přehlednosti nepomáhají ani sotva viditelné hranice mezi regiony. Samozřejmě je jen otázkou času, než si herní plán a vlastně celou herní plochu nakoukáte do té míry, že budete na první pohled přesně vědět, odkud vám hrozí nebezpečí a pro kterou nestvůru by se vyplatilo dojít a ulovit ji.
Pochválit autory musím především za dobře zvládnutou hru ve dvou. Pokud neseženete alespoň dva soupeře, nemusíte se bát Ragnaroku jakožto duelu. Pro tuto herní variantu je tady zvláštní strana herního plánu, kde je vyobrazena část mapy v menším měřítku. Co se týče pravidel, je tady pár drobných rozdílů, ale jinak partie probíhá stejně jako ve třech a čtyřech hráčích. To v ranku area control her nebývá úplný standart. Nejlepší je ale zápolení ve třech hráčích, kdy jsme se mimochodem až překvapivě pohodlně vešli k docela malému stolu. Tady už si na tah samozřejmě počkáte o něco déle a stav na herním plánu se vám bude rychleji měnit před očima. A že je na co koukat. Armády se hýbou nezávisle na hrdinovi, ten si pobíhá po mapě, sbírá runy a připravuje se na lov. Monumenty se začínají tyčit nad okraji mapy, obsazují je kněží a já už budu muset přejít k závěrečnému odstavci.
Několik let po Hellasu tady máme lov severských nestvůr v tom nejepičtějším provedení. Místy možná až moc opulentním, na úkor přehlednosti. Pokud je pro vás produkční stránka prioritou, myslím že budete spokojeni a zklamáni podle mě nebudete ani co se týče hratelnosti. S poměrně malou sadou pravidel hra dokáže rozjet opravdu velkolepý a zábavný závod za Lokiho skalpem.
Petr
Hodnocení designu: 4+/5
Hodnocení hratelnosti: 4/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.