recenze - LIŠKA PODŠITÁ

07.04.2021

Bylo nebylo, v rázné Ostravě v jednom betonovém paneláku žil moderátor Deskologu se svojí Dracenou. Často spolu seděli v jednom pokoji a psali recenze o deskových hrách. Jednou takhle psali o malé svižné karetní hře pro dva zvané Liška podšitá. A všichni spolu žili šťastně až do smrti.

Doufám, že vás okouzlil můj krásný pohádkový úvod, a snad vás stejně okouzlí i dnešní pohádková karetní hra. Liška podšitá je štychovka pro dva hráče. Cílem je získat více štychů, než váš soupeř, a nakonec zazvonit zvoncem. K tomu vám bude stačit jeden balíček o třiatřiceti kartách. Karty jsou rozděleny do tří barev (zvonky, klíče a měsíce) a každá barva má stejné hodnoty karet i stejné efekty. O těch si povíme později.

Průběh hry spočívá v "přebíjené" karet. Začínající hráč vyloží libovolnou kartu, čímž také určí barvu štychu. Druhý hráč musí ctít barvu, anebo vyložit určenou trumfovou barvu, která přebije vše. Při stejné barvě poté rozhoduje vyšší hodnota karty (1 až 11). Podobný, respektive stejný princip bezpochyby najdeme v desítkách herních variací klasických karet. V čem je Liška podšitá spešl, jsou efekty některých karet.

Když je zahraná karta, vyhodnotí se i její jednoduchý efekt (pokud ho karta má). Ten může ovlivnit vítěze štychu, jaké karty může zahrát soupeř, kdo bude příště zahajovat kolo nebo kdo si navleče latexový obleček (pardon, trochu jsem popustil svou fantazii). Například díky kartě Labuť s hodnotou 1 začnete příští štych, pokud ten aktuální prohrajete. Nemusím asi vysvětlovat, že efekty se můžou vzájemně kombit či naopak rušit. Nastává tak přebíjená nejen barev a hodnot, ale i efektů.

Jednoduchá karetka si žádá jednoduchý design. Balíček karet je uložen v insertu v malé krabičce spolu s žetony bodů pro přehlednější bodovou situaci během hry. Ilustrace ústředních postav pohádkového tématu jsou docela půvabné. Narazíme zde na labutě, čarodějnice, drvoštěpy, monarchy a samozřejmě na mazané lišáky. Musím se ale přiznat, že mě mnohem více než ilustrace, zaujal konečný bodovací systém. I když je cílem vyhrávat štychy, neměly byste to úplně přehánět. Protože stejně jak v pohádkách, i tady platí, kdo chce moc, nemá nic. Pokud ze všech třinácti štychů jich vyhrajete deset a více, jste prohlášen za chamtivce, a získáte nula bodů. Stejné je to i opačným způsobem. Pokud vyhrajete minimum štychů, získáte nejvíce bodů, ale věřte, jednoduché to vůbec není (téměř nemožné?).

Liška podšitá je velmi rychlá, lehce naučitelná štychová hra pro dva. Pár efektů karet a bodovací systém má ozvláštnit hratelnost a prohloubit strategii. Bohužel, v jádru je to stále hra štěstí a náhodu. Respektive o předvídaní tahu soupeře, ve kterém nejsem vůbec dobrý. Stejně jako u her Milostný dopis nebo Krvavý trůn, je pro mě podobná herní mechanika nesympatická až traumatizující :) Předvídání soupeře nejde strategicky ani racionálně uchopit, jelikož uvažujete, co vyloží soupeř, který zas uvažuje, co vyložíte vy. Výsledkem je nahodilá situace, ze které vyjde vždy nějaký vítěz. Bohužel, tahle má nelibost se odráží i v Lišce.

Pokud jste hráči se skvělým odhadem v předvídání soupeřů, nebo vám nevadí vysoký podíl štěstí, Liška podšitá může být pro vás příjemná oddychovka. Já osobně raději sáhnu po jiné rychlé karetce, jako například Arboretum, které se hraje skvěle i ve dvou. Nebo si počkejte na chystanou Petrovu recenzi na kooperativní verzi Liška podšitá: Duet. Zatím jsem slyšel samou chválu :)

A ty, Liško, zalez zpátky do nory.

Hodnocení hratelnosti: 2/5