recenze - LIŠKA PODŠITÁ: DUET

15.04.2021

Vydat v jednu chvíli dvě podobné karetky, kdy jedna verze nabízí kooperativní a druhá kompetitivní herní zážitek, to je zajímavý krok. Mindok asi hrám se zvířecí tematikou (nebo alespoň názvem) věří, a tak si teď můžete pořídit hned dvě malé krabičky s liškami na víku. Původně jsme chtěli udělat jednu společnou recenzi, ale nakonec jsme se rozhodli, že si Yarek posvítí na klasickou verzi a já se pokusím zhodnotit kooperativní variantu s podtitulem Duet.

Velikost krabičky mě celkem překvapila, podle fotek, které jsem předtím zahlédl, jsem asi čekal něco většího. Ale nebojte se nic, na malou sadu karet, pár žetonů a herní destičku vám drobná krabička s plastovým insertem postačí. Tohle minimalistické pojetí, v kombinaci s pěknými ilustracemi na kartách (i těmi rubovými), se perfektně hodí na hraní v hospodě, což jsem ale z pochopitelných důvodů nemohl vyzkoušet.

Jak už název napovídá, tahle "štychovka" je určena pro dva hráče. Na začátku prvního kola připravíte herní destičku s mapou, na čtvercová pole kolem vyznačené cesty umístíte diamanty a doprostřed cesty položíte oranžový liščí kámen. Jeden z hráčů se ujme balíčku karet a sobě i spoluhráči jich rozdá jedenáct. A přesně tolik štychů vás čeká v každém ze tří kol. Celý průběh hry je v pravidlech perfektně popsaný, a tak není problém hned od prvních tahů plánovat, jak všechny ty diamanty co nejrychleji posbíráte. Velkou výhodu pak mají hráči, kteří už nějakou "štychovku" vyzkoušeli. Já jsem nedávno letěl k deváté planetě, kde jsem si tuhle herní mechaniku vyzkoušel skrz na skrz, takže jsem Lišku podšitou vnímal spíš jako pohodovou kooperativní karetku.

Všechny karty s lichými hodnotami přidávají do hry nějaký speciální efekt, kterým můžete celý tah zvrátit. Efekty jsou důležité i proto, že se střídavě snažíte pomoct vašemu spoluhráči. Někdy je důležité štych vyhrát a někdy "pustit", pro diamanty se totiž potřebujete společně pohybovat v obou směrech. Ve chvíli, kdy po desáté úspěšně posbíráte všechny diamanty ze základní strany herního plánu, můžete ji otočit a vyzkoušet vyšší obtížnost. Žádná další výzva vás nečeká a tady podle mě Liška podšitá trochu naráží. I když mě tahle hra bavila a každý "duet" jsem si užíval, nic netrvá věčně.

Jako největší plus tedy vidím samotné kooperativní hraní a efekty, které podstatně ovlivňují to, jakou kartu během štychu vyložíte. Ve chvíli kdy se se spoluhráčem sehrajete a budete zvládat obě strany herního plánu s prstem v nose, nejspíše se začnete poohlížet po něčem rozsáhlejším. Ještě se musím vrátit ke stylovému grafickému zpracování a to včetně ilustrace na samotné krabičce. Liška podšitá je prostě pěkná, moderní hra, ideální například pro páry.

Jednoduchá herní mechanika, na kterou není problém naroubovat libovolné téma a dokonce i kampaň, jak například dokazuje skvělá Odysea. Liška podšitá takové množství obsahu nenabízí a jedná se o malou, zábavnou karetku pro dva v tom nejlepším slova smyslu. Takže přesně to, co autoři slibují.