recenze - KRÁLOVSTVÍ DIVŮ

24.03.2022

Pěkně to letí, protože já si myslel, že to bude pár měsíců, co jsem recenzoval výbornou karetku It's A Wonderful World (Svět divů) a ono je to už víc než rok. Každopádně se u nás tahle hra, i její první rozšíření, dočkala vysokého hodnocení. Chválili jsme i skvělou hratelnost ve dvou, a tak mi zatím trochu uniká, proč se La Boite de Jeu, potažmo čeští Tlama Games, rozhodli přijít s novou verzí, která je určena právě pro dva hráče.

Není to samozřejmě jediná zásadní novinka, už samotný název a první pohled na krásně ilustrované víko krabice vám napoví, že jsme se posunuli v čase. A posunuli jsme se rovnou o pár století nazpátek, do období vévodství a dědiců trůnu. Grafika hry si i přes tyto změny drží svůj osobitý styl a stejně jako u Světa divů, i tady musím vizuál hry i její zpracování pochválit. Opět se zde setkáváme s pořádným balíkem karet, sadou "masivních" kartonových žetonů a hromadou barevných kostiček, se kterými je radost manipulovat. Povedený je i herní plán, který všem těm neposedným hromádkám kostiček zdrojů dává určitý řád a celkově pak hra rozložená na stole vypadá skvěle. A počkejte, až vedle herního plánu začnete vykládat ty luxusně ilustrované karty.

A začít můžete opravdu rychle, stačí si připravit balíček rozvoje a zvolit si jeden ze tří modulů. Ano, i já jsem byl nejdříve zmatený a myslel jsem si, že moduly jsou jen jakási minirozšíření. Chyba lávky, hra je jednoduše hratelná ve třech různých módech, které se liší především mírou kompetitivnosti/interakce mezi hráči. Je tedy potřeba nastudovat nejen základní pravidla, ale i dodatky pro jednotlivé moduly. Tím nejzákladnějším je pak modul hrozeb, ve kterém nahradíte základní karty pohrom za dvě ze čtyř dostupných hrozeb. Hratelnost je samozřejmě velmi podobná původnímu Světu divů a rozdíl pocítíte především v první fázi volby, kde je předělaný systém draftu karet. Do dvou nabídek na stole nabízíte vždy dvě karty a následně si váš soupeř jednu z nabídek vybere a zařadí si její obsah do svého herního prostoru, aby on sám následně doplnil nabídky/nabídku karet pro vás.

A teď ten opravdový game changer. Mezi nabízené karty můžete zařadit i kartu pohromy/hrozby a to dokonce tajně, lícem dolů za pomoci žetonu pasti. Tímhle způsobem se pokoušíte zas*at soupeřův stavební prostor, potažmo přímo jeho vévodství. Pokud máte strach, že na vás soupeř nastražil škodící kartu, můžete se klidně rozhodnout pro druhou nabídku, i kdyby v ní zrovna nebyly žádné karty a vy jste tak z tohohle tahu odešli s prázdnou. No, ale co když to byla jen finta a nebo na vás dokonce číhají pasti v obou nabídkách? Opravdu zajímavý způsob jak okořenit jindy spíš mechanický draft karet a přidat do něj prvek blafování a napětí. V případě, že zvolíte modul rádců, získané karty rádců si umístíte do separovaného prostoru a od této chvíle můžete využívat jejich schopnosti. Zbývající dvě fáze jsou pak v podstatě totožné, jako v původním Světě divů, zvolíte si, které karty "rozestavíte" a přidáte je do stavebního prostoru, nebo je směníte za okamžitou odměnu v podobě příslušné kostičky prostředků. Během fáze produkce si pak společně se soupeřem postupně dobíráte prostředky dle postavených karet ve vašem vévodství. To by asi k průběhu hry stačilo, pojďme se teď raději podívat někam do přírody. Ehmm, teda na hodnocení.

Asi vám hned můžu prozradit, že tady všechno skvěle funguje a opět musím pochválit tu neuvěřitelnou volnost, kterou vám hra nabízí. Během plánování vás vůbec nic nevede za ručičku a důležitá je volba každé jednotlivé karty. Nezkušený hráč může klidně skončit s minusovým skóre, protože tady nic nedostanete "jen tak". Čtyři kola partie uběhnou strašně rychle a stejně jako u Světa divů jsem si často postesknul, že se mi nepodařilo dokončit můj velkolepý plán a potřeboval bych ještě jedno kolo. Ale to je jen moje chyba, tahy je potřeba dobře optimalizovat a zohlednit i blížící se konec partie. Opět to může nabourat jeden z modulů a to konkrétně ten třetí s názvem Poslání, který mění podmínky pro vítězství ve hře. Na pěkně ilustrovaných deskách poslání najdete čtyři úkoly, tři nepovinné, čtvrtý pak neuvěřitelně drahý a vy ho musíte splnit. Pokud tedy plánujete vyhrát. Moduly mají opravdu velký vliv na hratelnost a i díky nim tady máme parádní deskoherní zážitek pro dva. Ale...

Jak vidíte těch průsečíků mezi Světem divů a Království divů není zrovna málo, spíše naopak. Nabízí se tedy jasná otázka, má smysl pořídit si obě hry?

Nový systém draftu karet a tři různé moduly, které upravují hratelnost, za to určitě stojí. Hra je navíc pěkně vybalancovaná pro partie ve dvou. Ale pořád jsem vám neodpověděl na tu zásadní otázku. Obě hry si podle mě pořizovat nemusíte, rozhodoval bych se asi podle preferencí. To znamená, pokud jste si jisti, že si zahrajete pouze ve dvou, volil bych Království divů, v opačném případě bych sáhl po starším bratříčkovi/bratranci/sestřenici... Nevím, jaký výraz použít u deskové hry. :)

Co se týče dvojkovek, řadí se Království divů mezi to nejlepší co si aktuálně můžete pořídit a vypadá to, že by se La Boite de Jeu mohli téhle "série" úspěšně držet i do budoucna. Těším se.