recenze - KOLONIE

26.04.2020

Pokud bych měl vybrat nějaké zvíře, kterému se daří prorazit v komiksech, knihách, filmech i hrách, byla by to myš. Tihle malí hlodavci jsou prostě všude, vzpomeňte Mickeyho Mouse, Jerryho, nebo pana Jinglese ze Zelené míle. Slavná komiksová Myší hlídka, která se dočkala deskovky i hry na hrdiny. A taky komiksový román MAUS, popisující útrapy Židů během druhé světové války. Určitě jsem na spoustu slavných myší, které v popkultuře zanechaly otisk své malé tlapky, zapomněl. Dneska se podíváme do jedné postapokalyptické myší Kolonie.

Kolonie patří mezi hry, které vás upoutají na první pohled. Už grafika samotné krabice, včetně počeštěného loga, dává vědět, že se bude jednat o postapokalyptický zážitek. A to nejlepší nás samozřejmě teprve čeká. Pod víkem nejdříve vykoukne malý papírek, který vás zastaví před vybalováním dalšího obsahu. Je na něm sepsán návod, jak jednotlivé komponenty roztřídit. Ok, tohle je skvělá možnost prohlédnout si všechny ty krásně ilustrované karty, kartonové žetony a hlavně figurky, ze kterých si doslova sednete na zadek. Na herní plán tady zapomeňte, místo něj v krabici najdete knihu, která vás bude celou hrou provázet a zároveň její stránky poslouží jako desky jednotlivých lokací. Stejně jako u v česku tolik úspěšné Plyšové hlídky, také z dílny Plaid Hat Games.

Jednotlivé komponenty tedy roztřídíte a pomalu se můžete pouštět do pravidel. V úvodu najdete seznam všech komponent a počáteční rozložení hry na stole. Každý z hráčů si vybere postavu (nebo dvě v případě jednoho až dvou hráčů) a k ní hned "vyfasuje" sadu základních karet. Kolonie je kooperativní deskovka a tak si v menším počtu hráčů snažíte vybírat postavy ideální k vzájemné spolupráci. Hra konečně leží na stole a já už se těším až to celé ukážu spoluhráčům a ty úžasné figurky položíme na herní plán. Nejdřív ale musím zjistit, jak se to celé hraje... Tohle bohužel zas tak jednoduché nebude.

Po prvním přečtení jsem měl v hlavě hrubý náčrt celé partie, tak jsem se pustil do sólo hry. Po několika tazích začínám narážet na nejasnosti a zkouším oficiální video gameplay, který zmiňuje úvodní strana manuálu, ale pořád to není úplně ono. Nebudu vás napínat, všechny střípky dohromady spojil až perfektní slovenský video-návod Braňa z Herného klubu Nithrania. Dále vám hodně pomůže úvodní mise, která chytře odhaluje jednotlivé herní mechanizmy a postupy.

Celá hra se skládá z misí, na které se s vaší myší partičkou budete vydávat z útrob základny. Postupně se skrz jednotlivé lokace prodíráte až do té cílové. Po cestě vás čekají noví spojenci, nepřátelé, které budete muset zneškodnit, spousta předmětů a objevů, ale taky zvraty, které skvěle nabourávají postup a nenechávají celou hru upadnout do stereotypu. Všechno se bude odvíjet od vaší šikovnosti - ukecáte partičku Písklat a přimějete je, aby se přidali do vaší kolonie? Nebo vše skončí roztržkou, ze které nakonec budete utíkat s pronásledovateli v zádech? A nebo se jim v nebezpečné situaci rovnou postavíte? K pohybu, soubojům i průzkumům hra používá karty. Nejjednodušší je přesun přes jednotlivá pole lokace, kdy vyložíte libovolné karty a dle součtu jejich hodnot se posunete kupředu, s tím, že vezmete v potaz různé typy přechodů (oddělovacích čar).

Zajímavější je pak vykládání karet během útoků, komunikace a nebo třeba hledání, kdy musíte provést test na určitou dovednost. Vyložíte první kartu s požadovanou dovedností (popřípadě bílou kartu) a dále vykládáte karty stejné barvy, nebo hodnoty. Na závěr ještě hodíte kostkou (nebo kostkami) a sečtete si hodnotu vyložených karet, k tomu přidáte bonusy vaší postavy a jejího vybavení, plus výsledek hodu kostkou. Úspěch, nebo neúspěch je tedy závislý na několika faktorech.

Akce můžete opakovat a zkoušet jiné, dokud máte na ruce potřebné karty. Zásadní dějové události pak budete vyhodnocovat společně, každý z hráčů může během svého tahu přidávat vhodné karty do úkolu skupiny a i když všichni přiložili ruku k dílu, stejně si obdivné fanfáry vychutná až poslední hráč, který svou kartou doplní potřebnou hodnotu. :) Je tady spousta drobných pravidel, výjimek, a postupů, které si budete muset hlídat a pár hodin vám zabere, než si všechno pořádně osvojíte. Zároveň už jsou na internetu k dohledání errata, která opravují několik chyb, na ty jsem použil tenký lihový fix, ale u takto drahé hry je to trochu škoda.

Kolonie mě očarovala hlavně tím, jakým způsobem umí vyprávět příběhy a udržet tak hráče hodiny a hodiny u každé herní partie. A pak je tady ta neuvěřitelná spousta drobností, které budete objevovat. Někdy jsem byl opravdu překvapen, jaká karta nám v průběhu hraní do našich zásob přibyla a co to pro nás bude dále znamenat. Nebudu tady ale nic spoilovat a raději vám doporučím si Kolonii pořídit. Tedy pokud... Máte dostatek času. Tohle není žádná jednohubka, hru sice na konci mise "uložíte", ale pokud se k ní chcete vracet až za pár týdnů, obávám se, že vás čeká opakované studování pravidel z několika zdrojů. I když se příběh rozvíjí a balíčky se postupně plní novými kartami, nejedná se o legacy hru, přímo v pravidlech je popsáno, jak vše vrátit do původního stavu.

Další předpoklad pro kvalitní herní zážitek je ustálená herní skupina. Kolonie vám umožní, se do každé mise pouštět v jiném složení i počtu, ale osobně to nedoporučuji. Pokud vás některý ze spoluhráčů opustí na jednu-dvě mise OK, je to jeho smůla. :) Proto si myslím, že i když není nejjednodušší, je Kolonie ideální jako rodinná hra. Na krabici je sice uveden doporučený věk 14+, podle mě (pokud máte hrami ošlehané potomky) to bude tak 10, ale nejsem dětský psycholog. :)

Krásná deskovka, které se svými příběhy perfektně daří udržet pozornost i během dlouhých hodin hraní. Pokud jste materialisti s dostatkem času, budete nadšeni.

Naše trofej za zpracování je v tomto případě jistá.