recenze - KHÔRA: ZLATÝ VĚK

06.11.2022

Dobře zvolené téma je u deskovky určitě jedním z předpokladů pro její úspěch. Například taková antika. Herní vývojáři si ji oblíbili a sází na ni poměrně často. Jen u nás na blogu jsme se nedávno podívali na třístovku, Hippokrata, nebo rozšířenou Concordii. Jestli mají tyhle hry nějaký společný průsečík, je to opravdu pěkné zpracování a dnes recenzovaná antická Khôra v tomto podle všeho nebude výjimkou.

Pěkně ilustrovanou krabici zdobí nejen logo českých BoardBros ale i francouzského vydavatelství IELLO, respektive jeho edice IELLO Expert. To hlavní se ale samozřejmě skrývá pod víkem a v krabici Khôry toho nenajdete zrovna málo. Z několika kartonů si vyloupete žetony představující žetony úspěchů, svitky, destičky akcí a mince v hodnotě 1 a 5 drachmy. Dále vás čekají dvouvrstvé desky hráčů, politické karty, karty událostí a spousta dřevěných ukazatelů rozdělených do čtyř barev, což je také maximální počet hráčů. Nebýt v balení sada kostek, poukazují všechny komponenty na to, že by se mělo jednat o klasickou eurohru.

V první řadě musím pochválit luxusní plastový insert, do kterého si všechny komponenty přehledně roztřídíte. Vypadá to, že vše bez úhony zůstane na svém místě i kdybyste krabici otočili vzhůru nohama. Nezkoušejte to, já už to vyzkoušel za vás a zase tak zázračné tohle uložiště není. :) Velkou pochvalu zaslouží i zpracování a to včetně detailních tematických ilustrací. Osobně nedám dopustit na originální grafické pojetí her například od Game Brewer, ale IELLO je v tomhle ohledu ještě o půl stupínku výše a Khôra působí uceleně, čistě, ale zároveň je to atraktivní moderní deskovka.

Sešit s pravidly sice na první pohled vypadá poměrně obsáhle, ale věřte, že těch patnáct stran nakonec není tak moc a už výše zmiňované označení "Expert" Khôře určitě nenáleží. Právě naopak, i když se nejedná o rodinnou hru, kterou si užijete s šestiletým synem po pátečním obědě (ok, některé maminky z deskovek pro tři bratry budou namítat), hra je velmi dobře uchopitelná a to platí i pro vysvětlování pravidel novým hráčům. Už během prvního přečtení jsem tedy věděl, v čem bude kouzlo Khôry spočívat. Každý u stolu na začátku partie obdrží hráčskou desku, sadu dřevěných komponent ve své barvě, 4 drahmy a hlavně jednu ze sedmi destiček měst. Tady je výběr opravdu důležitý, protože právě stupně pokroku měst představují vaše individuální výhody. Celá příprava partie pak končí draftem pěti politických karet a po něm už se můžete pustit do vašeho prvního tahu. Ano, všichni společně.

Ne, že by se jednalo o kooperativní hru, Khôra je jen nadesignovaná tak, že ji můžete (skoro) celou odehrát simultánně. To samozřejmě znamená, že vás čeká jen nepřímá interakce mezi hráči a na nějaké útoky na soupeře můžete rovnou zapomenout. Ve svém tahu v každém ze sedmi kol tedy projdete sedmi fázemi A-G. Otočení nové karty události a výběr daní, to jsou spíše formality. Pak ale přichází na řadu hod kostkami, což je v podobném typu euroher poměrně neobvyklá aktivita. Ke každé hozené kostce pak přiřadíte jednu ze sedmi destiček akcí očíslovaných 0-6. Musíte zároveň splnit podmínku, která říká, že číslo na zvolené akci bude stejné nebo nižší hodnoty než na kostce a pokud vám tedy padnou dvě jedničky, jste pěkně v háji. Nebojte, tak přísné to zase není, každý jeden chybějící bod můžete doplatit pomocí stupnice občanů. Tu je tedy potřeba udržovat na co nejvyšší hodnotě, což ale platí pro všechny čtyři (respektive osm) stupnice ve hře. Vylepšování jednotlivých statistik je totiž jádrem celé hry a osobně v něm vidím i největší zábavnost. Ano, jde to i bez honosné mapy Řecka, "pouze" se sadou ukazatelů a žetonů a přesně v tomhle je pro mě Khôra výjimečná.

Je jen na vás, jestli se rozhodnete jít cestou vojenství, zvyšovat si velikost vaší armády a pak se během svých tahů pravidelně vydávat na průzkum. Bez toho to k vítěznému konci dotáhnete jen těžko, ale třeba dáte přednost nákupu malých trofejí, které vám sice nepřinesou vítězné body, ale umožní vám vylepšit vaše město, nebo zahrát nové politické karty. A když jsme u těch měst, už jsem výše zmínil, že je jejich výběr důležitý a to díky poměrně velké nevyrovnanosti. Během prvních partií se nám stávalo, že si někdo zvolil například Argos a pak celou partii kafral, proč si jen nevybral Athény, nebo Spartu, protože ty to určitě celé vyhrají. Asi každý, kdo tuhle dysbalanci zaznamená, se může cítit znevýhodněný, i kdyby to tak nebylo. :). Osobně si nemyslím, že díky destičce města můžete vyhrát, pokud budete celou partii dělat jedno špatné rozhodnutí za druhým, ale v případě vyrovnané partie bude právě úvodní výběr města dost možná rozhodovat o vítězi. To samé ale může platit pro šťastně dobranou a zahranou politickou kartu s efektem na konci hry. Jednoduše se nejedná o partii šachu ale moderní tematickou deskovku.

Dále už ale nemám Khôře moc co vytknout, hratelnost je pohodová ve dvou i ve čtyřech hráčích a počet soupeřů zároveň nijak zásadně neprodlužuje herní dobu. Celý zážitek pak umocňuje zpracování a přehledný grafický design, i když, texty na kartách mohly být o něco větší, aby si tuhle deskovku lépe užili i hráči s dioptrickými brýlemi. Na druhou stranu musím pochválit doplňující historické texty a celkově velmi povedený český překlad, který si Khôra rozhodně zasloužila. Hráči, kteří budou mít zájem dozvědět se něco víc o historickém pozadí hry, si tady rozhodně přijdou na své. Moje dojmy jsou tedy veskrze pozitivní a když pominu vyvážení jednotlivých měst, každá z partií mě jednoduše bavila. Mám prostě rád tenhle typ deskovek, ve kterých můžete sami objevovat různé cesty k vítězství a nic vás zbytečně nevede za ručičku.

Khora trochu klame tělem, protože logo IELLO Expert by mohlo předznamenávat, že se snad bude jednat o nějaké heavy euro. Opak je pravdou a máme tady chytrou, ale zároveň přístupnou deskovku. Další důkaz toho, že je na českém trhu pořád dost místa pro nové a originální hry.