recenze - 300: ZEMĚ A VODA

18.09.2022

Už dávno jsem přestal počítat, kolik her na český trh přineslo vydavatelství Fox in The Box a začal jsem ho vnímat jako jednoho ze zaběhlých hráčů, kteří bojují o přízeň nás deskovkářů. Tedy, bojovat samozřejmě "Foxíci" museli, i když měli v portfoliu dvě deskovky, ale aktuálně se už mohou pochlubit i přístupnějšími hrami, které mají potenciál konkurovat klasické mainstreamové produkci. Mezi takové hry rozhodně patří i 300: Země a voda, na kterou se podíváme dnes.

A vezmeme to zase pěkně popořadě od krabičky. Tohle balení se totiž nehonosí jen stylovou ilustrací na víku, ale i luxusním magnetickým zavíráním. Herní plán, šestnáct karet a dvě sady dřevěných žetonů v modré a červené barvě, to je skoro vše co k hraní potřebujete. Už během rozbalování jsem nemohl přehlídnout povedené grafické zpracování. Vše působí minimalistickým dojmem, nikde žádné zbytečné kudrlinky a to platí třeba i pro stylizované kresby historických postav na herním plánu, nebo rubové strany karet událostí. Je vidět, že se autoři snažili o maximální přehlednost a celý vizuál je díky tomu i funkční. Brožura s pravidly je dobře strukturovaná, nechybí ani spousta příkladů a právě tyhle názorné situace vám hodně pomohou během prvních partií.

Jedná se o opravdu kompaktní deskovku a platí to i pro úvodní setup, kdy máte na stole jen menší herní plán, na kterém jsou umístěny zásoby dřevěných žetonů pro oba hráče. Některé žetony pak podle návodu přidáte do určitých měst a metropolí, vedle plánu si položíte zamíchanou sadu karet a můžete se pustit do hraní. Začíná ten kdo měl naposledy svíčkovou. Ne, ne! Tohle jsou Řecko-perské války a začínající stranou jsou právě modře označení Peršané. Já navíc doufám, že vám už došlo, že je 300 čistá dvojkovka. :)

V první fázi si oba hráči postupně nakoupí "výbavu" pro následující fázi válečných operací. Takovou "výbavou" mohou být například vojska (dřevěné kostičky), loďstva (dřevěné disky), karty událostí a nebo v případě Peršanů i pontonový most. Peršané si navíc hned prohlédnou zakoupené karty, jestli se mezi nimi nenachází "Náhlá smrt velkého krále", což by (v prvních dvou případech) znamenalo okamžitý přechod do dalšího kola. Hlavním hybatelem celé hry jsou samozřejmě události na kartách, takže musíte dobře zvážit v jakém poměru utratíte vaše talenty za jednotky a karty.

Během fáze válečných operací se pak střídáte na tahu a provádíte akce pomocí zakoupených karet. Máte tedy hned dvě možnosti, jak s každou kartou naložit a fanoušci válečných her už možná budou tušit. Kartu můžete zahrát tak, že využijete událost příslušnou k vaší říši a nebo, po odložení karty, provedete právě jeden přesun. To znamená, že přesunete jednotky vojsk nebo loďstva z jednoho pole na jiné, což je samozřejmě omezeno pravidly. To hlavní, co vás bude zajímat je, že pokud se přesunete na pole obsazené soupeřem, začne boj. Ten je řízen kostkami a zvýhodňuje Řeckou armádu tím, že Peršané mohou na šestistěnné kostce hodit maximálně čtyři (pět ve vlastních metropolích). Přijde vám to nefér? Není, 300 je totiž dosti asymetrická hra a například Peršané v první fázi nakupují za dvanáct talentů, na rozdíl od Řeků, kteří jich mají k dispozici pouze šest.

Asymetrická je i samotná herní mapa, která staví Peršany do role útočníků. Každopádně, vám nic nebrání zasáhnout do tohoto schématu a napsat vlastní kapitolu dějin Řecka. Tohle se mi na "třístovce" líbí nejvíce, epické situace, které nastávají v podstatě v každé partii. Moje Perská armáda dostává na zadek, blíží se vyhodnocení posledního kola a mně nezbývá nic jiného, než nalodit poslední zbytky vojsk a vyplout do řeckého přístavu. Tam už na mě čekají tři nepřátelské lodě, situace se vůbec nevyvíjí dobře. První hod kostkami a já... Se potápím. Ok, tohle nebylo moc epické, ale teď si to znovu přehrajte ze strany soupeře: "Co si jako myslí ten Perský blázen se svou ubohou kocábkou? Však ho okamžitě pošleme ke dnu." Vidíte ten rozdíl?

V podstatě v každém tahu potřebujete ze zahrané karty vytěžit maximum. Provádět co nejpromyšlenější přesuny, zabírat strategicky dobře umístěná města a v tu správnou chvíli zaútočit. To všechno s opravdu malým množstvím pravidel, díky čemuž se tahle hra skvěle vysvětluje novým hráčům a to i těm méně zkušeným. Zatím jsem nezmínil žádná pořádná negativa, ale hru bych samozřejmě nedoporučil nikomu, kdo má averzi vůči náhodě spojené s hodem kostkami, tady vám prostě smůla může fatálně narušit sebelepší strategii. Na druhou stranu musím vyzdvihnout skvělou znovuhratelnost. Jako příklad uvedu mou zkušenost, kdy si s jedním soupeřem vyberete strany a pak můžete celý večer zkoušet různé strategie a i tak se vám hru nepodaří vyčerpat.

Nemusíte být fanoušci historie, abyste si hru 300: Země a voda užili, tohle je prostě pěkně zpracovaná, kompaktní válečná hra. Vydavatelství Fox in The Box mě opět potěšilo výběrem originální deskovky a po skvělém Watergate tady máme další z kategorie přístupných, ale zároveň epických dvojkovek.

Petr


Hodnocení designu: 5/5

Hodnocení hratelnosti: 4+/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku