recenze - KABO

23.09.2021

Z hry s jednorožci se v poslední době roztrhla duha. Netuším, proč autoři deskovek inklinují právě k tomuto bájnému zvířeti s nápadně dlouhým rohem uprostřed čela. Ať je důvod jakýkoliv, máme tu další recenzi na novinku od MindOK - KABO. V karetní fantasmagorii budete hledat vzácného jednorožce Kaba, a nejen ho.

KABO vypustil do světa vydavatel Bézier Games známý například svou komunikativní párty hrou Werewolf. O Vlkodlacích jsme už na Deskologu psali a úvodní průpovídky známe nazpaměť. "Všichni zavřete oči. Vlkodlaci, otevřete oči...". "Jednorožcový" Kabo ovšem není párty hrou, i když se na nás tak ksichtí. Na pravidla velmi jednoduchá karetní hra má ještě jednodušší cíl - získat karty s co nejnižší hodnotou. Při troše štěstí se dostanete i ke kartě s jednorožcem s hodnotou nula (zero/null). Jenže jak toho čulibrka najít, když na karty nevidíte?!

Nyní přichází největší prča celé hry. Jednotlivým hráčům rozdáte čtyři karty lícem dolů. Hráči ví, že karty mohou mít hodnotu 0-13, ale absolutně netuší, jaké karty před nimi leží. Aby netápali ve tmě, jak brouk pytlík, mohou se na dvě své karty tajně podívat. Poté mají během svých tahů na výběr jen ze tří akcí. To jest, dobrání karty z odkládací hromádky. Vzít novou kartu z balíčku (na kterou se mohou podívat) a případně ji vyměnit za jednu ze svých karet, nebo ji rovnou zahodit na odhazovací balíček, a tím spustit její efekt. Ve hře jsou pouze tři karty s efekty:
KUK! - Tajně se podíváte na jednu ze svých karet.
ŠPION - Tajně se podíváte na libovolnou kartu soupeře.
KŠEFT - Vyměníte jednu svou kartu za libovolnou kartu soupeře (bez podívání).

Určitě se ptáte, jaká je ta třetí akce. Pokud se neptáte, stejně vám to povím. Můžete hlasitě a nadšeně zvolat "KABO!", jako byste právě spatřili legendárního jednorožce. Tím končí kolo. Hráči otočí své karty a hodnoty na nich sečtou. Čím méně bodů, tím lépe pro vás. Pokud má nejméně bodů zrovinka ten hráč, který vykřikl "KABO!", napíše si čistou nulu. Kola se opakují, dokud jeden z hledačů jednorožce nenabude sto a více bodů. Pak nastává úplný konec hry a vítězem se stává... tramtadadadádááda dááááá da. Hráč s nejmenším peni... počtem bodů.

KABO je taková blbůstka na vyplnění chvilek, jak se říká u nás na Ostravsku, "fájnový filler, p*čo". Filler založený na pamatování si karet v celkem divoce se měnící situaci. Co si budeme lhát do kapsy, chlaščet se u toho moc nedá. Géniové, co si pamatují svou snídani týden nazpět, vás pravděpodobně strčí do kapsy (té druhé). Pokud si najdete sobě rovné, můžete se u hledání Kaba slušně pobavit. Zvolat KABO a doufat, že máte nejnižší karty, i když jste viděli jen jednu, to chce velkou dávku kuráže NEBO štěstí...

Yarek, the bájný párek

Hodnocení designu: 2/0
Hodnocení hratelnosti: 3/1