recenze - HRA O TRŮNY: SPIKNUTÍ

13.01.2022

Je to již 26 let od knižní předlohy a 11 let od seriálového hitu. Úspěch příběhu o zimě, víně a vystavených kozách rezonuje dodnes. Pozadu nejsou ani deskové hry. Vydavatel Fantasy Flight Games vyrukoval s další novinkou z této velmi populární řady. Dokáže nabídnout něco více, než jen slavnou značku?

Deskových her odehrávajících se na kontinentu Westeros vyšlo již bezpočet. Některé jsme recenzovali například zde. Poslední počin nese podtitul Spiknutí. Což je velmi oblíbená praktika většiny vůdců a politiků ze Sedmi království, a to hned vedle intrik a manipulací. V této nevelké karetce se vžijete do rolí vůdců a vyzkoušíte si politikaření na vlastní kůži. Aby se mohl třetí smát, když se dva hádají, je zapotřebí minimálně... tří :). Což je podmínkou i v případě Spiknutí. Do politických čachrů se může přidat až šest hráčů a roztočit tak šílený spiklenecký kolotoč. Jeden za sebe, všichni za sebe.

K rozehrání hry o trůny, a to obrazně i doslova, vám stačí karty a pár žetonů. Na začátku si vyberete konkrétního vůdce, který je vám nejsympatičtější a vašemu srdci nejblíže. Na výběr máte z nejznámějších postav, jako Jona co nic neví, incestní Cersei, milovníka vín a žen Tyriona, a tak dále. Poté se připraví zvlášť dobírací balík spojenců a balík vlivu, ze kterého se rozdá po deseti kartách každému hráči. Princip je velmi jednoduchý. Každé kolo se vyloží z balíku jedna karta spojence, o kterého se budete "přetahovat". Přetahování probíhá vykládáním karet vlivu. Ty mají na sobě kromě nějakého efektu i hodnotu vlivu. Během tahu buď vyložíte další kartu do talónu, anebo "passnete" neboli pokleknete. Hráč, jenž má na konci kola v součtu nejvyšší hodnotu vlivu získává spojence.

Karta spojence se vykládá do takzvaných rad. Každý hráč má jednu radu po levici a druhou radu po pravici. Do jaké rady přiloží spojence je na výběru hráče. K pochopení je nutné vysvětlit cíl hry. Karty spojenců mají na sobě uvedenou hodnotu moci. Může být dokonce i záporná. Absolutním vítězem se stává ten, jehož menší rada (ta s nižší součtem moci) je největší oproti soupeřovým menším radám. Jinak řečeno, největší šancí na výhru je mít obě rady v rovnováze a s co největší hodnotou moci. Možná z toho teď nejste dvakrát chytří, ale vězte, že se to ještě zkomplikuje :)

Držte si klobouky, teď přijde zvrat. Obě rady totiž sdílíte s vašimi sousedy. To znamená, že vaše rada po levici je i radou po pravici vašeho souseda. Oba hráči, tak společně přikládají či odebírají spojence z hromádky rady. Hráči a jejich rozhodnutí jsou navzájem propojeni. Tím dochází k jakési nucené semi-kooperaci a otevírá se nekonečný prostor pro vyjednávání, smlouvání, manipulaci a slibování. Pakty jsou většinou křehké a krátkodobé. Veškeré úsilí směřuje pouze k dosažení a splnění vlastních cílů.

Spiknutí je nemilosrdná řežba veškerých naivních plánů. Efekty karet dokáží otočit slibnou situaci vzhůru nohama. Krásnou ukázkou je karta vlivu Krvavá svatba, jenž spustí řetězec zabití několika spojenců. Vzniklý chaos není řízen náhodou, ale prchavými pohnutkami samotných vůdců. Můžete se jen modlit, abyste z tohoto krvavého politického tanečku nakonec vzešli jako vítěz. Do posledního kola si nemůže být ničím a nikým jistí.

Nová karetní hra je pro mě příjemné překvapení. Ve smršti intrik a zvratů se snažíte všemi dostupnými prostředky aspoň trochu korigovat vaše rady. I když se to většinou nepovede podle představ, o slušnou porci zábavy tím nepřijdete a o chuť si zahrát ještě další partii už vůbec ne. Skvěle padnoucí motiv Hry o Trůny už je jen malou třešničkou na dortu.

Spiklenecké teorie můžete s námi prodiskutovat na našem facebooku.