recenze - HRA O TRŮNY: DESKOVÁ HRA (DRUHÁ EDICE) - MATKA DRAKŮ

03.11.2019

Jedna z opravdu povedených deskovek s licencí je Hra o trůny Desková hra, kterou naštěstí neinspiroval seriál z produkce HBO, ale série knih. Proti seriálu nic nemám, je to jedna z nejlepších věcí, která se za posledních deset let objevila v televizi, ale jsem rád, že první edice deskovky vyšla už v roce 2003 a tak seriál o osm let předběhla a netěžila tak z jeho popularity. U nás se ale proslavila hlavně druhá edice, kterou v roce 2012 vydal Blackfire a slavil s ní velký úspěch, protože tu deskovku má doma snad každý. No a aktuálně si můžete v češtině pořídit i dnes recenzované rozšíření.

V krabici najdete spoustu obsahu, který vám ale bude na první pohled dost povědomý. Jsou tady sady figurek, zástěny, karty hrdinů a žetony pro dva nové rody Targaryen a Arryn. Rozšíření nese název Matka draků a tak věrné fanoušky předlohy nepřekvapí nový kus herní mapy, který na začátku ovládnou právě Targaryeni. V neposlední řadě nesmím zapomenout na karty a žetony vazalů, což je další velká novinka v tomhle naducaném rozšíření. A nakonec úplně nové žetony, které jsou určeny právě pro rod s drakem ve znaku.

Na stole si budete muset udělat podstatně víc místa než u základní hry. Rozložená deskovka, včetně nového mapového dílu,nevypadá špatně, ale přeci jen mi uříznutá hrana Essosu, který ani vizuálně nenavazuje na původní herní plán, napovídá, že autoři s rozšířením nepočítali a navíc si nechávají zadní vrátka pro další přídavky. Nejvíce vás asi zaujmou nové figurky draků, které ale logicky náleží jen Targaryenům.

Vazalové

Pokud se u hry nesejdete v plném počtu, stanou se z hráčem neobsazených rodů takzvaní vazalové. Ty pak ovládají jednotliví hráči, podle pořadí na stupnici Železného trůnu. Vazalové dostanou čtyři nové žetony rozkazů, které bude přiřazovat majitel takového vazala. Můžete je tedy využít na blokování, či rovnou útok na nepřátele. Žeton pochodu má ovšem každý vazal jen jeden, takže se žádné velké nájezdy konat nebudou.

I když autoři pro zpříjemnění hry v menším počtu hráčů udělali maximum, partie s vazaly mi moc nevyhovuje. Snažím se zaměřit na co nejlepší rozložení akcí u svého rodu a vazalové, i když jsou prospěšní, bohužel odvádějí pozornost. Pokud ale nemáte možnost se sejít v plném počtu, zvolejte třikrát hurá, protože tohle je část rozšíření přesně pro vás. Věřte ale, že Matka draků je nejlepší v osmi lidech, kdy se každý věnuje rozvoji svého rodu a každá jednotlivá bitva pro vás bude větší výzvou.

Herní plán Essosu - Targaryeni

Targaryeni budou ve hře potřebovat vlastní prostor a tak jim jako domovina poslouží právě Essos, na jehož pevnině postaví své sídlo. I když jsou obě mapy na první pohled oddělené, je mezi nimi spojnice v podobě moří. Ze Západozemí tak můžete cestovat do Essosu a naopak.

Draci sice vypadají nebezpečně, v úvodu hry ale nemají žádnou sílu, ta jim přibývá s každým druhým odehraným kolem. Místo klasické honby za obsazováním hradů se pokoušíte získat takzvané žetony věrnosti. Ty se do hry dostávají pomocí nového balíčku Západozemí s označením IV. K získání vzdálených žetonů vám pomůžou právě vaši věrní draci, kteří se mohou pohybovat na libovolné pevninské místo v rámci obou Herních plánů! Hra za Targaryeny je tedy podstatně odlišná od ostatních rodů a doporučil bych ji spíše zkušenějšímu hráči. Vlastně celkově bych Matku draků nedoporučoval nováčkům, nejdříve si dejte několik partií základní hry a až pak uvažujte o tom, že budete krotit draky.

Železná banka Braavosu

Pro tuzemské hráče určitě skvělá zpráva, v Matce draků si můžete půjčovat na dluh. Místo Essoxu tady máme Braavos a jeden z nových žetonů rozkazů je právě Železná banka, tedy možnost si zakoupit některou z výhod (žetony moci, okamžité jednotky, vylepšení hradu na pevnost). Taková sranda ale něco stojí a tak zaplatíte jeden, čtyři, nebo sedm žetonů moci, podle aktuální pozice karty s půjčkou, o kterou máte zájem. Super že? No ale aby to nebylo tak jednoduché, okamžitě spadnete do dluhové pasti a v každém kole budete platit úroky. A když na ně nebudete mít, tak to bude pěkně bolet, protože hráč držící Čepel z valyrijské oceli vás jedním máchnutím připraví o libovolnou jednotku.

Půjčovat si tedy budete až ve chvíli, kdy vám poteče do bot. I když strategie, kdy dobudete Braavos, slevíte si všechny prvotní náklady do půjček o jeden žeton moci a pak si budete vesele půjčovat... no, to asi není nic pro mě, já dávám před shromažďováním žetonů moci přednost taktickému pochodu. Každopádně jsou půjčky zajímavým zpestřením a ve vhodnou chvíli jimi můžete nepříjemně překvapit soupeře.

Rozšíření Matka draků je příkladem toho, jak by měla podobná nadstavba hry vypadat. Původní Hra o trůny v druhá edici je velká a zábavná deskovka sama o sobě a nepřipadalo mi, že by rozšíření potřebovala. Když si ale vyzkoušíte hru za Targaryeny, vsadím se, že jen samotný základ už na stůl nepostavíte.

Ps. v českých pravidlech je chybně vytištěn obrázek s úvodním rozložením žetonů na stupnici vlivu. Ten korektní si můžete stáhnout zde.