recenze - GLOOMHAVEN: LVÍ CHŘTÁN

13.02.2022

Tak co, už jste dohráli Gloomhaven? Vsadím se, že už celou kampaň, včetně rozšíření, procházíte potřetí. :) Tak to by pomalu chtělo něco nového ne? Na Frosthaven si ještě chvíli počkáme, ale naštěstí tady už delší dobu máme Lví chřtán, který by měl dobře posloužit zkušeným hráčům, hledajícím další dobrodružství, ale i úplným nováčkům, kteří by do světa Gloomhavenu chtěli teprve proniknout.

Krabice je podstatně menší, než ta od původního Gloomhavenu a svými tvary připomíná spíše nějakou pořádnou eurohru. Z omylu vás samozřejmě rychle vyvede perfektní fantasy vizuál, který zdobí víko, ale vlastně i celý obsah. Krabice je opravdu napráskaná až po okraj a po vyloupání a "rozsáčkování" všech žetonů nepřátel, bohužel ještě o kousíček naroste. Ostatní drobnější žetony můžete uložit do praktického insertu/podavače. Své uložiště mají i všechny balíčky karet. Takže ano, do krabice všechno nacpete, ale i tak je na zvážení pořídit si nějaký praktičtější insert. Co se týče grafického zpracování, nemám hře co vytknout, až na velikost některých textů, o čemž se rozepíšu dále. Knihy příběhů, ilustrace na kartách i všechny žetony k sobě pěkně ladí a myslím, že si tady fanoušci fantasy přijdou na své. Vše samozřejmě vychází z klasického Gloomhavenu, včetně hratelnosti, ale to už trochu předbíhám.

Už jsem zmiňoval Knihy příběhů a právě ty jsou pro Lví chřtán zásadní. Během přípravy scénáře už nebudete muset prohrabávat hromadu mapových dílů. Všechny scénáře jsou předpřipravené na jednotlivých stranách knihy/knih příběhů a to včetně důležitých příběhových textů. Vstup do hry vám budou zpříjemňovat i různé tipy a poznámky k pravidlům. Prvních pět scénářů pak budete procházet s pomocí tutoriálu. Nejdříve se tedy naučíte základní herní mechanizmy jako je pohyb a souboj, postupně si vyzkoušíte, jak pracovat s vaší postavou, zlepšovat vaše schopnosti a společně s tím budete objevovat i nový obsah. Učící křivka je tedy vyřešena na jedničku a já se během prvních partií doslova těšil až objevím všechny další možnosti, které tahle obrovitá hra nabízí. Tedy, obrovitá? Původní Gloomhaven je rozhodne megalomanštější deskovka, ale nemůžu říct, že by mi ve Lvím chřtánu něco chybělo.

Jednotlivé mise jsou dávkovány opravdu zajímavě a musím uznat, že postupné přidávání nálepek na mapu města dává celému příběhu tu správnou patinu. Jednoduše neustále vidíte, že se celá kampaň posunuje kupředu, směrem k vytouženému cíli. Pokud jsem u skvělého Scythe, společně s rozšířením Vzestup Fenrise chválil, jakým způsobem se kampaň ve stylu videoherních strategií podařilo přenést na stůl, to samé platí pro Gloomhaven, potažmo Lví chřtán, v případě RPG. Všechny ty pofidérní fráze o tom, že se jedná o deskoherní Dungeons and Dragons jsou vlastně beze zbytku pravdivé. Líbí se mi, že místo kostek náhodně otáčíte karty modifikátorů, které ovlivňují prováděné bojové akce, a to ať ty vaše hrdinské, tak i nepřátelské. Právě způsob hraní karet je pro Gloomhaven signifikantní a pokud vám sedne, tak si vás tahle hra získá. Nabídka karet schopností hrdinů, které máte k dispozici na ruce, se průběžně doplňuje a obměňuje. To samé platí pro modifikátory, které můžete upgradovat pomocí perků.

Abych jen nechválil, grafické zpracování Lvího chřtánu je sice pěkné, ale velikost textů na některých kartách a žetonech nepotěší žádného majitele dioptrických brýlí. Já mám zrak dobrý, ale občas jsem měl problém na některá miniaturní písmena zaostřit. A to ani nemluvím o žetonech pořadí iniciativy, které mají velikost párátka a doslova se vám ztratí mezi prsty. To samé platí pro titěrné žetony stavů, které pokládáte k nepřátelům a na svou desku postavy abyste je pak mohli hledat po zemi s lupou v ruce. Tohle se opravdu nepovedlo a celkově je prostě praktická stránka balení a jednotlivých komponent dost nedomyšlená.

Napadlo nás, že by Lví chřtán mohl být takový Gloomhaven vhodný do hospody, ale zas tak kompaktní deskovka to není. I když jsou všechny mapy i příběhy prakticky umístěné na knihách příběhů, hra vám na stole zabere opravdu dost místa, takže jsme nakonec dali přednost domácí pohodě a teplákům. A byla to dobrá volba, protože tahle hra je docela slušný hlavolam, kdy vám místo úspěšného hodu na kostkách, bude záležet na každé zahrané kartě.

Plánování a optimalizace tahů je alfou a omegou úspěšného postupu a když to nevyjde, tak to prostě vyzkoušíte znovu, což platí u spousty podobných deskovek, ale tady mi opakování scénářů vůbec nevadilo. Obtížnost roste ruku v ruce s vývojem vašich postav a je tady hromada drobností, které si budete muset pohlídat. I když se budete hodně snažit, stejně vás čeká spousta chytání za hlavu ve stylu: "Ježiši, čtyři tahy na zpět jsem si měl ubrat dva životy a ne tři!" Zároveň si budete chtít v klidu přečíst prolog i epilog každého scénáře, a vychutnat si tenhle lehce "klišoidní" fantasy příběh.

Po každém dohraném scénáři se hned chceme pouštět do dalšího, takže se mi dost těžko hledají nějaká negativa. Lví chřtán je prostě instantní RPG zážitek. Chytře dávkovaný a hlavně skvěle přístupný i méně zkušeným hráčům. Tahle hra asi nechybí v žádné pořádné deskoherní sbírce, ale kdyby přeci jen, tak... Nechám to na vás, přeci jen bych nerad od recenze sklouzl k nějakému teleshoppingu. :)