recenze - GIZMOS

14.04.2019

Asi bych se opakoval, kdybych napsal, jak moc mi vadí všemožné monstrózní kartonové konstrukce v deskovkách. U Velbloudích dostihů jsem to přetrpěl a teď mě potkala další výzva v podobě hry GIZMOS. Neberte to tak, že bych chtěl hru zatracovat kvůli nějaké komponentě, ještě když má při hraní opodstatnění. Ale o tom, jak se to má s GIZMOS, si povíme níže.

Krabice GIZMOS nese logo CMON, což ve mně ještě pořád vyvolává pocit, že půjde o kvalitně provedenou hru. A po odhalení víka vidím, že tomu tak opravdu je. Průhledný insert, několik balíčků plných různobarevných kuliček, kartony na vyloupání, sada čtvercových karet a český návod. Z kartonu si postavíte už zmiňovanou konstrukci, do které pak nasypete kuličky. Dobrá zpráva je, že to drží pěkně pohromadě a v insertu má svůj vlastní prostor. Palec nahoru. Kuličky jsou vyrobeny z kvalitního plastu, neobsahují žádné nerovnosti a tím pádem se s nimi dobře manipuluje. Karty pak obsahují spousty různých ikonek a k jejich rozluštění vám pomůže návod a vysvětlující karta.

Pravidla hry jsou opravdu jednoduchá, ale už během čtení je mi jasné, že tady se bude kombit jak ve třetím Tekkenovi. Hra na stole překvapivě nezabere moc místa, za to svým zpracováním zaujme pozornost. Na fotkách vidíte hru ve dvou hráčích v místní hospodě a věřte, že se přišel podívat nejeden štamgast. Asi můžu hned zmínit, že hra funguje stejně dobře ve dvou i ve čtyřech, ale právě jako duel mě bavila nejvíce.

V prvních tazích se toho ještě moc neděje, můžete si archivovat kartu z nabídky, nebo si dobrat kuličku z podavače. Jakmile máte našetřeno, smíte si některý z vynálezů/karet postavit právě za nasbírané kuličky. Vynálezy jsou rozděleny do kategorií podle typu akcí a provedením akce je spouštíte. Logicky - čím víc karet pak u akce máte, tím více vynálezů vám dá svůj bonus. Například děláte akci "vybrat" a vezmete si černou kuličku, vynález pod touto akcí vám při dobrání černé kuličky umožní náhodně vylovit další kuličku z vnitřku podavače. Super, že? No a když budete vynálezy stavět pečlivě a s rozmyslem, můžete vytvořit kombo, kdy se vám v jednom tahu aktivují vynálezy hned pod několika akcemi. A právě tímhle mě hra dostala.

GIZMOS jsem sice s dětmi nezkoušel, ale podle mě pro ně určen není, i když by se to podle pestré barevné krabice mohlo zdát. Pokud se rozhodnete postavit co nejpromakanější kombinaci karet, dá to mozku dost zabrat. O to větší radost budete mít, když se vám podaří nějaké mega kombo spustit. Ve dvou hráčích hra utíká rychle a moc dlouho na svůj tah nečekáte. Ve čtyřech už je to horší a to hlavně v pozdější fázi partie, kdy se každý snaží ze svých karet vytěžit maximum. Pokud vám tahle výměna barevných kuliček za karty připomíná sběr žetonů ve hře Splendor, nejste úplně daleko od pravdy. Gizmos je ale, co se týče komplexnosti, mnohem dále.

Jednoduchá pravidla, pěkné zpracování, trvanlivé mléko, čtyři rohlíky... Nemám rád tyhle souhrny a plusy/mínusy. Gizmos je prostě povedená hra a pokud jste velcí fanoušci Splendoru, klidně si k hodnocení hratelnosti jeden bodík přidejte.