recenze - FROSTPUNK

18.05.2023

Zima už je za námi, apokalyptické prognózy se nevyplnily a my jsme mohli v klidu sundat svetry. Kromě toho se ale na českém trhu objevila hra Frostpunk a okamžitě zaplnila všechny deskoherní kanály. Tolik fotek neměl snad ani Lionel Messi, když nad hlavu zvedal pohár pro mistra světa. Na hru jsme se tedy taky museli důkladně podívat a dnes už si dovolíme podělit se s vámi o naše dojmy.

Krabice Frostpunku je opravdu macatá a zabere vám cca polovinu jedné police v kallaxu. Pokud znáte původní videohru, která zde samozřejmě sloužila jako předloha, bude vám logo hry a grafika určitě velmi povědomá. Ale my už se pomalu přesouváme pod víko, kde najdete pořádnou nálož obsahu. První, co vám asi padne do oka, je hned sedm různých panelů, které obsahují různá počítadla, některé desky jsou dokonce dvouvrstvé a na první pohled vám bude jasné, že se nebude jednat o žádnou veselou deskovku. Tou největší dominantou je ale velkolepý plastový model generátoru, který si uzme velkou část insertu. Kromě skládacích okrajů a polí herní mapy, nechybí ani opravdu velká hromada karet, figurek obyvatel, destiček budov a všech možných ukazatelů. A když už jsme u těch stupnic, musím zmínit i rozšíření Zoceleni mrazem, které většinu klasických kartonových posuvníků nahrazuje luxusnější dřevěnou alternativou, se kterou se samozřejmě mnohem lépe manipuluje. Kromě toho ještě rozšíření obsahuje dalších osmačtyřicet karet, které si přidáte k základu. Suma sumárum, pokud si budete Frostpunk pořizovat, je tahle expanze v podstatě nutností.

Jediná výtka tak padá na ne moc povedený insert, do kterého se sice dá celý obsah vměstnat, ale ne moc pohodlně a už vůbec ne tak, aby to usnadnilo poměrně zdlouhavou přípravu partie. Na druhou stranu, hra rozložená na stole vypadá epicky a hned vás musím upozornit na to, abyste si připravili opravdu velký herní stůl, pokud tedy nemáte v plánu zahrát si Frostpunk na zemi, což jsem jednou sám absolvoval. Všechny herní panely, modulární mapa i samotný generátor dokáží vyčarovat mrazivou a pochmurnou atmosféru. Ilustrace na kartách využívají videoherní grafiku a autoři si dali záležet na tom, aby vše působilo přirozeně a zároveň přehledně. Pochválit musím i použitou ikonografii, která se mi rychle vžila a už během prvních partií jsem věděl, co který symbol značí. A přitom vstup do hry nebyl vůbec snadný. Pravidla jsou obsáhlá a naučit se, jak plynule zvládnout všech 9! fází mi dalo docela zabrat. Naštěstí se v sešitu s pravidly dobře dohledává a nechybí ani hromada praktických příkladů.

Takže, máme tady krásně zpracovanou deskovku, která si uzmula celý stůl a nezbývá nic jiného, než se pustit do hraní. Kolik spoluhráčů budeme na tenhle kooperativní zážitek potřebovat? Odpověď je možná docela překvapivá, ale žádného. Ve hře nenajdete žádné herní desky ani osobní zásobu hráčů. Kromě sady čtyř Listů povinností, které mezi hráči rozdělí postupy z jednotlivých fází, vás nic nepohání k hraní ve více lidech. Osobně mi ale nejvíc vyhovovala hra ve dvou, nemám totiž v oblibě sólo hraní. Už zmiňované listy jsme pak během hraní vůbec nevyužívali, stejně jako střídání ve fázi akcí a jednoduše jsme se na všem sami rozumně domluvili. Úvodní scénář s názvem "Nový domov: Kráter" bude určitě prvním (a pro někoho i posledním:)), do kterého se pustíte. K dispozici budete mít několik málo figurek dělníků, techniků a dětí a hned se vrhnete na fázi akcí, která je v dalších kolech až šestá v pořadí.

Své dospělé obyvatele můžete poslat odklidit sníh a objevit tak nové naleziště surovin. Suroviny budete chtít následně posbírat, k čemuž slouží další dostupná akce. Ze dřeva pak můžete postavit některou z budov, jako například loveckou chýši, která slouží k zisku jídla. Takže není na co čekat, hned můžete využít další akci a jednoho dělníka nebo technika vyšlete použít nově postavenou budovu. Všechno by mělo směřovat k postavení majáku, který vám pak umožní cestovat mimo vaši mrazivou kolonii na ještě mrazivější expedice. Jednoduše řečeno, tohle je dobře známý worker placement, během kterého ale budete muset zásobovat váš generátor uhlím a zvyšovat tak dosah zateplení. Zapomeňte ale na nějaké suché směňování surovin, Frostpunk je opravdu bezútěšná a atmosférická hra, kde budete rádi za každou jednotlivou kostičku uhlí a modlit se, aby nově odhalené pole mapy přineslo co nejbohatší zdroj surovin. Ve chvíli, kdy využijete služeb všech vašich obyvatel, můžete se přesunout do další fáze.

Dneska jsem se opravdu rozepsal o jednotlivých pravidlech a herních postupech, ale je tady toho podle mě opravdu hodně, co nesmím opomenout, abych vám byl schopný popsat svůj pocit z téhle parádní hry. Ok, ale to už zase trochu předbíhám. Zpátky k naší rozehrané partii. Během fáze soumraku budete tahat kartu ze zamíchaného balíčku soumraku a následně řešit její efekty, fáze hladu vás zase donutí spotřebovat dostupné jídlo nejen k nakrmení obyvatel, ale i za snížení hladu z předchozího kola. Opět tedy další nepříjemný aspekt, který si neustále vlečete před sebou, ale dříve či později se budete muset rozhodnout, jestli místo získání jídla raději neseberete poslední kostičky uhlí pro váš reaktor. Moc dobře si pamatuju, jak mě v Agricole deprimovala fáze krmení, ale proti Frostpunku to vlastně byly vepřové hody. Během fáze noci pak musíte mít zajištěno zateplené ubytování pro vaše obyvatele, v opačném případě si opět zaděláváte na problémy.

A je to tady, nový den a začínáme úsvitem, kde se přesouvá ukazatel kola, který v tuto chvíli může dosáhnout žetonu spouštěče scénáře, nebo vývoje. Následně otočíte a vyhodnotíte kartu rána a už se konečně přesouváme k tomu proklatému generátoru.

Generátor je totiž dobrý sluha, ale špatný pán. Umožňuje vám zateplovat herní oblast a tím chránit obyvatele před nemocí, ale zároveň se může při velkém zatížení porouchat. V této třetí fázi tedy vhazujete použité kostičky uhlí do otvoru na vrchu plastového generátoru a některé z nich se vám při troše štěstí zachytí při cestě dolů do vytahovacího šuplíku, který odhalí, kolik kostiček přesunete na osu zátěže. Při přeplnění tohoto počítadla dojde k poruše a jakmile se generátor porouchá podruhé, můžete přejít k fázi sklízení ze stolu. :) Bez generátoru totiž nemůžete vzdorovat vlivům počasí, které se vyhodnocuje ve čtvrté fázi.

I když jsem zabrousil hodně hluboko do pravidel, zdaleka jsem nezmínil vše, co Frostpunk nabízí. Technologie, vylepšování budov, léčení, společenské rozepře, zákony… Je toho opravdu požehnaně a k úspěšnému dokončení scénáře se budete muset naučit využívat všechny dostupné prostředky. A ani tak není úspěch zdaleka zaručen, i když se pokusíte všechno dopočítat na jedno poslední polínko dřeva, pořád jsou tady zákeřné karty, které vám budou vaše snažení kazit a kazit a kazit. Když jsem psal o bezútěšnosti, nebyla to rozhodně žádná nadsázka, a ve chvíli, kdy na popáté koukáte na čerstvě prohraný scénář, a to dokonce ten první, bude to chtít hodně odhodlání do další hry. Frostpunk je naštěstí skvělá deskovka a už to je velkou motivací si ji zahrát znovu a znovu.

Napadá mě srovnání s Robinsonem Crusoe a samozřejmě s This War of Mine. Obě skvělé kooperativní hry, ve kterých si musíte poradit s nepřízní osudu a počasí. Frostpunk má samozřejmě blíže k TWoM, jak svou tíživou atmosférou, tak způsobem, jakým přistupuje (nebo spíše nepřistupuje) ke kooperativnímu hraní. Neustále se na něco chystáte a často jen doufáte, že se vám podaří přežít další kolo a přijde nějaký zázrak. Nic nepřijde, takže zkoušíte dál a je to čím dál bezvýchodnější. Nikdy by mě ale nenapadlo, partii ukončit a vzdát se, protože chci vědět co bude tím pomyslným hřebíčkem do rakve. Třeba nabyté zkušenosti zužitkujeme při další hře a dostaneme se až do cíle.

Kromě rozšíření Zoceleni mrazem vám ke hře rozhodně doporučuji pořídit nějaký praktický insert. Na českém trhu najdete hned několik variant z 3D tiskáren a věřte mi, že pro pravidelné hraní je to doslova nutnost, bez které se tahle hra neobejde.

Frostpunk je perfektní atmosférická deskovka, která představuje opravdu velkou výzvu. Spousta drobných i významných rozhodnutí a každý jednotlivý tah v akční fázi se podepíše na vašem úspěchu či neúspěchu. Tohle je prostě radost i přes všechny ty klacky, které vám hra během partie hází pod nohy. Za mě tedy jednoznačné doporučení a palec nahoru za to, že se podobné monumentální hry dostávají na český trh.