recenze - DREAMSCAPE

20.09.2020

Témat pro deskové hry je nepřeberné množství. Můžete válčit, budovat města, objevovat všemožné smyšlené světy, přežívat na opuštěném ostrově, nebo třeba snít. Téma snů a snění totiž není deskovkám úplně cizí a není to tak dávno, co jsme se podívali na hry jako Když sním, nebo Zasni se!. Jedná se většinou o párty hry, proto jsem byl docela překvapen, že se někdo odvážný rozhodl přijít s plnohodnotnou deskovkou, která je právě na snech založena. Ten někdo byl David Ausloos, kterého možná znáte díky kultovní (a dnes už trochu zapomenuté) hře Stanice Paranoia. V téhle recenzi se ale podíváme na jeho snový počin Dreamscape.

David Ausloos stojí také za grafikou celé hry a asi se dozvěděl o naší designové trofeji, jinak si nedovedu vysvětlit, proč už samotná krabice vypadá tak úžasně. :) No a tím to teprve začíná. Po odhalení víka zjišťuju dvě důležité věci:

1. Všechny komponenty vypadají skvěle, karty, herní desky i dřevěné figurky spolu krásně ladí.
  2. Není tady žádný insert, do kterého by se daly tyhle krásné komponenty roztřídit.

Škoda, tahle hra by si v krabici alespoň základní (je tady krabička na figurky) oddělovač zasloužila, ale to by pak nemohl přijít nějaký filuta, vyřezat ho z překližky a naúčtovat vám za něj pět stovek. Zapomeňme na to, co tu není a raději se podívejme na to, co tu je. Padesát Karet snů, každá má na sobě vyobrazenou určitou kombinaci barevných žetonů, které zapadají do ilustrace znázorňující některý ze snových výjevů. Různé dřevěné žetony jsou taky luxusní, herní kola budete znázorňovat za pomoci budíku a vaše provedené akce zas malým svícnem. Krása. Na chatě mám takový starý dřevěný stůl, který už za svých 80 let existence dostal pěknou patinu, tak se těším, až na něm Dreamscape rozložím.

Asi bych měl zmínit podstatnou věc, a to, že je hra v angličtině. Pokud tento "lingua franca" neovládáte, neměl by to být problém, protože česká pravidla jsou k dohledání na internetu a jinak je hra jazykově nezávislá.

Na stole to celé vypadá opravdu skvěle, všechny komponenty krásně doplňují herní desky a pokud Dreamscape rozložíte před novými hráči, zaručuji vám hlasitý wow efekt. Příprava není nijak složitá a tak se rychle dostanete k tomu hlavnímu - první hráč je na tahu! Ale co teď? Tolik možností, co můžete dělat. Přesouvat se, sbírat potřebné Střípky snů (barevné žetony), využívat speciální síly lokace, nebo síly z karty. Na začátku se asi zaměříte na sběr Střípků, ale v dalších kolech vás čeká přeskupování žetonů a pohyb Snílka na vaší desce snové krajiny. Všechno za účelem dokončení Karet snů. Za ty totiž během hry dostáváte nejvíce bodů.

Další body můžete získat například za přesun vašeho Snílka na dva šedé žetony, které představují skálu. Modrý žeton vás zase osvěží a hnědý, představující cestu, vás posune rychleji kupředu. Vše je úžasně tematické a body si díky tomu budete dobírat s naprostou ladností. Na druhou stranu nemůžu říct, že by se jednalo o jednoduchou deskovku. V prvních partiích jsem se musel nejednou podívat do pravidel a ověřit si nějakou nejasnost, je tady totiž spousta maličkostí na které musíte pamatovat. Ve dvou se zkušení snílci dostanou na herní dobu okolo třičtvrtě hodiny, s každým dalším hráčem si přičtěte 15-30 minut, ale tyhle časy jsem bohužel neměřil na stopkách... Jako že to běžně dělám. :) A hlavně se to s každou herní skupinou diametrálně měnilo. Karty snů jsou totiž rozděleny na tři hromádky podle obtížnosti a je jen na vás, na co si při dobírání nové karty troufnete. Ty nejtěžší vám samozřejmě přinesou nejvíce bodů, zároveň si ale při jejich skládání v Krajině snů užijete pořádný mindfuck (myslšuk).

No a až všechno pochytíte a budete s prstem v nose skládat ty nejsložitější karty snů, můžete se pustit do obtížnosti Nightmare. Ta do hry přidává figurku Pána děsu a červené Strašidelné střípky. Zatímco Pán děsu brání v provádění Síly lokace, na které stojí, červené střípky, které kolem sebe trousí, vám zabírají místo ve vaší Snové krajině. Toho se dá ale využít i proti vašim soupeřům, jen to bude chtít pořádnou rozvahu. Celá hra je vlastně dost "dumací" a během jedné fáze musíte uvažovat nad každým krokem z fáze následující. To vnímám jako velké plus, a jsem rád, že se podařilo spojit takto krásný vizuál s opravdovou výzvou. Znovuhratelnost částečně zajišťuje slušná zásoba cílů (Záměrů snů), z nichž jsou navíc některé variabilní. Pokud byste zatoužili po další várce obsahu, aktuálně jsou k dostání hned 4 rozšíření.

Namotat na strategickou hru téma snu je určitě originální a odvážné a i když se hra snad každému, kdo ji se mnou hrál líbila, ne všichni byli z těch Snílků a Krajin snů odvázaní. Chápu to, samotného mě některé hry nebavily kvůli zasazení, v případě Dreamscape jsem byl ale tématem doslova unešen. Jakkoliv klišoidně to zní.

I přes absenci insertu si Dreamscape rozhodně zaslouží naši designovou trofej. Velké plus vidím i v tom, že se Davidu Ausloosovi podařilo vyrobit takto krásnou hru bez použití plastu. Co se týče hratelnosti, nejvíc tahle deskovka padne dumavým hráčům, kteří se nebojí výzvy a přijmou nevšední téma.