recenze - DOBRODRUŽNÉ VÝPRAVY

10.04.2022

My, co máme to štěstí a neútočí na nás okolní státy, žijeme v době hojnosti, takže nám vydavatelství Albi nenaservírovalo jednu, ani dvě, ale hned tři hry ze série Dobrodružné výpravy. Ano, dámy a pánové - TŘI! Helmut, nebo jak se jmenuje ten plešatý chlápek z teleshoppingu, by měl určitě radost. A já mám samozřejmě taky radost, protože když už, tak už! Pojďme se na tu nenápadnou trojici malých krabiček podívat podrobněji.

Ano, tohle je sada opravdu miniaturních balení a není divu, protože v každé ze tří krabiček nenajdete nic jiného, než sadu čtvercových karet a stručnou brožurku. Nejedná se o sešit s pravidly, ale jakýsi výtah z příběhu výprav, tedy přesněji z historických událostí, které slouží jako základ pro jednotlivé "hry". Proč jsem dal slovo hry do uvozovek, vám hned vysvětlím, ještě si ale něco málo povíme o zpracování. Co se týče grafiky a ilustrací, nemůžu Dobrodružným výpravám vlastně nic vytknout a ve srovnání například se sérií Únikovky, které má také Albi ve svém portfoliu, jsme se posunuli o pár levelů výše. A nemusíme nutně srovnávat jen grafiku, protože tyhle "hry" k sobě mají blízko i svým konceptem.

Jak už jsem zmiňoval, žádná pravidla tady nehledejte, nejsou potřeba a to hlavně z toho důvodu, že se nejedná o klasickou deskovou hru, ale spíše gamebook. Gamebook, který vám bude svůj příběh postupně odhalovat na stole pomocí vyložených karet, což zní zajímavě, ale přináší to s sebou i pár specifik. Tím hlavním je nevýrazná "hratelnost" ve více lidech. Nejsem fanda sólo hraní, ale všechny tři díly Dobrodružných výprav jsem si nejvíce užil právě v solitérním režimu. Zkoušel jsem i hraní ve dvou, kde jsme si navzájem předčítali příběhové texty z karet a společně se rozhodovali, kterou cestou se vydáme, ale neviděl jsem v tom žádnou přidanou hodnotu. Tedy viděl jsem spoustu hezkých věcí, ale chápeme se, ne? :)

Hned jako první přišla na řadu Lhasa, kde kráčíte ve stopách ženy jménem Alexandra David-Neelová. Že vám to nic neříká? Tahle nebojácná žena na začátku dvacátého století pobývala v Asii, kde hledala kořeny buddhismu a to i v samotném Tibetu. Hned úvodní karty z balíčku vám vysvětlí herní principy. Na stole pak pomocí karet tvoříte mapu a rozhodujete se, kterým směrem (na kterou kartu) se vydáte a jakou akci provedete. V první fázi vás některé akce stojí peníze a díky jiným akcím zase nějaké finance dostanete. Váš aktuální obnos si opět označujete pomocí karty, žádné žetony v krabičce nenajdete. Zajímavé bylo, když jsem se celkem rychle ze startu dostal na čtyři a samotná karta má maximální hodnotu tři. Tedy, ne až tak zajímavé, jako spíš nedomyšlené. :)

Jinak si ale nemůžu stěžovat, příběh je popsaný opravdu poutavě, ilustrace na kartách jsou povedené a jediný zádrhel vidím v tom, že tohle opravdu není hra, ale gamebook. Máte tady hned několik možných konců a například u druhého příběhu Vinland z vikingského prostředí, se mi podařilo své putování ukončit během několika minut jen díky špatnému rozhodnutí. V takovém případě vám nezbývá nic jiného, než znovu seřadit karty podle čísel v levém horním rohu a pustit se na novou, snad úspěšnější cestu. Celkově jsem vlastně z her nabyl dojem, že oceňují spíše pragmatická rozhodnutí, než ta odvážná. Vyplatilo se prostě držet zkrátka. Vikingy jsem mimochodem jako jediné hrál ve dvou a jen se mi potvrdilo, že Dobrodružné výpravy jsou prostě ideální solitérní zážitek. Ne, že by mi druhý hráč překážel, ale je to podobné, jako bychom si ve dvou četli knihu.

Když jsem chválil ilustrace Lhasy, Vinland je v tomhle ohledu ještě o kousek dále. Krásná kresba působí jako artworky z nějaké Vikingské videohry. Ani by mě nenapadlo, že v takovéhle malé krabičce za 2-3 stovky najdu tak působivě ilustrovanou sadu karet. A to se týká i třetí Dobrodružné výpravy s podtitulem Oklahoma, u ní vás hned odkážu na stránky Albi, kde najdete opravené karty, to abyste nebloudili a neměli zkažený herní zážitek. Protože přesně to se mi bohužel stalo. U příběhu z divokého západu musím opět pochválit stylové ilustrace. Příběh nejslavnějšího amerického maršála afroamerického původu je plný krásné americké přírody, salónů, kovbojů a samozřejmě taky indiánů (což je už nepoužívaný výraz, který byl z historických důvodů zachován). Ze všech tří her mi tahle přišla nejslabší, ale mohlo to být způsobeno i zasazením, které mi úplně nesedlo. Co se týče kvality vyprávění, jsou vlastně všechny tři příběhy na prakticky stejné úrovni. Při výběru tedy doporučuji přihlížet právě k tématu, které bude vašemu srdci nejbližší. A nebo jinému orgánu, kterému důvěřujete. :)

Co bych tedy mohl Dobrodružným výpravám vytknout? Především mu nemůžu udělit hodnocení jako běžné deskovce. V jednom hráči, respektive čtenáři, si prostě užijete příběh, v případě ne úplně úspěšného konce si ho ještě jednou či dvakrát zopakujete a pak můžete karty zabalit a věnovat je kamarádovi. Stejně jako knihu. Já bych teda svou oblíbenou knížku nikomu nevěnoval, ale vy jste doufám lepší lidé. :)

Odebírat a komentovat nás můžete na Facebooku, kde najdete i odkazy na naše články.