recenze - DĚTI Z CARCASSONNE

02.07.2020

Původní Carcassonne je hra, kterou si bez problémů můžete zahrát s dětmi. Tedy s dětmi, které umí počítat. Ale co ti menší lidičkové, jako je můj pětiletý synovec, schopný spočítat maximálně čtyři kola u auta? To by asi chtělo nějakou parádní motorsportovou hru pro předškoláky. Ale strejda řekl ne, budeme skládat mapu a pokládat pinčlíky. Vyplatilo se.

Co vás v krabici na první pohled zaujme, je velikost čtvercových dílků. Oproti klasickému Carcassonne totiž slušně narostly. Tohle jsou opravdu masivní kusy mapy, které se těm malým špuntům budou perfektně skládat. Jak už jsem naznačil, deska pro počítání bodů chybí, ale o klasické dřevěné figurky nepřijdete. Pravidla přečtete jedním dechem, protože zjednodušení celé hry je opravdu zásadní.

K hraní si připravte velký stůl a nebo, v tom ideálnějším případě, si dětský Carcassonne rozložte na zemi, tahle deskovka je na to svým zpracováním jako dělaná.

Stejně jako v klasické verzi, i tady budete náhodně dobírat dílky mapy a přikládat je k těm již dříve rozestavěným. Je tady ale pár rozdílů.

• Stavíte pouze cesty, jiné typy budov pak slouží jen k jejich ukončení.
  • Všechny dílky k sobě pasují každou ze čtyř stran.
  • Vyhraje hráč, který jako první umístí všechny své figurky. Díky tomu se vyhnete finálnímu sčítání.

Pokud někdo ve svém tahu cestu ukončí, všichni hráči si na tuto cestu/cesty položí své figurky. Tedy na místa, kde jsou vyobrazeny pobíhající "karkasonští předškoláci" v jejich barvě.

Ve hře je možné taktizovat, ale jen do té míry, aby si ji užily děti předškolního věku, ideálně s vrstevníky, nebo o něco starším sourozencem. Je to prostě dětská hra a zkušenějšímu hráči, ani fanouškovi klasického Carcassonne, nic nenabídne. Výhodou je, že po několika partiích nemusíte na děti dohlížet, sami ji dokáží zahrát i vysvětlit kamarádům. Další výhoda je pak krátká herní doba, takže když za vámi přijde dítko s prosbou a vy nebudete mít chuť na hraní, prostě to tu chvilku vydržíte. :)

Můj pětiletý synovec říkal, že je to nejlepší hra a už ji stihl naučit i svou prababičku. Já jsem rád, že ji vyměnil za svůj do té doby nejoblíbenější Dobble (ne prababičku, ale Carcassonne). A to nejlepší si nechávám až na konec článku. Ilustrace dílků jsou vkusné a na dětskou hru tohoto typu bych řekl až nadstandardně detailní. Celkově mě grafika zaujala mnohem více, než například u Carcassonne Safari. Problém může nastat u těch dětí, které jsou až moc otrkané ze všech těch barevných, blyštivých a cinkaných her z mobilů a tabletů, tam bych doporučil například skvělý Loony Quest, který má větší šanci je zaujmout.

Jednoduchá a pěkně zpracovaná hra, vhodná pro předškoláky. Počítejte ale s tím, že si ji děti užijí od svých čtyř do šesti let. Ale nic, co by pak nevyřešil Mimibazar nebo jak se to jmenuje. :)