recenze - CARCASSONNE: SAFARI

15.11.2018

Chtěl bych si někdy vyzkoušet, jaké je to být v kůži toho vizionáře, kterého neustále napadají nové verze klasických her. "Hoši! Nápad!, co kdybychom vzali naše Monopoly a namísto ulic budou hráči nakupovat uhelné doly?!". "Super šéfe, po půl roce sezení na židli a pobírání výplaty! Jste prostě koumák!". Podobně to možná vypadalo, když někoho napadla myšlenka na Carcassone naroubovat Safari. Ale proč ne, Vánoce se blíží, určitě se to bude dobře prodávat. Máme tady českou verzi od MINDOKu.

Krabice Carcassonne Safari sice v polici moc nevynikne, ale na druhou stranu zapadne mezi ostatní hry z téhle série. Hned úvodní ilustrace dává jasně najevo, že tady můžeme na tradiční hrady zapomenout. Všude převažuje žlutá barva, a jak za chvíli zjistíme, je tomu tak i v samotné hře. Pod víkem najdeme počítadlo bodů (klasika), žetony krajiny (klasika), figurky človíčků (klasika), figurky slonů (novinka), figurky aut (novinka), žetony napajedel (novinka). Jestli dobře počítám, je to 3-3 :) Pravidla jsou ve třech jazycích a velkou výhodu při čtení budou mít hráči originálního Carcassone. Začínám se na ty novinky docela těšit a při vyloupávání kartonu si v hlavě promítám, kdy jsem naposledy hrál původní verzi. Bylo to s neteří a pamatuju si, jak se urazila, když jsem ji porazil.

Hra je připravena na stole a rozjíždíme první tahy. Místo hradů spojujete části buše, cesty zůstávají, jako bonus můžete přesouvat jeep, nebo stavět napajedla pomocí speciálních trojhranných žetonů. Kostely z původní hry nahradily baobaby, ty vám dávají už zmíněné dílky napajedel. Hlavní rozdíl vidím ve skórování, body nedostáváte za délku cest a velikost buše, ale za počet jedinečných druhů zvířat, které se na nich vyskytují. To vás donutí uvažovat trochu jiným způsobem, než při stavění hradů. Přesun na výhodné pozice vám pak může pravidelně přinášet další potřebné body. Je důležité hlídat, aby si obě auta nepřivlastnil soupeř a nezískával tak pravidelný přísun bodů při stavění svých cest a buše. Pokud považujete Carcassonne za odpočinkovou hru, kterou si rádi zahrajete jednou za rok (stejně jako já), novinky vás asi moc neohromí. Pokud jste pravidelní hráči, vlastníte všechna rozšíření a netrpělivě očekáváte každé další, klidně si na konci přičtěte k hodnocení hratelnosti jeden bod.

Ilustrace na dílcích krajiny nejsou nic extra, většina plochy, která se před vámi bude objevovat, je žlutá, což je pochopitelné kvůli tématu, ale... Obrázky zvířat vypadají, jako by je někdo na herní plochu nalepil. Proč nemůžou alespoň trochu splývat s krajinou? Na hratelnost to samozřejmě vliv nemá, na můj osobní zážitek už ale jo. Přijde mi to jako nevyužitý potenciál, ta hra by mohla vypadat tak úžasně. Figurky jeepů bohužel taky neohromí. Připadá mi, že tady někdo uvažoval o Carcassonne: Safari, jako o jedné z mnoha odnoží série, která se prostě bude prodávat. Škoda.

Celkově, co se týče hratelnosti, nemít doma žádné Carcassonne, tak volím raději klasickou verzi s hrady. Safari doporučím především zarytým fanouškům. Jako hlavní plus vidím zajímavé mechaniky přesouvání jeepů a stavění napajedel. Velkým mínusem jsou pak pro mě ilustrace zvířat na mapě krajiny, což celkovou vizáž hry hodně podkopává.

Ještě závěrem, na BGG můžete podívat na celkový výčet Carcassonne her a jestli bych vám některou doporučil, je to Zlatá horečka (u nás vydal MINDOK). Stejně jako Safari patří do takzvané Around the World Series, ale vypadá o dost lépe.

Hodnocení designu: 2/3

Hodnocení hratelnosti: 3/3

Budeme moc rádi, pokud nás budete sledovat na našem facebooku a instagramu