recenze - CESTOU NECESTOU

24.12.2021

Loňské Vánoce u nás na Deskologu byly ve znamení Panství hrůzy. Doteď si pamatuju ty večery, kdy jsme si na televizi promítali apku a obklopeni ambientními zvuky jsme procházeli nové scénáře pro tuhle skvělou hororovou Lovecraftovku. Letošní advent jsme se rozhodli posunout trochu jiným směrem a perfektně nám k tomu měla posloužit oceňovaná hra Cestou necestou, od našeho oblíbeného designera a ilustrátora Ryana Laukata.

Tohle je pěkně těžká krabice, rozměry jsou sice standardní, ale nejdřív jsem se trochu bál, že nám dovnitř pánové z Rexher přibalili cihly. Kromě vyšší hmotnosti vás určitě na první pohled zaujme krásný vizuál víka, logo je navíc vyvedeno v parciálním laku. Rozbalování a objevování jednotlivých komponent je pak čistá radost. Srdce každého materialisty a sběratele pěkných věcí musí zaplesat. Všechno k sobě perfektně sedí. Každý žeton, každá karta a každá stránka atlasu plného roztomile minimalistických map. Kresba Ryana Laukata mi vždycky sedla, ale v tomhle případě vytvořil grafický skvost, který by mohl sloužit jako základ pro celovečerní animák. Líbí se mi, jak si vyhrál s jednotlivými postavami, které pak použil i v menší a neméně povedené hře Zbloudilí. Ale abych jen nechválil, to množství komponent by si rozhodně zasloužilo praktický insert a pokud se rozhodnete nějaký pořídit, zvolte tematicky dřevěný, tahle deskovka totiž kromě sáčků a podstavců neobsahuje žádný plast.

Pravidla hry vlastně nejsou složitá, ale i tak si budete muset projít skoro čtyřicetistránkovou brožuru. A nebo se koukněte na perfektní videonávod od Petra z Deskofobie. Jak říkává Yarek: "Kdybych měl tolik entuziazmu jako on, mohl jsem být slavný youtuber a nemusel jsem s tebou psát tenhle blogýsek." Tohle je ale vánoční recenze, tak nechme ješitnost někde daleko za námi. Video vás naučí všechny herní postupy, abyste byli schopni zahrát základní hru na první mapě a to včetně rozšíření Jantarové doly, které je obsažené v českém rozšířeném vydání. Způsobů, jak můžete Cestou necestou hrát, je hned několik. Jednoduše si zahrajete první dvoustranu z knihy příběhů, nebo se pustíte do putování, kde budete postupně odhalovat příběh originálně vykresleného fantasy světa? Popřípadě můžete sledovat osud vámi zvoleného hrdiny, nebo se pustit do kooperativní hry, která je součástí expanze. Možností máte opravdu hodně a dokonce můžete knihu příběhů úplně ignorovat a hrát pouze s kartami pro rychlou hru. Osobně vám po úvodní hře doporučím vyzkoušet putování. I když, "vyzkoušet"? Tohle rozhodně není hra na zkoušku.

Na začátku partie si zvolíte jednu z postav, zvířecího společníka a zároveň dostanete několik artefaktů, které si budete se soupeři vybírat pomocí jednoduchého draftu. Vezmete si almužnu v podobě tří mincí a už se můžete rozhlížet, kterou budovu ve městě navštívíte jako první. Tato část hry je vlastně klasický worker-placemet, jen s jedním "workerem". V případě, že se rozhodnete použít pole, které před vámi obsadil soupeř, dojde k souboji. Ten probíhá pomocí kostek a v případě prohry se nemusíte bát nějakých radikálních postihů, prostě jen přijdete o aktuální tah. Což je vlastně dost radikální postih. :) Můžete tedy navštěvovat obchod a získávat mince a karty artefaktů, zajít do stájí a pořídit si kiviho, který vám bude nosit zavazadla a nebo se podívat do hlubin Jantarových dolů z rozšíření. Jantarové doly jsou velmi zásadní nadstavba, přikládáním nových karet rozšiřujete probádané podzemí, bojujete a stavíte vaše záchytná tábořiště. Následně se opět vracíte na povrch do ulic města. Vaše snaha by měla směřovat k získání potřebných zdrojů, skládání co nejsilnější družiny a třeba taky nákupu artefaktů z vaší ruky. Protože jen s kvalitní výbavou se můžete vydat vstříc nástrahám na rozloženém atlasu.

Z desky města se tedy přesouváme na atlas s mapou, kde začíná to pravé dobrodružství. Dobře si pamatuju ten okamžik, kdy jsem se během své první partie osmělil a se slovy: "Tak já to teda zkusím." Jsem opustil město. Na mapě vás pak během putování čekají poklady, nepřátelé a taky zásadní setkání. V případě, že se rozhodnete takovéto setkání dokončit, vezme si soupeř po vaší levici knihu příběhů a přečte vám odstavec dle čísla, nebo písmena na vámi obsazeném poli. Tahle obsáhlá stotřicetistránková brožura je doslova napráskaná různými situacemi, které budete řešit za pomoci vašich schopností a taky kostky. Líbí se mi, že se jednotlivá setkání vztahují ke konkrétním místům vyobrazeným na mapě. Pokud tedy stojíte vedle obrázku lesa, nebude se celá scéna odehrávat na pláži, ale stylově "pod dubem, za dubem". Nebo takové Zpívající útesy, co byste řekli, vyplatí se k nim doputovat? Je to pěkná štreka. A jak už jsem psal výše, pokud byste byli zapřisáhlí odpůrci příběhů, nebo jste už měli vše důkladně prozkoumáno, můžete použít karty rychlé hry a knihu příběhů vrátit do krabice.

Takže najdete vytoužený poklad, porazíte nepřítele a co dál? Pokud vám zbylo dost energie (bodů zdraví) můžete ještě postavit tábor, však je to taky jeden z důležitých cílů, ne-li ten nejdůležitější. Pokud totiž některý z hráčů postaví poslední čtrnáctý tábor ze své herní desky, hra v tu chvíli končí. Díky táborům můžete na mapě vytvářet síť skvěle ohodnocených obchodních cest, nebo deaktivujete nepřátele, kteří by se nacházeli mezi dvěma poli obsazenými tábory. Všechny tyhle drobnosti jsou pěkně tematické a i když je tady velké množství pravidel, které si budete muset hlídat, pomůže vám právě skvěle zvládnutá logická návaznost jednotlivých postupů a akcí. Už na konci první partie se vám nejspíš vše vžije a budete mít jasno o své vítězné strategii, a nebo se budete držet za hlavu a litovat všech chybných kroků, které jste udělali, respektive neudělali.

JANTAROVÉ DOLY

Součástí rozšířeného vydání je i expanze Jantarové doly, se kterou získáte novou destičku obchodu, mystikovu chýši a důl, které překryjí ty z původní hry. Kromě toho si do pytlíku s pomocníky přidáte žetony horníků, učitelů magie a mezi zvířecí pomocníky se vloudí jeden moc roztomilý Mravencojed. Tahle expanze je pro hru zásadní a zasahuje jak do základních mechanizmů získávání zdrojů, tak možnosti stavět tábory v jantarových dolech a přiblížit tím konec partie. Součástí jsou taky pravidla pro kooperativní hraní a sada nových setkání. Zároveň se Rexhrám podařilo preventivně vyhnout opakujícímu se dotazu: "Jak to vypadá s rozšířením Jantarové doly?" :)

Máme tedy zjednodušenou rychlou hru, putování a rozvoj postavy. Pravidla pro jednotlivé způsoby hraní jsou přehledně oddělena od zbývajícího textu, takže si před vstupem do kampaně přečtete pár drobných odstavců a hned vám dojde, jak bude kampaň vypadat. Podle toho, kterým způsobem se do hry pustíte, se budou odvíjet a měnit i jednotlivá setkání, tady dávám velký palec nahoru Rexhrám za perfektně zvládnutý náročný překlad celé knihy příběhů. Možná si ale říkáte, co je tady vlastně nového, vždyť všechny mechanizmy dobře znáte z jiných deskovek. Mě zaujalo především dotažené spojení mezi získáváním zdrojů a putováním po mapě. To celé je navíc chytře naroubováno na jednotlivé typy kampaní. Základní hratelnost se totiž moc nemění, a tak vás budou dopředu popohánět hlavně příběhy, které si budete předčítat a taky snaha lépe optimalizovat tahy a vytřískat z každé partie maximální skóre. A tomu říkám ultimátní kombinace.

Za svoje peníze dostanete krásnou, zábavnou a hlavně čistě autorskou hru, která vám vydrží na spoustu večerů. Ryan Laukat tady naplno upustil uzdu své fantazii a každý návrat do jeho originálního fantasy světa je pro mě jedinečným zážitkem.