recenze - CENTURY: ZÁZRAKY VÝCHODU

11.11.2021

Nedávno jsme se podívali na první díl z deskoherní trilogie Century, a tak bylo jen otázkou času, než se s vámi podělíme o dojmy z pokračování s podtitulem Zázraky Východu. Jak moc se od sebe hry liší a jestli má i druhý díl co nabídnout, se dozvíte níže.

Krabice je opět zdobena krásnou ilustrací, která mimochodem navazuje na tu z Cesty koření, takže když si obě (resp. všechny tři) hry vystavíte vedle sebe, vznikne vám jeden souvislý obraz. Pod víkem tentokrát nenajdete žádné karty, ale pořádnou hromadu žetonů k vyloupání. Většina jich představuje části modulární mapy, další slouží pro zisk vítězných bodů a bonusů. Opět jsme se dočkali sady plastových misek, tentokrát v modrém provedení a samozřejmě i barevných kostiček, představujících koření. Grafika jednotlivých komponent, i jejich zpracování, jsou opět velmi povedené, rukopis autora je na hře jasně znát. Všechno si můžete uložit do praktického insertu, který by mohly hrám ze série Century závidět i podstatně dražší deskovky.

Pravidla jsou sepsána na jedné dvoustraně a tomu odpovídá i obtížnost celé hry. Vidím tady hned několik spojitostí s Cestou koření, opět budete sbírat a vyměňovat jednotlivé typy koření a zároveň nakupovat žetony obsahující vítězné body. Místo vykládání karet ale cestujete po mapě a provádíte akce na jednotlivých polích. Ve svém tahu si tak jednoduše můžete dobrat dvě kostičky nejlevnějšího zázvoru. Ano, někteří už vědí, že v Cestě koření se pod žlutou barvou skrývala kurkuma. Koření v Zázracích východu jsou tedy nová a například zelená kostička představuje čaj, což podle mě ani není koření. :) Zpátky ale ke hře, kromě sklizně můžete na každém poli postavit vaše obchodní místo, díky kterému následně provádíte akci Obchod. Takže něco hodně podobného, co jste v prvním díle dělali pomocí karet.

Ve svém tahu se tedy můžete přesunout loďkou na sousední pole, tam postavit své obchodní místo, vyměnit zásobu chilli za dražší hřebíček a popřát svému soupeři úspěšný tah. Celou dobu sledujete jednotlivé rohy herní mapy, které obsahují žetony vítězných bodů a rozvažujete, kterým směrem se vydat. Navíc musíte sledovat zásoby koření, kterými disponují vaši soupeři. A všimněte si, že jsem použil množné číslo, protože partie ve dvou je asi největší slabina téhle hry. Když jsem u Cesty koření chválil skvělou hratelnost s jedním soupeřem, tady mám opačné zkušenosti a jako duel bych vám Zázraky východu určitě nedoporučil.

Ve dvou jsme si mapu jednoduše rozdělili na dvě poloviny a každý si hrál tak říkajíc "na svém písečku". To ostatně můžete sledovat i na doprovodných fotkách. :) Hra ve třech/čtyřech hráčích přináší mnohem více strategických rozhodování, interakce mezi soupeři a hlavně podstatně větší porci zábavy. Ani v plném počtu ale nečekejte žádnou dobrodružnou plavbu, pořád se jedná o poměrně suché euro, kdy dokola opakujete tři dostupné akce. I tak jsem se ale během hraní nenudil, snažil se z každého tahu vytěžit maximum a radoval se ze zisku každého žetonu s vítěznými body. Stejně jako u Cesty koření, i tady se těžko hledají nějaká zásadní negativa. Přes to, že ve hře nenajdete nic moc originálního, všechny mechanizmy bez problému fungují. Do ladnosti prvního dílu ale přeci jen malý kousek chybí.

Druhý díl Century je stejný a přes to úplně jiný, než ten první. Že vám to nedává smysl? No tak to si asi budete muset přečíst celou recenzi a ne jen poslední odstavec. :)