recenze - CATAN JUNIOR

21.05.2020

Desková hra Catan a všechny její variace úspěšně rozbíjí přátelství už od roku 1995. Aby nepřišli k újmě jen dospělí, vznikla verze Junior, která dokáže rozplakat nejednu dětskou tvářičku. Na tu se dneska podíváme skrze své roušky a bezpečně otestujeme na dětech.

O Catanech jsme na Deskologu už napsali více, než o alkoholové abstinenci nebo veganské stravě (o tom totiž nevíme nic). Například v recenzi zde a zde. A věříme, že to nebude poslední recenze. Značka Catan je nesmrtelná jako Christopher Lambert a pravděpodobně tu bude i za 450 let. Každopádně v té době už budeme v deskoherním nebi s přístupem ke všem vydaným deskovkám světa a odhazovací balíčky nám budou zamíchávat vnadné andělice. Proto se teď soustřeďme na současné tituly, které můžeme hrát ještě "zaživa".

Verze junior má být pro děti vstupní branou do světa Catanu. Podle krabice lze začít s prďochama od šesti let, podle členů skupiny Deskovky pro tři bratry (největší seskupení geniálních děti na světě) už od čtyř let.
Ujmete se role krvežížnivých pirátů obchodující s chlastem, otroky a keramickými hrníčky. Svou pašeráckou síť musíte vybudovat dřív než konkurenti (soupeři). Avšak pozor na všudypřítomného papagája Coco, který je připraven vám vyklovat mozek z očních důlků.

Přiznávám, že jsem si dětskou tématiku mírně zkrutopřísnil. Avšak cíle hry a pricipy zůstavají stejné. Stejně jako u většiny Catanů, i tady je základním kamenem házení kostkou a sběr surovin podle padnutých čísel. Pět druhů surovin jsou umístěné na očíslovaných ostrůvcích a jejich "úrodu" získáte, pokud tam máte vybudované pirátské doupě. To je i vítězný cíl hry - postavit jako první všech sedm doupat. Ty musí být propojené vašemi loděmi, a tak vznikne jaká si trasa. Jakou cestou se vydáte a jaké suroviny budete sbírat už je na vašem krutopřísném rozhodnutí.

Už podle názvu junior můžete správně očekávat zjednodušené pravidla a akce. Například výměna surovin lze (omezeně) provádět v poměru 1:1. Další rozdíl je číslo šest na kostce, která neurčuje ostrůvek, ale pevnost s papouškem. Obdobu zloděje využijete ve svůj prospěch a naopak neprospěch protihráčů. Takově dobře umístěný Coco může někomu doslova posrat celou hru. Kromě fáze házení kostek lze za nasbírané suroviny stavět doupata, lodě a nebo zavolat o pomoc právě zmíněného papoucha a získát nějakou výhodu. Což je taky moje oblíbená volba a možná trochu nevybalancovaně silná.

Grafickému designu není co vytknout. Za spropitné pětikilčo dostanete adekvátní materiál. Oboustranou desku pro dva nebo pro více hráčů, čtyri sady barevných plastových lodí a pirátských doupat, žetony surovin, postavičku papagája, a to vše uloženo ve slušném insertu. 100% kvalita ověřená časem. Jestli vám přijde pětistovka hodně peněz, doporučujeme kariéru recenzenta deskových her - milióny na účtech, v garáži tři auta a 20dg vysočiny jen tak bez rohlíků. Ale zpátky ke hře. Vše vypadá jak má dětská hra vypadat, bohužel tu nenajdeme žádný oslnivý prvek, který by přidal něco navíc. Catan Junior tím spadá do kvalitního průměru. Jestli nevíte, co si pod tím představit, nedivte se, já taky ne.

Catan Junior je dobrý v tom, k čemu je určen. K převychování malých Kataňáčků na velké Kataňáky. Pokud si vaše děti perfektně osvoji celou hru, lépe na "základní" Osadníky z Katanu nemůžou být připraveni. Získávání surovin pomocí kostek a jejich management včetně obchodování jsou pro tento nesmrtelný svět zásádní mechaniky.

Tak to je pro dnešek vše a zase příště u nějakého Catano-klonu.

A já si jdu pro vysočinu :P