recenze - CATAN - HVĚZDOPLAVCI

12.04.2020

Chtěli jste někdy nasednout do rakety a vydat se směr nekonečný vesmír? Ne?! A co kdybyste měli takovou možnost v Catanu? Taky nic?! Bože, co jste to za lidi!

Těch verzí Catanu, včetně všech možných rozšíření, je už na českém trhu požehnaně. Co tady ale chybělo, je Starfarers, verze, která vyšla původně v roce 1999 a v novém kabátku pak loni. Nová grafika, modulární herní deska, revidovaná pravidla a taky atraktivnější krabice, to aby to Hvězdoplavcům více slušelo v deskoherních policích. Pod víkem je toho požehnaně, k vyloupávání všech těch kartonových dílků si pusťte epizodu oblíbeného seriálu, protože to chvilku zabere. Dále je tady praktický plastový insert, ve kterém najdete spoustu malých figurek transportérů, kolonií a obchodních stanic. Co vás ale okamžitě zaujme jsou velká plastová "dilda" tzn. Mateřské lodě. Tohle je opravdu zvláštní komponenta, která se naplní kuličkami a během hraní ji pak postupně budete zdobit třemi druhy modulů.

Jednotlivé moduly vypadají, jako by vypadly z Kinder vajíček a celá tahle "stavebnice" na mě působí opravdu bizarně. Při rozbalování doufám, že budou mít mateřské lodě nějaké praktické využití a taky jsem zvědavý, co na tuto specialitku řeknou spoluhráči. K hraní Hvězdoplavců se budete muset sejít tři nebo čtyři, v tomhle se hra od klasického Catanu moc neliší. Pravidla jsou sepsána opravdu skvěle a zkušení osadníci budou mít při čtení velkou výhodu. Opět tady máme dvě brožurky:

• Pravidla hry, které vás krok za krokem naučí, jak hru připravit a jak provádět jednotlivé tahy.
  • Almanach pak obsahuje detailní popis jednotlivých pravidel

Ve svém tahu budete dělat tři základní akce.

Házet kostky, abyste vy a vaši spoluhráči získali výnosy. Jednotlivé planety obsahují žetony s čísly a podle součtu hodnot na kostkách budou planety poskytovat výnosy. Jen místo obilí a oveček tady získáte například rudu a karbon. Klasika.

Ve druhé fázi můžete obchodovat se spoluhráči nebo s bankem. A poté za nasbírané materiály stavět lodě, loděnice a nebo moduly pro vaši mateřskou loď. Tady taky zůstává při starém.

Poslední fáze je nová. Tady rozpohybujete všechny vaše lodě, což vám umožní prozkoumávat planetární soustavy, zakládat kolonie a obchodní stanice. Kolonie vám umožní těžit suroviny z nových planet a obchodní stanice s sebou přináší vylepšení v podobě karet přátelství a zároveň, pokud si pospíšíte, získáte i nejdůležitější vítězné body. Rychlost všech vašich lodí se odvíjí od počtu pohonných jednotek, které se vám podařilo umístit na mateřskou loď, plus hodnota, která vám padne na kostkách... Ehm, tedy kuličkách. Jak už jsem zmiňoval v úvodu, každá loď v sobě obsahuje sadu kuliček, ty jsou ve čtyřech různých barvách. Lodí tedy zatřepete a necháte dvě kuličky vypadnout do její zádi. Pokud vypadnou jen modré, žluté a červené, jednoduše podle tabulky sečtete jejich hodnoty, zajímavější je ale situace, kdy vám vypadne černá. V takovém případě vás čeká "setkání" - soupeř po vaší levici vám přečte text na kartě setkání a vy tak dostanete na výběr z několika možných odpovědí. Tohle je fajn hlavně během prvních partií, kde jsou jednotlivé výsledky dost nepředvídatelné a v mnoha případech jsme se i škodolibě zasmáli.

To by asi k pravidlům stačilo, chtěl jsem především poukázat na to, že hlavní rozdíl oproti klasickému Catanu vězí ve fázi letu. A je to právě tenhle posun lodí po modulární mapě, co mě na Hvězdoplavcích nejvíc zaujal. Vyměnit vesnice za kolonie, města za kosmické přístavy, kámen za karbon a nechat hratelnost nezměněnou, by totiž autorům mohlo stačit. Hra by se určitě dobře prodávala i tak. Tady ale máme hru, která sice zachovává klasické herní mechaniky, ale přináší i dost nového. Jasně, existuje spousta hráčů, kteří třeba u Catanu začínali, ten se jim už ohrál a v dnešní době dávají přednost modernějším deskovým hrám. Mám to vlastně podobně a proto jsem rád, že Hvězdoplavci opustili škatulku rodinná hra a nabízí slušný zážitek i náročnějším hráčům. S každou další herní partií se v tom utvrzuji.

Co nepochválím, jsou obří figurky Mateřských lodí, které v porovnání s povedeným zbytkem hry vypadají strašně. Je to škoda, protože ve hře k sobě všechno pěkně lícuje, a pak na stůl položíte tahle monstra, která sice "fungují", ale fanouška sci-fi moc nepotěší. Co naplat, je to jakýsi poznávací znak této deskovky a pokud na internetu budete hledat fotky, většina hráčů se na nich chlubí právě Mateřskými loděmi.

Pro mě jsou Hvězdoplavci nejoriginálnější a nejzábavnější varianta Catanu, minimálně do doby, než česky vyjde mormonský masterpiece The Settlers of Zarahemla. Amen