recenze - BYLO NEBYLO

07.08.2022

"Bylo nebylo...". Jednoduchá věta, kterou začíná každá správná pohádka. Díky této větě víte, že vás čeká dobrodružství plné oddaných rytířů, odvážných princezen, strašlivých draků, začarovaných lesů a nedobytných hradů. To stejné slibuje i stejnojmenná hra Bylo nebylo od vydavatelství Albi. Bude mít recenze šťastný konec jako ony pohádky, anebo hru sežereme jak drak smělého prince?

Vítejte v království za sedmero horami a sedmero... však vy víte kde. Princezna, rytíř a drak čekají až se naplní jejich osud a vy jim v tom musíte pomoci. Budete přidávat nová území a tím rozvíjet království, po kterém se budete pohybovat postavami a plnit různá "dobrodružství". Kdo jako první dosáhne všech cílů, stane se pohádkovým vítězem. Na první pohled nabýváte správného dojmu, že k téhle hře potřebujete nějaké děti. Pokud nemáte vlastní, zkuste facebookovou skupinu Deskovky pro tři bratry. Někteří její členové se svých dětí určitě rádi zbaví.

My naštěstí máme nějaké ty vlastní děti ve věku devíti let. Což je ideální věk pro tuhle hru, jelikož už umí číst a perfektně převracet oči v sloup. Druhá schopnost není pro hru potřebná, ale rády ji během ní předváděly. Kromě pohádkového tématu může děti lákat moc hezké pohádkové zpracování a design. K němu se ještě vrátím, ale nejprve si nastíníme průběh hry a vysvětlíme pár "technikálií".

Království se skládá z destiček z hexagonových území, které do sebe zapadají jako rum do coly s ledem. Existuje několik druhů různých polí jako les, hory, pláň a podobně. V průběhu hry můžete ve svém tahu doplňovat království o nové destičky, a tak jej rozšiřovat o nová území. Ty jsou důležité k následnému plnění cílů. Nyní nastal správný čas si povědět o jaké cíle jde.

Ve hře máme třicet šest karet s unikátními cíli, které jsou potřeba splnit. Karty se rozdávají mezi hráči rovnoměrně. Kdo jako první splní všechny karty, vyhrál. O jaké cíle například jde? Vesměs jde o velmi jednoduchá zadání jako například "princezna a drak se setkají v horách", anebo "rytíř navštíví hrad a vidí princeznu nebo draka". Představte si všechny možné kombinace, které vás napadnou se všemi druhy území a s hodnotami rytíř, drak, princezna, navštíví, vidí či setkají. Nyní máte docela přesnou představu o cílech na všech kartách. Ovšem dosáhnout požadované pozice a situace je vlastně jádrem zábavy celé hry. Hratelnost vám samozřejmě ihned vysvětlím, nečekejte ale žádný kouzelný zázrak.

Každá z dostupných postav se pohybuje jiným stylem. Zatímco si princeznička v dlouhých šatičkách kráčí po jednom políčku, nebojácný rytíř to bere rovnou po dvou. Okřídlený turbo drak zase letí přes všechny políčka až na samotný okraj království. Vypadá to, že dostat postavy na požadované pole není úplně tak snadné. Zvlášť, když ostatní hráči s figurami postav, které jsou všemi hráči sdílené, taktéž manipulují a posouvají je dle svých představ kontrující ty vaše. Naštěstí to tedy jen tak vypadá a ve skutečnosti je to velmi snadné. O nějaké obtížnosti lze hovořit stěží. Karty plníte a odhazujete jako když strouháte brambory a házíte je do kastrolu. Tempo je svižné a záleží jen na tom, kdo bude nejrychlejší. V některých případech se můžete "seknout" v boji o postavu se svým protihráčem. Z této situace se dá vyjít jen výměnou nové karty.

Slíbil jsem odstavec o zpracování hry. To je totiž na celé hře to nejlepší (bohužel). Pestré ilustrace se specifickými ostrými hranami je dílem ilustrátora Miguela Coimbry (vedli jsme rozhovor zde) a k pohádkovému tématu sedí jak prdel na hrnec. Dále si k tomu představte hezky nabarvené a zpracované gumovo/plastové figurky, perfektně pasující insert a ornamenty zdobenou krabici s pohádkovou kresbou. Co více si může vaše dítě přát. (Tedy kromě mobilu s rychlou a stabilní wi-finou). Za mě je Bylo nebylo jakožto dětská hra zpracováním na jedničku s hvězdou na čele.

Na závěr jsem si nechal své dojmy z hratelnosti. Hra je samozřejmě velmi jednoduchá a přímočará. Žádné větší plánování a strategické rozhodnutí nečekejte. Což by mělo být pozitivum pro dětskou hru i pro děti samotné, ale v našem případě to moc nezabralo. Zábava ze samotné hry nebo konkrétně z plnění cílů se vytratila asi někde mezi třetí horou a šestou řekou. Vyprávění jakéhosi "příběhu" z karet pod čarou bylo v našem případě irelevantní. Zpracování je opravdu krásné, až je škoda, že hratelnost není tolik záživná a trochu víc komplexnější. Tedy aspoň ne pro ty naše devítileté dacany, kteří nám na konci hry převrátili oči v sloup a řekli: "To je jako všechno?".

Bídu na ně!

Yarek, the fairy párek

Hodnocení hratelnosti: 2+/5