recenze - BYLO NEBYLO
"Bylo nebylo...". Jednoduchá
věta, kterou začíná každá správná pohádka. Díky této větě víte, že vás čeká
dobrodružství plné oddaných rytířů, odvážných princezen, strašlivých draků,
začarovaných lesů a nedobytných hradů. To stejné slibuje i stejnojmenná hra
Bylo nebylo od vydavatelství Albi. Bude mít recenze šťastný konec jako ony
pohádky, anebo hru sežereme jak drak smělého prince?
Vítejte v království za sedmero horami a sedmero...
však vy víte kde. Princezna, rytíř a drak čekají až se naplní jejich osud a vy
jim v tom musíte pomoci. Budete přidávat nová území a tím rozvíjet království, po
kterém se budete pohybovat postavami a plnit různá "dobrodružství".
Kdo jako první dosáhne všech cílů, stane se pohádkovým vítězem. Na první pohled
nabýváte správného dojmu, že k téhle hře potřebujete nějaké děti. Pokud nemáte
vlastní, zkuste facebookovou skupinu Deskovky pro tři bratry. Někteří její
členové se svých dětí určitě rádi zbaví.
My
naštěstí máme nějaké ty vlastní děti ve věku devíti let. Což je ideální věk pro
tuhle hru, jelikož už umí číst a perfektně převracet oči v sloup. Druhá
schopnost není pro hru potřebná, ale rády ji během ní předváděly. Kromě
pohádkového tématu může děti lákat moc hezké pohádkové zpracování a design. K
němu se ještě vrátím, ale nejprve si nastíníme průběh hry a vysvětlíme pár "technikálií".
Království se skládá z destiček z hexagonových území, které do sebe zapadají jako rum do coly s ledem. Existuje několik druhů různých polí jako les, hory, pláň a podobně. V průběhu hry můžete ve svém tahu doplňovat království o nové destičky, a tak jej rozšiřovat o nová území. Ty jsou důležité k následnému plnění cílů. Nyní nastal správný čas si povědět o jaké cíle jde.
Ve hře máme třicet šest karet s unikátními cíli, které
jsou potřeba splnit. Karty se rozdávají mezi hráči rovnoměrně. Kdo jako první
splní všechny karty, vyhrál. O jaké cíle například jde? Vesměs jde o velmi
jednoduchá zadání jako například "princezna a drak se setkají v
horách", anebo "rytíř navštíví hrad a vidí princeznu nebo
draka". Představte si všechny možné kombinace, které vás napadnou se všemi
druhy území a s hodnotami rytíř, drak, princezna, navštíví, vidí či setkají. Nyní
máte docela přesnou představu o cílech na všech kartách. Ovšem dosáhnout
požadované pozice a situace je vlastně jádrem zábavy celé hry. Hratelnost vám samozřejmě ihned
vysvětlím, nečekejte ale žádný kouzelný zázrak.
Každá z dostupných postav se pohybuje jiným stylem.
Zatímco si princeznička v dlouhých šatičkách kráčí po jednom políčku, nebojácný
rytíř to bere rovnou po dvou. Okřídlený turbo drak zase letí přes všechny
políčka až na samotný okraj království. Vypadá to, že dostat postavy na požadované
pole není úplně tak snadné. Zvlášť, když ostatní hráči s figurami postav, které
jsou všemi hráči sdílené, taktéž manipulují a posouvají je dle svých představ
kontrující ty vaše. Naštěstí to tedy jen tak vypadá a ve skutečnosti je to
velmi snadné. O nějaké obtížnosti lze hovořit stěží. Karty plníte a odhazujete
jako když strouháte brambory a házíte je do kastrolu. Tempo je svižné a záleží
jen na tom, kdo bude nejrychlejší. V některých případech se můžete
"seknout" v boji o postavu se svým protihráčem. Z této situace
se dá vyjít jen výměnou nové karty.
Slíbil jsem odstavec o zpracování hry. To je totiž na
celé hře to nejlepší (bohužel). Pestré ilustrace se specifickými ostrými
hranami je dílem ilustrátora Miguela Coimbry (vedli jsme rozhovor zde) a k
pohádkovému tématu sedí jak prdel na hrnec. Dále si k tomu představte hezky
nabarvené a zpracované gumovo/plastové figurky, perfektně pasující insert a
ornamenty zdobenou krabici s pohádkovou kresbou. Co více si může vaše dítě
přát. (Tedy kromě mobilu s rychlou a stabilní wi-finou). Za mě je Bylo nebylo
jakožto dětská hra zpracováním na jedničku s hvězdou na čele.
Na závěr jsem si nechal své dojmy z hratelnosti. Hra je
samozřejmě velmi jednoduchá a přímočará. Žádné větší plánování a strategické
rozhodnutí nečekejte. Což by mělo být pozitivum pro dětskou hru i pro děti
samotné, ale v našem případě to moc nezabralo. Zábava ze samotné hry nebo
konkrétně z plnění cílů se vytratila asi někde mezi třetí horou a šestou řekou.
Vyprávění jakéhosi "příběhu" z karet pod čarou bylo v našem případě
irelevantní. Zpracování je opravdu krásné, až je škoda, že hratelnost není tolik
záživná a trochu víc komplexnější. Tedy aspoň ne pro ty naše devítileté dacany,
kteří nám na konci hry převrátili oči v sloup a řekli: "To je jako všechno?".
Bídu na ně!
Yarek, the fairy párek
Hodnocení designu: 5/5
Hodnocení hratelnosti: 2+/5
Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku