recenze - BŘINK! VE VESMÍRU!: VELKÁ GALAKTICKÁ LOUPEŽ

03.02.2022

Autoři deskovek většinou dávají přednost elfům a trpaslíkům, před vesmírnými loděmi s fúzním pohonem. A nejinak to měli i pánové a dámy ze studia Renegade, kteří nás nejdříve nechali utíkat před mocným drakem a až napodruhé před galaktickým Tyranem REXem. Fantasy prostě vede. A proto, jakmile se na trhu objeví nějaká deskovka obsahující sci-fi téma, tak většinou rychle zpozorním. Břink! Ve vesmíru mi sice dlouho unikal, ale mělo to své důvody. Nevadí, podíváme se na něj až dnes, více než rok po vydání. Podle mě si od nás tahle vesmírná iterace populární deskovky svou recenzi zaslouží.

Začnu asi klasicky zpracováním a designem. Celkově nevypadá vizuál vesmírného Břinku špatně, ilustrace na krabici, kartách i grafika všech komponent k sobě pěkně ladí. Některé karty pak parodují známé postavy, jako například Rytíř Youda a Princezna Leye. Úroveň humoru si ohodnoťte sami. :) Veškerý obsah krabice můžete roztřídit do praktického insertu a v balení nechybí ani stylový plátěný pytlík. Nesmím ale zapomenout na modulární herní mapu, která se skládá hned z šesti částí. Na první pohled působí dost nepřehledně, což budu samozřejmě moct lépe posoudit až během prvních partií. Co je horší, jednotlivé mapové dílky do sebe bohužel moc nezapadají. Tedy, není to nic, čemu by se nedalo pomoct silou, ale při opakovaném skládání a rozkládání se spoje začínají třepit a rozlepovat. Tohle je škoda, protože jinak na mě Břink! působil luxusním dojmem.

Pravidla nejsou složitá a hráči, kteří mají zkušenosti s původním Břinkem budou ihned v obraze. Rozdílů tady zase tolik není, hlavní novinkou jsou frakce, což je prvek, který možná znáte z jiných deck-building deskovek. Jednoduše, některé karty jsou rozděleny do tří frakcí a vy pak získáváte bonus, pokud se vám je podaří vyložit ve vhodné kombinaci. V brožuře pravidel mě trochu zmátla stránka s pravidly "Pro pokročilé", očekával bych, že se tady bude nacházet nějaká náročnější herní varianta, ale ve skutečnosti tento oddíl obsahuje pravidla, bez kterých si Břink! Ve vesmíru nezahrajete. Jinak jsou pravidla dobře strukturovaná, nebyl problém se podle nich hru naučit na jedno přečtení, ale jak už jsem psal, výhodu mají fanoušci deck-buildingu a hlavně původního Břinku!.

Základem je tedy už osmkrát zmiňovaný deck-building, kdy během svého tahu provádíte pomocí karet nákup dalších karet, boj a samozřejmě taky pohyb po mapě. Průzkum mapy je asi nejdůležitější, ale bez silného balíku karet nemáte šanci uspět. Vaším cílem je sebrat artefakt, ke kterému se musíte dostat skrz "bludiště" plné odměn a nástrah. S tím, že bludiště bych vůbec nemusel dávat do uvozovek. Mapa je opravdu přeplácaná a nepřehledná. Nevím, jaký bláznivý architekt postavil tuhle vesmírnou loď, ale mám pár tipů, čím se během návrhu posilňoval. Během několika prvních partií jsem tápal kudy se vydat, abych svou cestu k artefaktu co nejvíce optimalizoval. O to se snaží všichni u stolu, Břink! Je totiž jakýsi závod, ve kterém se skrze dva terminály nabouráte do počítače, ukradnete artefakt a upalujete nazpátek k únikovému modulu. Což by asi po předem dané cestě z bodu A do bodu B nebyla taková zábava. Tenhle divoký kolotoč chodeb má tedy svůj význam a perfektně nahrazuje dungeon z původní hry.

Břink! je, i přes to počáteční bloudění, rychlá, akční a přímočará hra. Například v porovnání s nedávno recenzovaným Siege of Runedar je tady kladen mnohem větší důraz na deck-building, který je zároveň o dost "čistější" a hlavně zábavnější. Vyložíte karty, nakoupíte karty, přesunete se, cestou něco seberete a... "Ježiši, na co čumíš, hrej!" Není čas na nějaké zbytečné prodlevy, i ve čtyřech (zkušených) hráčích se dostáváte na tah opravdu rychle a na nějakou prokrastinaci s mobilem v ruce můžete rovnou zapomenout.

Do toho na vás neustále útočí Tyran REX (v originále Lord Eradicus) a to tím způsobem, že vás donutí hrábnout do pytlíku, kam nejprve vložíte kostičky, které jste v průběhu zběsilého závodu upustili v rámci způsobeného hluku - Břinku! Takže, i když je většina postupů "euroidních", nechybí ani slušná porce náhody a ta se skrývá třeba i v obracení velkých a malých vylepšení, která jsou v jednotlivých místnostech náhodně rozdělena lícovou stranou dolů. Momenty překvapení během tahání kostek z pytlíku vám pak mohou přivodit infarktový stav, pokud se zrovna derete do nákladového doku a zbývá vám poslední z deseti životů.

Opravdový, plnohodnotný deck-buinding, ve kterém nemám pocit, že jsem si během partie do balíčku přidal pět karet. Za mě tedy jednoznačné doporučení i s ohledem na horší kvalitu herní mapy. A co ti, kteří už jednu podobnou krabici mají? Pro "majitele" původního Břinku! spíše zbytečnost, pro jeho pravidelné hráče naprostá povinnost.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Knihcentrum. Můžete si ji zakoupit na jejich webu.