recenze - BŘINK! V KATAKOMBÁCH

24.08.2025

Břink!? Tohle slovo nám, deskoherním nadšencům, není vůbec cizí. Však jsme se už na českém trhu dočkali dvou her a jednoho rozšíření her s tímto názvem. My jsme se pár let nazpět v naší recenzi podívali na vesmírnou variantu, která nese název Břink! Ve vesmíru! a byla to recenze veskrze pochvalná.

Máme tady tedy novou krabici, která nás z vesmírných dálek vrací zpátky do prostředí fantasy. Co je tady ale nového? Tak v první řadě je to osmadvacet čtvercových dílků, které před vámi postupně budou odkrývat herní mapu, tedy katakomby. Nechybí dřevěné figurky hráčů, kostičky hluku, neboli břinku a samozřejmě v krabici najdete pořádnou hromadu karet. Nejdříve musím pochválit opět velmi pěkné ilustrace na kartách a také grafické zpracování všech kartonových destiček a žetonů.

Tady je na první pohled jasné, že se jedná o "tříáčkovou" hru z dílny zkušených autorů. Škoda, že přehledová karta, kterou během partie poměrně často využijete, není vytištěna na nějakém kvalitnějším papíře, a nebo kartonové destičce. Na druhou stranu, je tady pěkný látkový pytlík, který ty pomyslné misky vah převažuje směrem k lepšímu hodnocení za zpracování, které si ode mě hra na konci recenze odnese. Ale jak s oblibou říkám, to už trochu předbíháme.

Příprava hry je poměrně jednoduchá a rychlá, v pravidlech je vše srozumitelně sepsáno bod po dobu, ale už během druhé partie budete přesně vědět, co a kam položit a komu rozdat které karty. Karty jsou totiž opět středobodem celé hry, protože se, stejně jako u předchozích Břinků!, jedná o deckbuilding. Uprostřed stolu připravíte výchozí dílek mapy, na kterém se nachází krypta, tedy váš vstup do podzemí. Bokem dáte nabídky karet, zásoby mincí, pokladů a dalších žetonů, každý z až čtyř hráčů dostane sadu deseti základních karet a rovnou můžete začít.

Pomocí zdrojů na kartách můžete buďto nakupovat další karty ze záloh a nabídky podzemí, která není vůbec malá a obsahuje hned šest karet. Další ze zdrojů vám dovolí bojovat s nestvůrami - těmi na kartách v nabídce a nebo těmi vyznačenými ikonkou během průchodu chodbami. Nakonec jsem si nechal pohyb, díky němu se můžete přesouvat mezi místnostmi, ale především odkrývat nové dílky a zvětšovat tak váš společný herní prostor. Tady už dopředu upozorňuju, abyste si na hru vyhradili dostatečně velký stůl, protože v úvodu partie jen těžko odhadnete, jakým směrem se budou vaše katakomby rozpínat. Škoda, protože deckbuildingové hry si nejraději zahraju v hospodě u piva a Břink! by se k takové příležitosti svým fantasy zasazením hodil naprosto přesně.

V katakombách budete hledat truhly s pokladem, knihovny, které vám do vaší sady karet přidají silně bodovanou, ale jinak bezvýznamnou kartu Tajemné Knihy, ale také můžete z cely propustit vězně, kteří vás budou dále doprovázet. Samozřejmě nechybí ani hledání artefaktů, jejich odnášení z katakomb a tradiční postih v podobě odkládání kostiček Břink! a následných útoků draka. Během hraní mě několikrát napadlo, že kdyby taková hra vyšla v mých dvanácti letech, asi bych tenkrát nechtěl hrát nic jiného. Tím ale nechci ani naznačit, že bych si Břink! V katakombách neužíval teď, těsně před čtyřicítkou. To, co jsem měl na Břinku! nejraději, tedy opravdu plnohodnotný deckbuilding a dynamická hratelnost, tady zůstává. Během hraní si svůj balík opravdu pořádně "naboostujete" a nemáte rozhodně pocit, že je celé to sbírání karet a vylepšování balíku jen do počtu.

Tou hlavní a podle mě i nejlepší novinkou je plně variabilní mapa. Každý dílek můžete přiložit a natočit libovolnou stranou a díky tomu před vámi během každé partie vzniká naprosto originální síť chodeb. Jsou tedy katakomby lepší, než předchozí verze Břink!? No rozhodně bych vám nedoporučil mít ve sbírce obě verze a jedinou možnou variantou by podle mě byl "upgrade" na tuto novější, dnes recenzovanou verzi. Pokud žádný Břink! nevlastníte a třeba vás zaujal na základě předchozích řádků, nemáte stejně jinou možnost. Prostě rovnou sáhnete po tom nejlepším.

Možná by to chtělo dát dohromady alespoň nějaký zápor, abych jen nechválil. Během prvních partií jsem byl možná trochu zahlcený tím množstvím akcí a karet, které jsem schopen zahrát a provést během jednoho tahu, a to především v pokročilé fázi hry. Na druhou stranu ve hře prostě nejsou žádné nudné pasáže a jakmile první hráč uteče z podzemí, většinou začne ten opravdový závod o přežití a o každý jeden vítězný bod. Tedy nic, co byste nezažili už u předchozích verzí Břinku!, ale ve většině ohledů jsou katakomby jednoduše lepší.

Petr

Hodnocení designu: 5/5

Hodnocení hratelnosti 4+/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku.